Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

8,2 literspisen


Recommended Posts

jag har ganska nyss köpt mig en 76:a eldorado cabbe med 500 motorn, har gått utan problem fram tills jag drog på lite från afferen ut på rakan hemma, då ryckte den till och började hosta som f-n.

fick puttrat sista biten hem med en vaggande bil. nu står den hemma och vägrar gå ordentligt, oljelampan lyser hela tiden, full med olja men kanske inget oljetryck..då är frågan ? är det hydrauliska lyftare på dessa då borde problemet vara att ventiltiderna är fel pga. dåligt tryck eller e jag helt fel ute? :unsure:

den går som en kratta och går knappt på tomgång..

Anders

Link to comment
Share on other sites


Är absolut ingen mästare på dessa maskiner. Så bara mycket generella tankar.

Kan oljetrycket bero på lågt motorvarv? Kolla jordflätan mellan motor och chassi (kan ge frispel på det mesta).

Oljepumpar brukar inte klappa ner i första taget. Lyftarna behåller oljan via en ventil (på de konstruktioner jag känner till), korta stunder ska de kunna behålla rätt ventilspel. På låga varvtal borde inte extremt stort ventilspel orsaka så mycket konstigheter.

Sedan är det att kontrollera tändning före fördelare, oxiderade kablar etc.

Bränslematningen kanske fick en chock av ökat flöde så något smuts hängde med up-stream. Luktar den bensin ur avgaserna, misständer?

Har du en multimeter så mät batterispänningen också, har du inte kräm i batteriet så går också motorn illa. Det finns felfall där inte laddningslampan tänds trots att laddningen är dålig. Har du inte full spänning så kanske inte tändningen hängde med när du trampade på och du surade ner stiften. Långsökt, men jag har ändå varit med om det på motorcyklar. Moment 22, tändningen är för klen för att ge ordentlig gnista och då orkar den inte varva och blir det ingen spänning från generatorn som skulle orka ge rejäl gnista.

Min teori är att du vred motorn genom momentet vid pådrag så att något hoppade loss, eller så hände något vid pådraget såsom att du sotade/surade ner maskinen. Att oljepumpen skulle paja just då låter otroligt, andra sätt att tappa tryck är mer långsökt. Men kolla föralldel om det finns olja i kylvätskan så inte toppackingen pajat.

Som sagt, inte några direkta supertips. Men metodisk felökning brukar leda till att man hittar problemet.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

hmm..jo den misständer ju faktiskt och den har ju stått still ett tag då jag köpte den av en bilhandlare som haft den ett tag.

kanske skall plocka ner förgasaren och blåsa ren den?

Är absolut ingen mästare på dessa maskiner. Så bara mycket generella tankar.

Kan oljetrycket bero på lågt motorvarv? Kolla jordflätan mellan motor och chassi (kan ge frispel på det mesta).

Oljepumpar brukar inte klappa ner i första taget. Lyftarna behåller oljan via en ventil (på de konstruktioner jag känner till), korta stunder ska de kunna behålla rätt ventilspel. På låga varvtal borde inte extremt stort ventilspel orsaka så mycket konstigheter.

Sedan är det att kontrollera tändning före fördelare, oxiderade kablar etc.

Bränslematningen kanske fick en chock av ökat flöde så något smuts hängde med up-stream. Luktar den bensin ur avgaserna, misständer?

Har du en multimeter så mät batterispänningen också, har du inte kräm i batteriet så går också motorn illa. Det finns felfall där inte laddningslampan tänds trots att laddningen är dålig. Har du inte full spänning så kanske inte tändningen hängde med när du trampade på och du surade ner stiften. Långsökt, men jag har ändå varit med om det på motorcyklar. Moment 22, tändningen är för klen för att ge ordentlig gnista och då orkar den inte varva och blir det ingen spänning från generatorn som skulle orka ge rejäl gnista.

Min teori är att du vred motorn genom momentet vid pådrag så att något hoppade loss, eller så hände något vid pådraget såsom att du sotade/surade ner maskinen. Att oljepumpen skulle paja just då låter otroligt, andra sätt att tappa tryck är mer långsökt. Men kolla föralldel om det finns olja i kylvätskan så inte toppackingen pajat.

Som sagt, inte några direkta supertips. Men metodisk felökning brukar leda till att man hittar problemet.

