Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Trottelrengöring av Northstar


hjb981

Recommended Posts

Vet någon var man får tag på trottelrengöring (throttle body cleaner) i Sverige? Det verkar inte vara några problem att hitta i USA, men här är det desto svårare. Adestål i Uppsala har det normalt men hade slut just nu, och det var slut hos leverantören, så jag började kolla runt på bildelskedjorna (Mekonomen, Meca), men de hade inget. Valvoline är ett av de företag som säljer detta i USA, men den tas inte in till Sverige enligt deras svenska distributör. Förgasarrengöring går inte att använda, då den är starkare och kan förstöra dels någon sorts beläggning som tydligen finns på trotteln, och dels elektronikkomponenter.

Hälsningar

Jonas

Link to comment
Share on other sites


I princip har du rätt i att det ska användas "throttle-body cleaners" då förgasarrengöringsmedel är starkare. Men gör man som jag och dränker in en tandborste i medlet och borstar runt spjällkant och i borrningen tills beläggningen är borta är det lugnt, det är skillnad om du sprayar in hela insuget med det.

För övrigt är det enligt manualen två rekommenderade medel:

1) GM Top Engine Cleaner, P/N 1052626

2) AC-Delco Carburetor Tune-Up Conditioner, P/N X66-P, or equivalent product

Viktigast är att medlen inte innehåller MEK (Metyl Etyl Keton) eftersom det kan skada bränslesystemet.

Glöm inte att rycka batteriet i en halvtimme eller så efteråt för att systemet ska lära om sig. 10 minuter räcker till äldre bilar med OBD-I. OBD-II har jag hört flera bud om.

Det kan vara lämpligt att ta och rengöra EGR:en samtidigt.

Glöm inte heller att lossa tomgångsmotorn och rengöra kolv/kolvstång samt luftkanal för den. Det gör OTROLIGT mycket.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jo, jag gjorde som du sa idag, fast med lite WD-40 på tandborsten. Tänkte att jag kan ju pröva med det, då det bör vara ganska milt. Det fungerade rätt ok, även om jag inte fick skinande rent på själva spjället. Däremot kanten på spjället och själva borrningen fick jag rena, och det är väl det viktigaste. Det var lite avlagringar, men inte lika mycket som jag har läst om att andra haft.

På själva trotteln satt det en stålslang (bäljformad, så att den gick att böja), som kom från en kanal knappt 2 dm under trotteln. Jag antar att det var EGR-passagen (den var sotig inuti). Där den kom in till trotteln var hålet till större delen igensatt, så det gjorde jag rent. Själva slangen eller hålet där den kom ut ur motorn under trotteln var inte igensatta, bara sotiga som avgasrör.

Tomgångsmotorn eller EGR-ventilen har jag inte gjort något med. Är det bara att skruva av, göra rent och skruva på med dem, eller behöver man nya packningar eller liknande?

Jag tog förresten inte bort batterikabeln, och bilen gick bra (som vanligt) efter proceduren. Finjusterar den sig själv fast det tar längre tid om jag inte gör något, eller måste man dra ur batteriet?

Bakgrunden till detta är att bilen gick helt bra fram till igår, då den gick på för lågt varv några sekunder och sedan stängde av sig när jag skulle parkera (alltså med växel i men ingen gas). Efter omstart gick den bra några sekunder (inte på för lågt varv), och stängde sedan helt tvärt. Detta upprepades ett tiotal gånger, varpå jag startade den och omedelbart körde iväg (och då gav lite gas). Då gick den som vanligt, och även gasresponsen var som vanligt när jag trampade till lite. När jag släppte gasen stannade den igen efter några sekunder. Då startade jag och gav gas omedelbart upp till 900 rpm utan växel. Då gick den utan problem. Efter någon minut släppte jag gasen, och den fortsatte att gå bra på tomgång några minuter till. Hemfärden gick bra, och väl hemma stod jag flera minuter på tomgång utan växel, och även samma sak fast med växel ilagd, återigen utan några problem. Jag vet inte vad som hände igår, men tänkte att det kanske var spjället som fastnade så att motorn stannade, så jag gjorde rent det. Någon idé om vad som kan ha hänt?

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jo, jag gjorde som du sa idag, fast med lite WD-40 på tandborsten. Tänkte att jag kan ju pröva med det, då det bör vara ganska milt. Det fungerade rätt ok, även om jag inte fick skinande rent på själva spjället. Däremot kanten på spjället och själva borrningen fick jag rena, och det är väl det viktigaste. Det var lite avlagringar, men inte lika mycket som jag har läst om att andra haft.

