Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Kompressorn till nivåregleringen bak


Annapanna

Recommended Posts


Anyone out there with a 2005 SRX factory shop manual, or who knows where the leveling compressor is on that model?

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kompressorn sitter längst bak på höger sida ovanför avgasröret, under kofångare.

Man kommer åt den genom att ta bort eller sänka avgasröret och ta bort kompressor och luftfiler som en enhet. särskild försiktighet anbefalles med slangen.

Jim, the compressor is located at the far rear RH side above the exhaust pipe, close to the bumper. It comes down as a unit with air filter if you remove or lower the exhaust.

Link to comment
Share on other sites

I found that I have the proper FSM on my DVD.  The diagram is

Posted Image

(1) Liftgate Lock/Unlock Relay
(2) Digital Radio Receiver (U2K)
(3) Electronic Suspension Control (ESC) Module
(4) Automatic Level Control (ALC) Compressor
(5) Suspension Damper - LR
(6) Suspension Damper - RR

Mats Jangdal has instructions in the previous post.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Suncore i Florida säljer renoverade kompressorer. Jag köpte en därifrån, och den hade en trasig utsläppsventil, vilket resulterade i att bakdelen på bilen åkte upp som en hotrod (den kunde inte sänka sig). Jag fick en ny på garantin utan problem, men det krävde att jag hade kvitto från en verkstad på att de bytt kompressorn och bakdämparna samtidigt (alternativt kan man ha kvitto på att man köpt nya bakdämpare precis innan man köpte kompressorn). Det går även att köpa en helt ny kompressor från Arnott, även det i Florida. Totalkostnaden blir ungefär 2000 kr oavsett vilken man väljer. Arnott-kompressorn är aningen högljuddare än originalkompressorn enligt reviews som jag hittade. Nu (över ett år senare, så ingen garanti kvar) har utblåsventilen gått sönder även på min andra kompressor från Suncore. För närvarande har jag löst det genom att koppla en ledning till en extern säkringshållare, så att jag kan stänga av kompressorn manuellt (funkar bra så länge man inte ändrar mängden last), och planerar att laga min första Suncore-kompressor när jag får tid.

Om jag skulle köpa en ny kompressor idag skulle jag överväga Arnott, eftersom man då får en helt ny produkt. Oavsett val ska man se till att även köpa en torkburk till kompressorn (kan köpas från Suncore). Om man struntar i den kan man få fukt i systemet, vilket senare leder till bland annat just sådant som jag drabbats av -- frusen ventil. Jag hade förvisso en ny torkburk, men jag misstänker att ventilerna redan var lite ärgad när jag fick kompressorerna.

Om kompressorn är trasig beror det troligtvis på att något läcker, så att den får pumpa in luft hela tiden. Antingen har den gått för mycket, tills motorn eller annan del gick sönder, eller så har det ärgat invändigt pga att fukt kommer in. Om kompressorn bara pumpar in, och det läcker ut någon annanstans, så mättas torkburken efter ett tag och kan inte längre torka luften (normalt så tar torkburken upp fukt när luft tas in, och släpper tillbaka fukt när luft släpps ut).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...