Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

imobilizer


Göran W

Recommended Posts

Eldorado 2000. Ger nästan alltid några "straffperioder" innan jag kan starta. Började med att under körning ge besked om "antitheftproblem" och varnade för att den kanske inte gick att starta nästa gång. Dessa meddelande verkar dock att ha upphört men startproblemen tilltar. Kan vara allt från 0 till 10 ggr i följd så det kan ta lång tid att komma iväg.

Har idag fått hem ny nyckel men det var samma visa (en 3-minuters period men sedan startade den). Finns det något sätt att demontera/felsöka själva tändningslåset?

Alla tips mottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites


Hej och välkommen!

Kolla koder enligt länken längst upp på sidan.

Glömde skriva det: Felkoder fanns, både att den inte kände igen nyckeln och att själva sensorn var defekt. Detta drogs ut av verkstad innan jag beställde nyckel.

Jag har inte lyckats förstå tillvägagångssättet för att ta ut koderna på min bil direkt. Jag har centralt placerad "info"-knapp och till vänster om den finns "Yes" och "No" (trippmätaren). Kanske är det inte den årsmodell (2000) som anges??? Kan någon styra mig rätt?

Någon som vet hur man på säkert sätt demonterar tändningslåset? Sitter sensorn i själva låset eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är nyare än Passkey-II på den bilen.

Passkey-II är ganska enkelt, det sitter en svart låda (6mm eller så) på nyckeln med metallbleck på var sin sida om nyckeln. I lådan sitter en resistans, finns ett antal olika. Glappar det eller är slitet mellan blecken på nyckeln och tungorna i låset så kanske detta motstånd inte får rätt värde avläst. Och efter ett antal felläsningar så låser den ut bilen 3min. Jag har varit med om det en gång.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, så långt är det inga tveksamheter! Om du läste så skrev jag att jag skaffat ny nyckel (som är märkbart bredare i chipet) men det hjälper inte! Frågan är alltså hur jag demonterar tändningslåset då slitaget måste sitta där!? Måste låset bytas eller kan man fixa det på annat sätt?

Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr ingen erfarenhet med att få isär låset, men har läst att det finns de som klippt sladdarna mot styrboxen och lött in ett fast motstånd i bilen. Visserligen är man utan startspärren. Ett alternativ vore en återfjädrande och ha en dold brytare som kan aktivera motståndet utifall att det strular.

Jag har också en helt ny nyckel och det är ungefär jämt skägg mellan den slitna original nyckeln och den nya när det missar, så jag antar att det är inne i låset det strular.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr ingen erfarenhet med att få isär låset, men har läst att det finns de som klippt sladdarna mot styrboxen och lött in ett fast motstånd i bilen. Visserligen är man utan startspärren. Ett alternativ vore en återfjädrande och ha en dold brytare som kan aktivera motståndet utifall att det strular.

Jag har också en helt ny nyckel och det är ungefär jämt skägg mellan den slitna original nyckeln och den nya när det missar, så jag antar att det är inne i låset det strular.

/Oscar

Den variaten har jag funderat över. Om det är möjligt utan att sabotera ngt annat är det intressant. Någon som har ett aktuellt elschema och kanske en länk till någon som provat?

Mycket tacksam för alla bidrag!

Link to comment
Share on other sites

Jasså det är fortfarande PK2 på en 2000 års Eldorado. Det underlättar en del eftersom felet brukar vara avkänningen av motståndet med PK2. Ge tändningslåset en rejäl dusch med WD40. Använd inte 5-56 eller motsvarande om du inte vill få tillbaka dina oxider igen.

Det hjälpte mig på min STS -93:a i 8000 mil, kanske hjälper det dig också!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr hjälper det inte och nu lyckas jag inte starta alls. Även meddelandet om att vänta tre minuter har försvunnet och nu konstaterar den bara "starting disabled". Fick tips på den amerikanska modersidan att det kan handla om slitna kablar till tändningslåset och det gör kanske att tidigare nämnda experiment med att löda in ett fast motstånd är än mer aktuellt!? Är det möjligen någon här som har kopplingsschema med färgangivelser för tändningslåset? Närmaste kopplingspunkt ska finnas där rattaxeln går igenom torpeden. Lämpligt att anfalla där?