/Oscar

Link to comment
Share on other sites

jag har ganska nyss köpt mig en 76:a eldorado cabbe med 500 motorn, har gått utan problem fram tills jag drog på lite från afferen ut på rakan hemma, då ryckte den till och började hosta som f-n.

fick puttrat sista biten hem med en vaggande bil. nu står den hemma och vägrar gå ordentligt, oljelampan lyser hela tiden, full med olja men kanske inget oljetryck..då är frågan ? är det hydrauliska lyftare på dessa då borde problemet vara att ventiltiderna är fel pga. dåligt tryck eller e jag helt fel ute? :unsure:

den går som en kratta och går knappt på tomgång..

Anders

Hvis motoren er original og ikke tidligere har skiftet ut register kjede/hjul (timing chain/spocket)vil jeg tro at problemet ligger der. Kjedet har antagelig hoppet over noen tenner.

Cadillac utstyrte 472/500 med nylon på det øvre tannhjulet for å redusere støy. Dette er ikke ment for å holde i 30 år.

Se vedlagte ling og siste bilder, dette viser hvor slitt det kan bli.

http://www.houseofcadillacs.com/maybelline/Technical/timing_chain/index.html

Link to comment
Share on other sites

I had a 74 Eldo with a 500 and a quadrajet carb, if I can be any help let me know. I pulled the heads on mine, cleaned the lifters and had the heads redone. I can not read what is posted here, but let me know, Mike

Pre-1995 - DTC codes OBD1  >>

1996 and newer - DTC codes OBD2 >> https://www.obd-codes.com/trouble_codes/gm/obd_codes.htm

How to check for codes Caddyinfo How To Technical Archive >> http://www.caddyinfo.com/wordpress/cadillac-how-to-faq/

Cadillac History & Specifications Year by Year  http://www.motorera.com/cadillac/index.htm

Link to comment
Share on other sites

Oljetrycket beror antagligen på för lågt motorvarv, huvudorsaken är säkert en yttre störning, blåst topplockspackning känns väl lite otroligt, vändkanter som spräckt kolvringar är det nog större risk för.

Precis som Oscar säger måste man vara metodisk fast det är helt klart svårare med en bil utan diagnostik, fast det har jag haft några stycken så jag gissar väl lite jag också.

Prioritet ett är att kolla om det är tändfel av olika slag, är det gnista? Stift, kablar, fördelare, spole

Bränsletillföresel är nummer två: Flottörnivå, matning av bensin (ny bensin verkar ha en förmåga att lösa upp gamla avlagringar och klägga igen förgasare, blyersättning skulle jag tro behövs, förhoppningsvis har du inte bränt några ventiler p.g.a. otillräcklig kylning av ventiler?), krånglande accelerationspump, flottörnål?

Mekanik slits ju alltid, men innan man misstänker att lyftare krånglar eller att kamkedjor/drev går ner bör man titta noga på tändningen och bränsletillförseln.

Nummer 3 är vacuumläckor, nummer 4 är kompression om jag får välja.

Jag hade en gång en bil som redan från köp gick på 5 cylindrar (Volvo TP21, även kallad Galten..alltså en terränsugga), det började regna och den gick fint som fan, sen tog det LÅÅNG tid innan jag fick ordning på gången. Testade med stift, kablar, förgasarnivåer, renoverade toppen (tog en dag eftersom det var sidventilare och då går det ju lätt) men identifierade till slut problemet som läckande insugningspackningar, jag hade provat med startgas fast eftersom bilen inte gick bra då den var varm sprayade jag inte förrän den var varm heller. Då antändes å andra sidan gasen innan den kunde sugas in så jag fick ingen ledning där. Klassiskt problem på raka 6:or att det blir flexning i insugningsröret p.g.a. värmeutvidgningen och då de grafitsmorda skarvarna inte ville glida längre gick packningarna åt helsike.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har idag plockat ner kåpor mm för att komma åt drevet, såg att nu stod tändingen ett halv varv fel plötsligt. däremot så ser drevet fint ut, det enda jag kan tycka är att kedjan känns lite för lös kan trycka med fingret ca: 1 cm i mot mitten, skall detta gå och kan den då "kugga över" ????

jag har ganska nyss köpt mig en 76:a eldorado cabbe med 500 motorn, har gått utan problem fram tills jag drog på lite från afferen ut på rakan hemma, då ryckte den till och började hosta som f-n.

fick puttrat sista biten hem med en vaggande bil. nu står den hemma och vägrar gå ordentligt, oljelampan lyser hela tiden, full med olja men kanske inget oljetryck..då är frågan ? är det hydrauliska lyftare på dessa då borde problemet vara att ventiltiderna är fel pga. dåligt tryck eller e jag helt fel ute? :unsure:

den går som en kratta och går knappt på tomgång..

