Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

STS 96 TCS lyser konstant


Mikael Jacobsson

Recommended Posts

Hej

Har hittat en Cadillac Seville STS -96 som jag är intresserad av. Nybes u.a och mkt bytt och nytt på den. Men däremot så lyser TCS konstant (gick dock igenom besiktningen). Har läst lite om detta och förstått att det är antispinn och att den är ur funktion. Har även läst att det kan vara så enkelt som olika dimension på däcken som utlöser detta till att man får byta en eller ett par sensorer. Läste också något om att den startar på 2:an om TCS lyser?! Det går tydligen att köra med detta ändå, men kan något annat ta skada?

Någon som har erfarenhet av detta problem som kan komma med tips om det är akut att fixa eller om man kan vänta?

Sedan har jag en prisfråga om STS, priserna varierar ju en hel del om man kollar på nätet, men det verkar som bilarna runt 25.000:- försvinner fort, medan dom över 30.000:- ligger kvar, är det någon gräns där eller bara en tillfällighet?

Tacksam för kommentarer och svar kring modellen.

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites


Det första du vill göra är att köra OBD-koder för att se vad bilens datorer säga. Detta kommer att berätta vad vänder på TCS ljus.

Vrid nyckeln till ON men inte starta bilen. På luftkonditionering knappar, med nyckeln fortfarande PÅ trycker du på <Av> och <Pass Varmare> tillsammans i ungefär tio sekunder tills alla streck tänds som du just fyllt på nyckeln. Släpp knapparna och titta på instrumentbrädan dataskärm. Instrumentpanelen kommer att visa de koder för varje av bilens moduler, en i taget. Koderna kommer att vara något i stil

PZM C0221 CURRENT

De tre första bokstäverna är förkortningen för modulen som kastade koden. Nästa bokstav blir en av B (för Body), C (för chassi), P (för Powertrain), eller U (för nätverk), de kommande fyra siffrorna är koden, och C eller CURRENT, eller H eller HISTORIA, kommer att bli sist. När koderna är allt gjort, kommer du att se uppmaningen 'PCM? Tryck sedan OFF eller stänga av nyckeln.

Skriv ned koderna och lägga upp dem här.

För att besvara din fråga, kan TCS ljuset tänds om däcken är inte alla samma storlek, om det finns ett kabelnät problem, om en anslutning är löst på ett av upphängningssensorer, eller om det finns ett problem med en av sensorerna eller EBTCM modulen. Om bromsljuset inte också, du förmodligen inte har något akut.

Tyvärr, jag vet inte om begagnade bilpriserna i Sverige. Jag skulle använda en online-resurs som KBB.com, köra en CARFAX med VIN, och har en mekaniker titta på bilen innan du köper bilen.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för svaret. Det är bara tracking Control som lyser, alla andra lampor tänds upp, men slocknar som dom ska. Bilen finns tyvärr en bit ifrån mig, men jag ska be ägaren läsa av dom innan jag åker och tittar på bilen. Ska också fråga om vilken dimension det är på däcken för att se om felet ligger där. Men det verkar ju vara bara TCS som krånglar så då går det väl att åka med den iaf. Men är det som så att automatlådan startar på tvåan som någon form av skydd då man har detta fel på TCS?

Ja det där med priset är ju alltid ett bekymmer, men får väl gör en så bra bedömning som möjligt och se vad jag skulle vara beredd att betala beroende på hur bilen ser ut och är skött. Dom verkar ju inte vara så lättsålda iaf inte i Sverige.

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej

P0135 Heated O2 sensor bank 1 är den kod som kommer upp på PCM enl ägaren.

Dessutom så får han ett meddelande som säger "Emission System Service - Exp 104"

Men inget av dessa verkar ju ha med TCS att göra, är ovanstående ett tecken på att bilen har stått länge och inte är körd på 6 månader?

Han säger att han har bytt oxygen sensorerna till nya. Kan det räcka med att rengöra kontakter osv..

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

När en varningslampa slås på, finns det alltid en OBD-kod som berättar varför det kommer på. Tydligen din vän med en läsare i stället för bilens inbyggda kod display. Bildelar lagra kod läsare och billig kod läsare visar bara drivlina koderna.

Att förklara processen att läsa OBD-koder från luftkonditioneringen knapparna. Det kommer att visa koderna som chassi och kommer att berätta varför TCS ljuset är på.

P0135 koden betyder 'uppvärmd syresensor (HO2S) värmare prestanda Bank 1 Sensor 1' som kan betyda en dålig sensor eller bara ledningar problem. Det kommer att slå på 'CHECK ENGINE' ljus. Om 'CHECK ENGINE' lampan inte är aktiverad, har problemet åtgärdats. Så, denna kod är en historia kod och försvinner inom några veckor.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...