Sören Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Sliter mitt hår, får inte motorn att gå rent. Motorn är 4,9-litarn. Inga felkoder. Bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor. Hittat 2 miserabla slangar som jag bytt. Även gjort en service med olje- och filterbyte, samt bränslefilter. Intrycket är att den misständer, men det kan ju naturligtvis vara något med bränslet. Har nu provat att hälla i nått medel från RedLine som ska rengöra bränslesystemet. Någon som har idéer? Har även ett problem med ett markant vinande ljud på motorns högersida (generatorsidan). Än så länge bytt pump och spännarhjul, utan resultat. Så jäkla trött på den här bilen nu :-/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscar P Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Skiljer det något mellan varm/kall, eller om det är under gasavdrag eller pådrag den går sämst? Kom problemet plötsligt eller har det blivit sämre gradvis? Jag skulle rekommendera en djupdykning ner i menyerna för motorstyrningen. Verkar insugstemp, motortemp, spjälläge och vaccum rätt. Strax under 100kPa med fullt spett och ungefär 30kPa vid avdrag. Titta även på att mätvärdena till lambdasonderna pendlar runt 0.5V (0.1V - 0.9V), kolla gärna direkt när du startar hur lång tid det tar innan de visar rätt värde. Hinner du inte in i menyerna innan det börjat reglera är det bra. Det KAN vara givarfel, de absolut viktigaste givarna är MAP (insugsvaccum) och pickup:en som sitter i fördelaren. Därefter så ska insugstemp, spjäll läge fungera. EGR ventilen kan spöka liksom PCV. Den sistnämnda brukar bråka mest på låglast, PCV kan man lätt ta bort och den ska man kunna "skramla" med. Vinande ljud, servopump (låg nivå?) men tyvärr är det ju inte sällsynt att AC-pumpen klappar ihop. Självklart kan det vara generatorn också. Biltemas stetoskop kan ibland vara ett utmärkt hjälpmedel för att leta liknande fel. /Oscar STS 2005 V8 (1SF) Sedan DeVille 1995 4.9L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted July 30, 2010 Author Report Share Posted July 30, 2010 Hade som jag skrev tidigare inte några felkoder gällande bränsle / tändning. MEN, efter att ha nollställt de felkoder jag hade, bl.a rörande AC, så dök det helt plötsligt upp nya felkoder. E32 MAP-sensor, signal out of range E71 MAP-sensor, signal fault (intermittent) Så nu fick jag ju något att gå på. Någon som vet vad "intermittent" betyder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sockna Posted July 30, 2010 Report Share Posted July 30, 2010 Intermittent betyder att felet kommer å går, glap kontakt kan orsaka det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oscar P Posted July 31, 2010 Report Share Posted July 31, 2010 MAP är väldigt viktig, i princip kan man säga att bränlsemängden styrs via en skalfaktor från MAP. Bränslespridarna står maximalt öppna tidsmässigt (kanske 10millisekunder per motorvarv) sedan vartefter vaccumet ökar minskas bränslemängden. Så vid 50kPa har man halva mängden bränsle mot WOT (Wide Open Throttle). Sedan gör man fler bränsleduschar när varvtalet ökar. Okej detta var grovt förenklat, men du har principen klar för dig. Så ger MAP fel utdata blir bränsleblandingen tokfel, i vissa fall har man backup via spjäll-läge. Ibland ser man att den inte vet om det är MAP givaren som är fel eller lambdasonden som är knas. Men du har fått felkod på intermittent fel, och det är glapp eller "missing data" och då kan också MAP givaren ge knasdata utanför rimligt mätområde (det kunde du fått om du monterat en Turbo t.ex.). MAP givaren är inte så våldsamt dyr och ser ut att sitta bra till. Så man kan nog byta på chans. /Oscar STS 2005 V8 (1SF) Sedan DeVille 1995 4.9L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Olsson Posted July 31, 2010 Report Share Posted July 31, 2010 Har nu provat att hälla i nått medel från RedLine som ska rengöra bränslesystemet. Det är inget man testar i förbifarten bara för att det är kul. Dessa medel kan förstöra tätningarna i bränslesystemet. Ska du använda dig av något sånt medel ska du använda de av GM rekommenderade medlen som består av samma medel som bensinbolagen häller i sin bensin från början (fast i koncentrerad form). Dessutom bör du hälla i det i kanske en halv tank och köra igenom det så fort som möjligt innan det hinner hända för mycket med tätningarna. Jag har aldrig använt mig av såna medel i hela mitt liv och klarar mig utmärkt ändå, fixa felet istället Har även ett problem med ett markant vinande ljud på motorns högersida (generatorsidan).Än så länge bytt pump och spännarhjul, utan resultat. Släpp efter på remspännaren med ett handtag med 1/2" fattning (eller är det 3/8") och avlasta remmen lite lätt medan motorn är igång. Är det då tyst så är det något hjälpaggregat eller spännrulle, remmen kan för all del vara slut också. Testa att smörja den genom att hålla änden av ett stearinljus emot. Tystnar det då är det läge att byta rem. Det finns även aftermarketremmar som p.g.a. "snedsågning" i mönstret fås att vina. Du säger du bytt pump? Vattenpump eller servopump? Försök att lokalisera ljudet genom att snurra runt för hand på de olika remhjulen, det kan tänkas att det låter även då. Försök om det inte hjälper att lyssna in dig genom att hålla en slang vid örat och "söka" runt med andra änden. Vinande ljud förknippas även med generatorer som börjar bli slut i lagren. Lätt att byta och kostar ca 100 kr för främre lagret om det är samma generator som på min -88 Eldorado. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Olsson Posted July 31, 2010 Report Share Posted July 31, 2010 Titta även på att mätvärdena till lambdasonderna pendlar runt 0.5V (0.1V - 0.9V), kolla gärna direkt när du startar hur lång tid det tar innan de visar rätt värde. Vill bara förtydliga att spänningen som sådan inte är intressant utan antalet växlingar per sekund mellan ett lägre och ett högre värde än 0.5V. Många "cross-counts" är bra. 5 per sekund eller så är bra. Ju äldre givarna blir desto långsammare reagerar dem beroende på avlagringar från förbränningen. Hur eller hur så verkar det vara MAP-sensorn. Nyare bilar har MAF som är en snabbare reglering (Manifold Absolute Flow) än MAP. Volvo t.ex. får ofta byta sin MAF sensorer och det går på ca 5000 kr för en MAF till en Volvo. På lite nyare Cadillac är det så fint så att bilen går ändå genom att använda sig av MAP sensorn istället (fast i ett "felsäkert läge") MAF spökar väldigt sällan på Cadillac. MAP däremot brukar kunna ge sig ibland, fast det blir väl en gång per bilens livslängd i snitt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.