Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Stereobyte


kaboom

Recommended Posts

stereobyte (icke fungerande BOSE cd-spelare)1. beställa Delco Cd-mechanich från corvetterradios.com och byta själv, öppna Bose stereon och kolla innan så du beställer så du får rätt mechanism finns 5 olika ca: 1500:- + tull o postavgifter 2:dra alternativet beställa Wire harness + Dash kit från installer.com 420:- + tull o postavg. ca:300:- + ny stereo med lågnivå utgångar till 4 högtalare vilket gör att du kan använda orginal bose högtalarna själv fick jag jord poffar i högtalarna så det blev och köpa 2 st rca-filter 200:- styck ..Alternativ 1 Ca:1800:- Alternativ 2. som jag själv valde ca.2800:- beroende på bilstereo val... Behålla orginal eller byta till något annat valet är ditt.

Må väl Seville 1994

Link to comment
Share on other sites


  • 1 year later...

Hej på er

Jag är ny här på forumet och har nyligen köpt mig en Seville STS.

Det första jag upptäckte var att ljudet var helt bedrövligt.

Givetvis var det dörrhögtalarna fram som var helt slut.

Snabbåtgärd var att enbart köra med det bakre systemet. Men basen verkar ha konstiga "peakar" vid vissa frekvenser.

Även om dörrhögtalarna fram skulle vara ok så tror jag inte att upplevelsen skulle vara direkt magisk.

Har skummat igenom en del sidor på nätet och kommit fram till att det inte direkt bara är att riva ut BOSE anläggningen och slänga in något nytt.

Som det är skrivet i denna tråd så verkar hela bilen vara byggd runt denna "plast gud" som verkar både hatad och älskad av många. Och slutsteget är inte det heller bara ett slutsteg som kan ersättas.

Så frågan är.

Har BOSE, i maskopi med Cadillac, målat in oss i ett hörn och dessutom gett fan i härdare i färgen?

Är det bara att leva med "skiten" och hitta gamla halvtrasiga BOSE högtalare att ersätta dom heltrasiga med?

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Bara fälgen är kodade med bilens VIN-kod och är en del av nätverket. Resten av radion inte har bilens VIN-kodade. I synnerhet kan du ändra 12-disc CD-växlare utan att bekymra dig om bilens säkerhetssystem. Bose-system använder aktiva högtalare.

Radion sänder ljudsignaler till högtalarna i skärmad partvinnad ljudkablar. Varje högtalare har sin egen förstärkare. Strömmen till högtalarna på vardera sidan av bil till bil med Bose-reläer i bagageutrymmet säkrings- center nummer 3. Det finns en seaparate 30 Ampere ampere säkring för Bose högtalare förstärkare. Du kan byta ut högtalarna eller kompletta enheter med Bose-delar från GM eller andra källor eller du kan ersätta varje aktiv högtalare med andra aktiva högtalare från någon källa som ger aktiva högtalare som passar.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Tack för responsen.

För mig låter det lite dumt att skicka ljudsignaler till ett par aktiva högtalare med hjälp av "shielded twisted-pair audio cables"

Enkel RCA kabel kanske var för enkel lösning.

RIM är det radio integrated module, eller vad står det för?

Vad händer om man skulle ta bort den. (Det kan jag ju prova genom att bara ta bort plus eller minus polen)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att anledningen till att de använder skärmad partvinnad par eftersom det är ett känt sätt att få rena ljud från punkt A till punkt B. signalen måste gå från Radio Interface Module (RIM) som ligger bakom baksätet till högtalarna i varje av de fyra dörrarna, som är ganska körd. Skärmad partvinnad par används ofta i stereo utrustning till foder aktiva högtalare och gå långa sträckor. De är inte dyra eller exotiska.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Angående problemet med CD-spelaren som inte accepterar skivan alt. ej drar in så inträffar felet på alla äldre anläggningar av denna typ. Har en Seville -94 i garaget som tidigare haft felet samt en Corvette -93 som i dagsläget har samma fel. Efter tio år med dessa bilar har jag hittills inte träffat på en enda svensk reparatör som kan ta sig an dom och det verkar bero på dålig tillgång på reservdelar. Men om någon vet något så skriv gärna.

Cadillacens stereo skickade jag in till http://www.carstereohelp.com/ för reparation och har fått tillbaka en fullt fungerande originalstereo med garanti för några hundra dollar med frakt. Ljudet i gamla Bose-anläggningar är speciellt och gillar man det så rekommenderar jag att få sin stereo reparerad!

Ps. CD-spelaren är känslig. Rengör då och då med rengöringsskiva.

Link to comment
Share on other sites

Radion inbyggd modul har AM/FM radio, samt kassettdäck och skärmar och manöverorgan. Radion har kontakt med chassi bakom baksätet fungerar rollen som förförstärkare (och icke-Bose-system med förstärkare) och väljer källan, vilket kan vara radio, CD-spelare, eller telefon ljud. Den ger sedan en utgång för högtalare.

Anledningen till att aktiva högtalare används ibland är att resistansen för högtalarkablarna mellan förstärkaren och högtalaren kon kan begränsa basprestanda och ibland orsaka bland-modulering snedvridning mellan bas och högre frekvenser. Om förstärkaren placeras rätt på högtalarna, detta är inte ett problem. Leta upp "damping factor" som ett ljud. Högtalarkabeln motstånd tvåvägs, bör vara mindre än högtalarens impedans dividerat med dämpande faktor. Ett enkelt sätt att definiera det nominella impedans högtalare dividerat med effektiva utgångsimpedans i förstärkaren. Så, högtalarkabeln motstånd bör vara mindre än impedansen i förstärkaren. De dämpande faktor för solid state förstärkare är ganska stor. Aktiv högtalare är ett sätt att få bra prestanda utan stora högtalarkablar.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...