Jag föredrar nog rengöringsmedel till bränslesystem, de dunstar snabbare så slipper man torka bort överflödet.

Det behöver inte vara skinande blankt eller någonting, det viktigaste är att avlagringarna på spjällkanten (hela vägen runt om!) och i borrningen (hela vägen runt om!) försvinner.

Känn med fingret för att vara säker på att det är borta.

Man tror inte att det skulle ha någon större betydelse men det kan göra stor skillnad.

Framförallt kan man få "klistrande" gaskänsla. Avlagringarna håller emot just när du ska gasa förbi tomgångsläget. Då ska man inte göra som många gör, smörja gaswiren. De ska inte smörjas! Risken är att plasten blir upplöst i höljet och att gasen fastnar på riktigt...

Gaswiren är underhållsfri.

På själva trotteln satt det en stålslang (bäljformad, så att den gick att böja), som kom från en kanal knappt 2 dm under trotteln. Jag antar att det var EGR-passagen (den var sotig inuti). Där den kom in till trotteln var hålet till större delen igensatt, så det gjorde jag rent. Själva slangen eller hålet där den kom ut ur motorn under trotteln var inte igensatta, bara sotiga som avgasrör.

Det ser lite olika ut på olika årsmodeller. EGR-gaserna går igenom "cross-over pipe" alltså vattenfördelningsröret som fördelar vattnet mellan cylinderraderna. Det är väldigt elegant eftersom rökgaserna kyls ner och de värsta avlagringarna fälls ut i det röret och inte i EGR-ventilen. Volvo säger stolt att de inte har någon EGR-ventil längre (såvida de inte börjat igen). De kunde inte slopa dem fort nog eftersom de alltid brukade fastna och att det lilla jäkla röret monterat i bakkant på motorn alltid behövde bytas eftersom det var omöjligt att rensa. För att inte tala om en del varianter som brukade rosta hål lite överallt och öka ljudnivå och lukter...

Man drog aldrig nytta av att EGR-gaserna är i princip en inert gas för att sänka soppaförbrukningen heller, därför märkte man aldrig om EGR:en krånglade mer än då det var dags att besiktiga bilen och EGR:en testades.

På nyare Northstarmotorer låter man VVT:n sköta bl.a. EGR:ens jobb.

Ok, tillbaka till ämnet.

Det rör du ser antar jag är från cross-over pipen till throttle bodyn. Det är EGR-inloppet till motorn.

Tomgångsmotorn eller EGR-ventilen har jag inte gjort något med. Är det bara att skruva av, göra rent och skruva på med dem, eller behöver man nya packningar eller liknande?

Tomgångsmotorn eller IAC (Idle Air Control) sitter på vänstersidan (framåt) av throttle-bodyn högt upp. Den sitter med två skruvar och har en o-ring som man normalt inte behöver byta. Bara att skruva bort, rengöra och sätta ihop igen. Det sitter en grunka lite längre ner snett under och det är TPS (Throttle Position Sensor) som känner av hur mycket och hur fort du gasar men den behöver du inte bry dig om.

EGR-ventilen sitter med två skruvar, det luriga är att få bort packningen eller snarare att ta bort ventilen utan att skada packningen. Får du bara bort packningen i ett stycke är det lugnt. Lite avtryck brukar man få se i godset men det gör inget, det viktiga är att den inte går sönder för då måste du ha en ny.

Oom man bara vickar lite försiktigt på ventilen petar runt lite där det ser ut som det vill fastna lossnar den fint.

Enligt manualen som jag konsulterar (det skiljer en del mellan årsmodellerna) ska du:

1) Koppla loss kontakten från ventilen

2) Lossa muttern för bränslematningen (som sitter på en liten konsol)

3) Lyfta av konsolen från gängan

4) Flytta bort konsolen från EGR-ventilen

5) Lossa och rengöre EGR-ventilen

Jag tog förresten inte bort batterikabeln, och bilen gick bra (som vanligt) efter proceduren. Finjusterar den sig själv fast det tar längre tid om jag inte gör något, eller måste man dra ur batteriet?

De flesta systemen i bilen lär sig av sig själva med tiden.

För de flesta komponentbyten som har en direkt inverkan på motorns gång (Kam och vevaxelgivare, TPS, IAC etc. etc.) finns "återlärningsprocedurer" som snabbt gör att bilen går som den ska. Man behöver inte bry sig om dem eftersom bilen lär sig av sig självt med tiden, nackdelen är då att det tar längre tid. Särskilt då man inte har kopplat loss batteriet och därför har gammal data som ligger och "bromsar" förändringen som systemet vill göra.