Anders

Hvis motoren er original og ikke tidligere har skiftet ut register kjede/hjul (timing chain/spocket)vil jeg tro at problemet ligger der. Kjedet har antagelig hoppet over noen tenner.

Cadillac utstyrte 472/500 med nylon på det øvre tannhjulet for å redusere støy. Dette er ikke ment for å holde i 30 år.

Se vedlagte ling og siste bilder, dette viser hvor slitt det kan bli.

http://www.houseofcadillacs.com/maybelline/Technical/timing_chain/index.html

Link to comment
Share on other sites

blyersättning skulle jag tro behövs,

Amerikanerne begynte med katalysator og blyfri fra 74, iallefall for biler til California, så da burde ikke blyerstatning være nødvendig. Mener å huske at det står UNLEADED FUEL ONLY ved bensinmåleren samt ved påfylling.

Link to comment
Share on other sites

Prioritet ett är att kolla om det är tändfel av olika slag, är det gnista? Stift, kablar, fördelare, spole

Bränsletillföresel är nummer två: Flottörnivå, matning av bensin (ny bensin verkar ha en förmåga att lösa upp gamla avlagringar och klägga igen förgasare, blyersättning skulle jag tro behövs, förhoppningsvis har du inte bränt några ventiler p.g.a. otillräcklig kylning av ventiler?), krånglande accelerationspump, flottörnål?

Mekanik slits ju alltid, men innan man misstänker att lyftare krånglar eller att kamkedjor/drev går ner bör man titta noga på tändningen och bränsletillförseln.

Nummer 3 är vacuumläckor, nummer 4 är kompression om jag får välja.

Jeg er enig i at kjede og drev ikke er det første man sjekker, men når problemet begynte etter en plutselig belastning av motoren

(jag drog på lite från afferen) virket det som en sannsynlig årsak. Men du må selvsagt sjekke det Jan nevner også.

Har du ikke en shopmanual, så kjøp en original 1976 cadillac manual, ikke Haynes eller Chilton!

http://tinyurl.com/y7zvhar

En cm slakk høres mye ut, disse kjedene har jo ingen strammmemulighet, når de skiftes må kjede og drev fjernes/monteres samtidig.

Når du nå har tatt av deksler etc, ville jeg allikevel ha skiftet kjede og drev, Cloyes går for å være bra.

www.rockauto.com se under Engine og Timing set

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

efter mycket slit och byte av tänddelar så spinner den igen eller gjorde fram till idag då matarslangen till servostyrningen sprack och det formligen sprutade ut servoolja på grenröret..då får man en adrenalinkick av det högre slagetr när det väller ut rök under huven och man tror hela bilen håller på att brinna upp. gick dock bra och skall beställa ny slang på måndag. sen kanske man kan få ut och åka lite..

Prioritet ett är att kolla om det är tändfel av olika slag, är det gnista? Stift, kablar, fördelare, spole

Bränsletillföresel är nummer två: Flottörnivå, matning av bensin (ny bensin verkar ha en förmåga att lösa upp gamla avlagringar och klägga igen förgasare, blyersättning skulle jag tro behövs, förhoppningsvis har du inte bränt några ventiler p.g.a. otillräcklig kylning av ventiler?), krånglande accelerationspump, flottörnål?

Mekanik slits ju alltid, men innan man misstänker att lyftare krånglar eller att kamkedjor/drev går ner bör man titta noga på tändningen och bränsletillförseln.

Nummer 3 är vacuumläckor, nummer 4 är kompression om jag får välja.

Jeg er enig i at kjede og drev ikke er det første man sjekker, men når problemet begynte etter en plutselig belastning av motoren

(jag drog på lite från afferen) virket det som en sannsynlig årsak. Men du må selvsagt sjekke det Jan nevner også.

Har du ikke en shopmanual, så kjøp en original 1976 cadillac manual, ikke Haynes eller Chilton!

http://tinyurl.com/y7zvhar

En cm slakk høres mye ut, disse kjedene har jo ingen strammmemulighet, når de skiftes må kjede og drev fjernes/monteres samtidig.

Når du nå har tatt av deksler etc, ville jeg allikevel ha skiftet kjede og drev, Cloyes går for å være bra.

www.rockauto.com se under Engine og Timing set

Link to comment
Share on other sites

blyersättning skulle jag tro behövs,

Amerikanerne begynte med katalysator og blyfri fra 74, iallefall for biler til California, så da burde ikke blyerstatning være nødvendig. Mener å huske at det står UNLEADED FUEL ONLY ved bensinmåleren samt ved påfylling.

Ok. Enkelt att kolla om det står eller ej!

