Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Top speed


Vagis

Recommended Posts

Hej alla Cadillac entusiaster.

Jag har ett litet irriterande fel på min STS seville av 99 års modell. Det kommer nämligen upp en text på instrumentpanelen som säger "speedlimit to 145 km/h". Den kommer upp vid varje start och då och då under färd. En sen kväll på motorvägen tänkte jag testa att dra på lite mer än vanligt och då visar det sig att bilen verkligen inte går fortare än 145km/h. Den började rycka och la helt enkelt av tills farten sjönk under 145km/h då den återigen går helt normalt. Inte för att jag behöver köra så fort men det är irriterande att få upp textremsan hela tiden. Kan man ta bort det här "fartskyddet"? Det kan väl knappast vara så från fabrik? Nån som har några tips.

Tacksam för svar.

Vagis

Link to comment
Share on other sites


Hej,

Förmodligen har du något fel på bilen som gör att den av säkerhetsskäl sänker toppfarten. Vanligast är att det är den aktiva fjädringen som ställt till med något. Se efter under "pinned" trådarna längst upp om det finns någon hjälp där hur du kan få ut diagnostik från din bil. Som sagt, min gissning är att meddelandet är ett resultat av att något är fel.

De lägsta factory koderna för fartspärrar tror jag är om man valt M+S däck som klarar max 180km/h då går spärren in en bit över 170km/h. Men det är inget den upplyser föraren om vid varje start.

Mvh

Oscar Persson

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett budskap som du får när en av RSS (ride fjärranalys suspension) sensorerna är frånkopplad eller har en dålig tråd i kabelnätet. Du kan berätta som man genom att läsa de OBD-koderna. Du kan läsa de OBD-koderna själv. När du ser meddelandet, stoppa bilen men inte stänga av nyckeln. På panelen luftkonditioneringen, tryck på Off och passagerare varmare knappar tillsammans i flera sekunder tills alla dash lampor kommer på som du bara vände på nyckeln, släpp sedan båda knapparna. Då visar displayen alla OBD-koder en i taget. Skriva ner dem och post dem här och vi kan berätta vilka sensorn har dålig anslutning eller dåliga ledningar.

CTS-V_LateralGs_6-2018_tiny.jpg
-- Click Here for CaddyInfo page on "How To" Read Your OBD Codes
-- Click Here for my personal page to download my OBD code list as an Excel file, plus other Cadillac data
-- See my CaddyInfo car blogs: 2011 CTS-V, 1997 ETC
Yes, I was Jims_97_ETC before I changed cars.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...