Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Bränslefilter


Recommended Posts

På min 99 STS har jag fått dålig tomgång och i bland så rycker motorn till. Detta har börjat efter att jag nästan körde bränslestopp. Jag antar att jag skall börja med att byta bränslefiltret , var sitter det och är det svårt att byta? Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag får svara på min egen fråga. Bränslefiltrer sitter under bilen lite framför vänster bakhjul, ganska lätt att komma åt och byta utom för mig eftersom det var rostigt och satt fast. Var tvungen att kapa bränsleledningen och sätta en slang mellan filter och ledning. Men bilen går fortfarande inte bra på tomgång och vid gaspådrag, måste vara något annat fel på bränsletillförseln. Någon som har något tips ? Anders

Link to comment
Share on other sites

Inga history-koder?

Tja, rengör EGR, gasspjäll och kanalen till tomgångsventilen. Är problemet sedan borta för gott var det avlagringar på nämnda ställen som ställde till det. Kommer det tillbaka skulle jag gissa på en vacuumläcka om bilen går oroligt i största allmänhet. Är det en stadig miss skulle jag gissa på ett tändningsrelaterat problem, t.ex. en felaktig tändmodul eller ett tändstift där det ramlat bort en platta från någon av elektroderna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inga history-koder?

Tja, rengör EGR, gasspjäll och kanalen till tomgångsventilen. Är problemet sedan borta för gott var det avlagringar på nämnda ställen som ställde till det. Kommer det tillbaka skulle jag gissa på en vacuumläcka om bilen går oroligt i största allmänhet. Är det en stadig miss skulle jag gissa på ett tändningsrelaterat problem, t.ex. en felaktig tändmodul eller ett tändstift där det ramlat bort en platta från någon av elektroderna.

Inga history koder, det är nog ett tändningsfel som du antar. Det blir värre ju varmare motorn är det rycker som misständning (högtändning). Kanske dags att byta tändkablar. Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Testa att spraya över en vattendimma med en sprayflaska med bilen i mörker och igång. På det viset kan du se om det blir överslag från kablarna. Misstänker du kablarna mäter du motståndet på dom och jämför. Lite skillnad blir det men de ska ligga i ungefär samma härad motståndsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag bytt tändstift och kablar, jag tror att det var orginalen som satt där så det var dags att byta dem efter drygt 20000 mil. Och nu går bilen jättebra, har inte kört så mycket men jag tror att problemet är löst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...