Vissa system bör man enligt rekommendationer från forumet nolla efter rengöring. EGR, IAC och throttle-body rengöring är sådana.

Jag rekommenderar att du kopplar loss batteriet. Det enda du behöver göra efteråt är att programmera om fönsterhissarna om du har expresshissar, allt annat ligger i minne. Det står i bruksanvisningen hur du ska göra.

Bakgrunden till detta är att bilen gick helt bra fram till igår, då den gick på för lågt varv några sekunder och sedan stängde av sig när jag skulle parkera (alltså med växel i men ingen gas). Efter omstart gick den bra några sekunder (inte på för lågt varv), och stängde sedan helt tvärt. Detta upprepades ett tiotal gånger, varpå jag startade den och omedelbart körde iväg (och då gav lite gas). Då gick den som vanligt, och även gasresponsen var som vanligt när jag trampade till lite. När jag släppte gasen stannade den igen efter några sekunder. Då startade jag och gav gas omedelbart upp till 900 rpm utan växel. Då gick den utan problem. Efter någon minut släppte jag gasen, och den fortsatte att gå bra på tomgång några minuter till. Hemfärden gick bra, och väl hemma stod jag flera minuter på tomgång utan växel, och även samma sak fast med växel ilagd, återigen utan några problem. Jag vet inte vad som hände igår, men tänkte att det kanske var spjället som fastnade så att motorn stannade, så jag gjorde rent det. Någon idé om vad som kan ha hänt?

Koder?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska tillägga att din IAC ser lite annorlunda ut än min. När du återmonterar den så ska "olven" inte sticka ut mer än max 28 mm. Sticker den ut mer får du manuellt trycka tillbaka den.

Det viktiga är att få sätet och kanalen rent.

Utan att veta om du har koder eller ej och isåfall vilka, kan jag inte hjälpa dig.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska tillägga att din IAC ser lite annorlunda ut än min. När du återmonterar den så ska "olven" inte sticka ut mer än max 28 mm. Sticker den ut mer får du manuellt trycka tillbaka den.

Det viktiga är att få sätet och kanalen rent.

Utan att veta om du har koder eller ej och isåfall vilka, kan jag inte hjälpa dig.

Tack igen! Jag kollade koderna i samband med motorstoppen, glömde bara skriva det - endast P1599 kom upp. Jotack - go figure! - engine stall or near stall detected - det märkte jag minsann alldeles själv. ;) Lite lustig tyckte jag ändå att det var, för jag kollade koderna först efter andra stoppet, och då stod koden som history, trots att jag inte slagit av tändningen mellan stoppet och att jag kollade koder...

Nåväl, jag får väl plocka bort sladden ikväll då. Spelar det någon roll om motorn hinner kallna helt innan man sätter tillbaka den och kör igen?

:hatsoff: Vill för övrigt passa på att tacka dig och alla andra som gör detta forum så bra! :hatsoff:

(Kan förresten tillägga som parantes att Adestål bilservice, som jag nämnde tidigare i tråden, har flyttat någon km ut från stan, i närheten av Byggmax och bilprovningen, fast längs stora vägen (för er som håller till i uppsalaområdet).)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort rent även IAC, och när jag tittade efter blev det uppenbart varför den inte får sticka ut för långt - den hade i så fall tryckts mot sitt säte. Det var hur som helst ganska lätt att göra rent den, och den var faktiskt lite skitig. Däremot tordes jag inte ta bort EGR. När jag skruvat loss skruven som höll fast bränsleledningarna (ett fäste sitter ju på EGR), så hade jag varit tvungen att bända upp bränsleledningarna en hel centimeter för att få av dem från skruven. När jag bara rörde dem någon knapp millimeter såg det oroväckande ut, för det flexade vid det ställe där bränslelopen vänder och går tillbaka mot pumpen samt förgrenar sig vidare mot insprutarna. Ska det verkligen vara så?

Link to comment
Share on other sites

Tack igen! Jag kollade koderna i samband med motorstoppen, glömde bara skriva det - endast P1599 kom upp. Jotack - go figure! - engine stall or near stall detected - det märkte jag minsann alldeles själv. ;) Lite lustig tyckte jag ändå att det var, för jag kollade koderna först efter andra stoppet, och då stod koden som history, trots att jag inte slagit av tändningen mellan stoppet och att jag kollade koder...

Men du fick iaf varningen att den stängde av sig själv, vilket ju precis som du säger är svårt att missa ;)

Nåväl, jag får väl plocka bort sladden ikväll då. Spelar det någon roll om motorn hinner kallna helt innan man sätter tillbaka den och kör igen?

Spelar ingen roll.