Link to comment
Share on other sites

efter mycket slit och byte av tänddelar så spinner den igen eller gjorde fram till idag då matarslangen till servostyrningen sprack och det formligen sprutade ut servoolja på grenröret..då får man en adrenalinkick av det högre slagetr när det väller ut rök under huven och man tror hela bilen håller på att brinna upp. gick dock bra och skall beställa ny slang på måndag. sen kanske man kan få ut och åka lite..

Prioritet ett är att kolla om det är tändfel av olika slag, är det gnista? Stift, kablar, fördelare, spole

Bränsletillföresel är nummer två: Flottörnivå, matning av bensin (ny bensin verkar ha en förmåga att lösa upp gamla avlagringar och klägga igen förgasare, blyersättning skulle jag tro behövs, förhoppningsvis har du inte bränt några ventiler p.g.a. otillräcklig kylning av ventiler?), krånglande accelerationspump, flottörnål?

Mekanik slits ju alltid, men innan man misstänker att lyftare krånglar eller att kamkedjor/drev går ner bör man titta noga på tändningen och bränsletillförseln.

Nummer 3 är vacuumläckor, nummer 4 är kompression om jag får välja.

Jeg er enig i at kjede og drev ikke er det første man sjekker, men når problemet begynte etter en plutselig belastning av motoren

(jag drog på lite från afferen) virket det som en sannsynlig årsak. Men du må selvsagt sjekke det Jan nevner også.

Har du ikke en shopmanual, så kjøp en original 1976 cadillac manual, ikke Haynes eller Chilton!

http://tinyurl.com/y7zvhar

En cm slakk høres mye ut, disse kjedene har jo ingen strammmemulighet, når de skiftes må kjede og drev fjernes/monteres samtidig.

Når du nå har tatt av deksler etc, ville jeg allikevel ha skiftet kjede og drev, Cloyes går for å være bra.

www.rockauto.com se under Engine og Timing set

Skönt att höra att det löste sig, har du bytt kedja och drev då? Det verkar vara dags..

Link to comment
Share on other sites

efter mycket slit och byte av tänddelar så spinner den igen eller gjorde fram till idag då matarslangen till servostyrningen sprack och det formligen sprutade ut servoolja på grenröret..då får man en adrenalinkick av det högre slagetr när det väller ut rök under huven och man tror hela bilen håller på att brinna upp. gick dock bra och skall beställa ny slang på måndag. sen kanske man kan få ut och åka lite..

Prioritet ett är att kolla om det är tändfel av olika slag, är det gnista? Stift, kablar, fördelare, spole

Bränsletillföresel är nummer två: Flottörnivå, matning av bensin (ny bensin verkar ha en förmåga att lösa upp gamla avlagringar och klägga igen förgasare, blyersättning skulle jag tro behövs, förhoppningsvis har du inte bränt några ventiler p.g.a. otillräcklig kylning av ventiler?), krånglande accelerationspump, flottörnål?

Mekanik slits ju alltid, men innan man misstänker att lyftare krånglar eller att kamkedjor/drev går ner bör man titta noga på tändningen och bränsletillförseln.

Nummer 3 är vacuumläckor, nummer 4 är kompression om jag får välja.

Jeg er enig i at kjede og drev ikke er det første man sjekker, men når problemet begynte etter en plutselig belastning av motoren

(jag drog på lite från afferen) virket det som en sannsynlig årsak. Men du må selvsagt sjekke det Jan nevner også.

Har du ikke en shopmanual, så kjøp en original 1976 cadillac manual, ikke Haynes eller Chilton!

http://tinyurl.com/y7zvhar

En cm slakk høres mye ut, disse kjedene har jo ingen strammmemulighet, når de skiftes må kjede og drev fjernes/monteres samtidig.

Når du nå har tatt av deksler etc, ville jeg allikevel ha skiftet kjede og drev, Cloyes går for å være bra.

www.rockauto.com se under Engine og Timing set

Skönt att höra att det löste sig, har du bytt kedja och drev då? Det verkar vara dags..

drev och kedja bytt, väntar bara på ny förgasare från Rock autoparts så e vi väl klara för sommar & sol..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

fick hem ny förgasare från USA, gick väldigtr smidigt och gick på under en vecka.

nu går den så mjukt o fint, :D har inte kollat förbrukningen men känns inte som att den är jättetöstig.

i vinter blir det mer pyssel och bla cabbyte.

Link to comment
Share on other sites

Gott att höra att det funkar som det ska nu, oavsett mil hinner det ju ändå hända en del på 40 år. Personligen skulle jag gärna se en 67:a/68:a stående i garaget fast det får vänta tills jag har skaffat hus och pluggat klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...