Link to comment
Share on other sites

Glömde skriva det: Felkoder fanns, både att den inte kände igen nyckeln och att själva sensorn var defekt. Detta drogs ut av verkstad innan jag beställde nyckel.

Jag har inte lyckats förstå tillvägagångssättet för att ta ut koderna på min bil direkt. Jag har centralt placerad "info"-knapp och till vänster om den finns "Yes" och "No" (trippmätaren). Kanske är det inte den årsmodell (2000) som anges??? Kan någon styra mig rätt?

Det verkar som att man ändrat info på den länksidan om hur man plockar koder. Nu nämner man bara att de tas med en handdator, vilket gäller Cadillac från och med 2005 års modell. Jag har själv en -02:A och du gör på samma sätt som jag, alltså:

1) På med tändningen, det spelar ingen roll om bilen går eller ej...nu blir det nog lite moment 22 i ditt fall, lyckas du få kontakt är det ju bra, får du inte så kan du ju inte kolla några koder utan då hänvisas du till att kontrollera kablaget och anslutningspunkterna enligt det material jag postade innan.

2) Håll in "info" och "on/off" samtidigt tills hela instrumenteringen börjar lysa (det är glödlamps och segmentchecken.

3) Nu får du frågan "All codes?" tror jag, då väljer du ja med "on/off" och nej med "info/reset"

När du väljer ja så visas alla dina felkoder i tur och ordning för de olika delsystemen, när du är klar får du frågan om du vill rensa koderna, vilket kan vara en fördel om det ligger en del gammal skit där sedan tidigare och man inte vill att det ska förvirra en nästa gång man plockar koder.

Du backar/väljer nej genom att trycka "info/reset".

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Nja, beskrivningen ovan stämde bara delvis. Efter tips från US så är det INTE info-knappen! Istället är det klimans OFF som tillsammans med PASS/HEAT (uppåt) används och detta funkar!!!!!! PASS/HEAT avänds även för att svara "ja" (uppåt) eller "nej" (neråt). YES!!!

Idag har jag testat att montera ett fast motstånd och detta ser ut att fungera. Monterade för säkerhets skull in en brytare i kretsen. Vet inte än om det får några andra "biverkningar" men det verkar inte så. :yupi3ti:

Link to comment
Share on other sites

Nja, beskrivningen ovan stämde bara delvis. Efter tips från US så är det INTE info-knappen! Istället är det klimans OFF som tillsammans med PASS/HEAT (uppåt) används och detta funkar!!!!!! PASS/HEAT avänds även för att svara "ja" (uppåt) eller "nej" (neråt). YES!!!

Idag har jag testat att montera ett fast motstånd och detta ser ut att fungera. Monterade för säkerhets skull in en brytare i kretsen. Vet inte än om det får några andra "biverkningar" men det verkar inte så. :yupi3ti:

Jag kollade länken högst upp och där är det som du beskriver för OBD-II fram t.o.m. 2000. Min beskrivning var tagen från min egen 02:a då länken tillfälligt var nere. Vill bara poängtera att jag sade fel, länken är rätt...

Kul det löste sig!

Link to comment
Share on other sites

Det som stökade till det för mig var väl att denna länk pratar om "sena 90-talare". Trodde min skulle gå under "2000". Nåväl, nu vet jag...... :yupi3ti:

Kan också rapportera att min variant med fast motstånd verkar fungera utmärkt trots en mindre avvikelse i motståndsvärdet. Inga felkoder eller andra problem så här långt. Ligger ett nytt tändningslås och väntar på hyllan om andan skulle falla på. Tyvärr inga uttag i nycklarna för chipet men det får man väl fila till.......

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...