:hatsoff: Vill för övrigt passa på att tacka dig och alla andra som gör detta forum så bra! :hatsoff:

Tackar tackar! En klapp på axeln är en halvmeter från en spark i röven som jag brukar säga, men klappen får man nästan aldrig :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort rent även IAC, och när jag tittade efter blev det uppenbart varför den inte får sticka ut för långt - den hade i så fall tryckts mot sitt säte. Det var hur som helst ganska lätt att göra rent den, och den var faktiskt lite skitig. Däremot tordes jag inte ta bort EGR. När jag skruvat loss skruven som höll fast bränsleledningarna (ett fäste sitter ju på EGR), så hade jag varit tvungen att bända upp bränsleledningarna en hel centimeter för att få av dem från skruven. När jag bara rörde dem någon knapp millimeter såg det oroväckande ut, för det flexade vid det ställe där bränslelopen vänder och går tillbaka mot pumpen samt förgrenar sig vidare mot insprutarna. Ska det verkligen vara så?

Det där ser lite olika ut på olika modeller, det känns aldrig särskilt kul att bända i bränsleledningarna och de är ju känsliga.

Lite flex går ju, du kan underlätta genom att ta bort "beauty-covern" och lossa de skruvar som håller i själva "fuel-railen" och lätta lite på den i den änden om du vill vara säker på att inget går åt helsike. 4 skruvar är det väl, de går inte att missa.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Bygger väl på med lite frågor om tidigare N*

Min -95 verkar vara i behov av rengöring efter 30000 mil.

Men layouten på grejorna ser inte lika ut som på föregående bilder.

På den bifogade bilden med bokstäver och pilar är det A-G från vänster till höger. Bilden tagen från sidan över vänster framskärm.

A är en kontakt som sitter på gummidelen av insuget, den är väl inte inblandad i den rengörning som omnämnts ovan?

B verkar vara en kontakt som sitter i spjällhuset, men jag ser ingen möjlighet att få ut den för att motorfästet är ivägen. Är det den man ska vara försiktig med att få lösningsmedel och smörja i?

C är gummidelen av insuget från luftfilter till spjällhus, inga konstigheter här vad jag kan se.

D är en vajer som verkar vara ospänd när motorn är av. Är den till för tomgången? Den går till ett gummimembran E.

E ett gummimembran med en axel genom som sitter fästad med vajern i D. Man kan trycka in axeln lite lätt, första gången hörs ett klickande ljud och man känner ett visst motstånd. Sedan går det lätt och så hör man ett väsande ljud när luften trängs undan. Ska det vara så?

F är väl EGR-ventilen, är det några konstigheter med att få bort den? Hur hårt sitter den när man tagit bort skruvarna? Hur tar man isär den? Man vill ju inte sabba den, dels för att den kanske är dyr, dels för att det kan ta ett tag att få fram en ny.

G är ett korrugerat metallrör som verkar gå mellan EGR och grenrör och knöligt som tusan att få loss, man kan nästan se ändarna på det, men hur ska man få dit verkyg eller händer? Finns det något bra sätt att rengöra det röret, eller får man nöja sig med tryckluft?

Åsså när jag ska ladda upp bilden så får jag bara felmeddelande att bilden är för stor, 250K???

Hur gör jag då, så att ni kan se vad jag menar?

Edit provar med bildurl

ff8201110145557d2.jpg

Det blev ju lite knasigt med bara en thumbnail. Men klickar man på den så får man upp en stor bild.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bygger väl på med lite frågor om tidigare N*

Min -95 verkar vara i behov av rengöring efter 30000 mil.

Men layouten på grejorna ser inte lika ut som på föregående bilder.

På den bifogade bilden med bokstäver och pilar är det A-G från vänster till höger. Bilden tagen från sidan över vänster framskärm.

A är en kontakt som sitter på gummidelen av insuget, den är väl inte inblandad i den rengörning som omnämnts ovan?

B verkar vara en kontakt som sitter i spjällhuset, men jag ser ingen möjlighet att få ut den för att motorfästet är ivägen. Är det den man ska vara försiktig med att få lösningsmedel och smörja i?

C är gummidelen av insuget från luftfilter till spjällhus, inga konstigheter här vad jag kan se.

D är en vajer som verkar vara ospänd när motorn är av. Är den till för tomgången? Den går till ett gummimembran E.

E ett gummimembran med en axel genom som sitter fästad med vajern i D. Man kan trycka in axeln lite lätt, första gången hörs ett klickande ljud och man känner ett visst motstånd. Sedan går det lätt och så hör man ett väsande ljud när luften trängs undan. Ska det vara så?

F är väl EGR-ventilen, är det några konstigheter med att få bort den? Hur hårt sitter den när man tagit bort skruvarna? Hur tar man isär den? Man vill ju inte sabba den, dels för att den kanske är dyr, dels för att det kan ta ett tag att få fram en ny.

G är ett korrugerat metallrör som verkar gå mellan EGR och grenrör och knöligt som tusan att få loss, man kan nästan se ändarna på det, men hur ska man få dit verkyg eller händer? Finns det något bra sätt att rengöra det röret, eller får man nöja sig med tryckluft?

Åsså när jag ska ladda upp bilden så får jag bara felmeddelande att bilden är för stor, 250K???

Hur gör jag då, så att ni kan se vad jag menar?

Edit provar med bildurl

ff8201110145557d2.jpg

Det blev ju lite knasigt med bara en thumbnail. Men klickar man på den så får man upp en stor bild.

Den här posten har jag helt missat. Som sagt, använd lämlpligt medel och spraya gärna direkt på en tandborste och gnugga. Då slipper man oroa sig för om lösningsmedeln skulle leta sig förbi en dålig tätning till TPS:en t.ex.

A är kontakten till antingen MAP (Manifold Absolute Pressure) eller IAT (Intake Air Temperature)-sensorn. Minns inte vilken det är men det har ingen betydelse i detta fallet. Den är inte inblandad.

B är TPS (Throttle Position Sensor). Den är inte heller inblandad.

C är bälgen mellan insug och luftfilter med en anslutande slang för vevhusventilationen. Inte heller inblandad.

D är wiren för farthållaren E. Den är slak i opåverkat läge så det verkar helt ok. Tomgångsregleringen sköts av en stegmotor med växellåda belägen under D. Den är fäst med tre skruvar och är ca 10 cm lång. Den verkar med en kolv på en nock på gasspjällaxeln. E låter och verkar helt normalt med vad jag minns, den jobbar med motorns insugningsvacuum.

F är EGR-ventilen. Den sitter med två skruvar och är lätt att få bort. Däremot är det risk att man skadar packningen under den om man inte är försiktig så jag skulle rekommendera dig att skaffa hem en sådan packning innan rengöring. Jag citerar mig själv från en annan post:

"Hur eller hur ska du som sagt vara noga med att rengöra själva ventilskaftet, den behöver inte vara skinande ren eller någonting, den blir snart sotig igen.

Däremot ska du få bort koksliknande beläggningar, använd t.ex. Brakeleen, förgasarrengöringsmedel etc. och en tandborste (för att inte repa axeln).

Var noga med att hålla ventilen upprätt så att du inte får in något medel in i själva spolen, de medeln kan lösa upp och skada det mesta..."

G är avgasslangen till EGR-ventilen och den behöver du inte bekymra dig om alls såvida den inte skulle börja läcka men det verkar vara mycket bra kvalité på de rören.

Forumet begränsar bildstorlekar för att inte ta upp för mycket minnesplats på servrarna. Om man väljer att bli betalande medlem får man möjlighet att posta större bilder och bifoga större filer, en väg att gå är naturligtvis att posta bilderna på ett tredjehandsställe som du gjorde.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jasså man ska vara betalande medlem för att posta bilder numera. När infördes det?

Jag har ju sett att forumet bytt utseende (för ett bra tag sedan). Det blev sämre, rörigare. Men har inte varit här så mycket senaste året.

Hur betalar man, vad kostar det?

Link to comment
Share on other sites

Jasså man ska vara betalande medlem för att posta bilder numera. När infördes det?

Jag har ju sett att forumet bytt utseende (för ett bra tag sedan). Det blev sämre, rörigare. Men har inte varit här så mycket senaste året.

Hur betalar man, vad kostar det?

Du behöver inte vara betalande medlem för att posta bilder, forumet är grattis för alla.

Kan dock va krångligt å lägga upp bilder, jag använder forumbilder.se smidigt och bra tycker jag.

Bara att ladda upp bilden och kopiera adressen :)

Link to comment
Share on other sites

Jasså man ska vara betalande medlem för att posta bilder numera. När infördes det?

Nej. Du kan posta större bilder om du betalar än om du inte betalar. Det finns olika nivåer för att kunna betala, givetvis helt frivilligt. Funktionaliteten är inte begränsad för att man inte betalar, däremot kan man posta större bilder och få tillgång till ett extra underforum om man betalar.

Jag betalar för att jag anser att de få kronorna det blir på ett år med råge kompenserar de pengar jag fått betala om jag hade vänt mig till en verkstad. Pengarna gör att forumet, som ju bedrivs ideellt tvärt om vad en del verkar tro, kan finnas till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...