Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

92 STS rasad vattenpump, 92 STS batteri/startproblem


moheda74

Recommended Posts

Hej på er och ett GOTT NYTT ÅR!

Mitt nya år började inte så bra. Skulle egentligen posta här en fråga idag angående batteri/startproblem på frugans '92 STS, men jag får väl börja med att vattenpumpen rasade på min '92a igår också. Murphys Law!

Hursom, börjar med min vattenpump. Skulle köra till jobbet, ca 15mil, och med bara 3mil kvar tänds battery NO CHARGE och ett rassel hörs under huven. Bilen blev tungstyrd så jag misstänkte direkt att remmen hoppat av för att spännrullslagern har varit lite glapp samt låtit lite illa ett tag. Jag ligger på E4an så jag slår av belysningen och bestämmer mig för att köra till närmsta mack som ligger ca 3km bort. Försöker samtidigt trycka på INFORMATION knappen för att kolla volt och temp, men den ligger kvar i BATTERY NO CHARGE. Känner att det är lugnt att köra 3km utan rem pga yttertemperatur på -10 grader. När jag har ca 100m kvar till macken tänds ENGINE OVERHEAT - STOP ENGINE! Jag tänker, *smurf* *smurf* *smurf*, nu e d kört! Stänger av tändningen och rullar sista biten, stannar bilen och märker att det ryker undan huven. Öppnar huven och märker att spännrullen sitter där den ska, remmen har hoppat av men inte pga spännrullen. Vattenpumpen har skurit fast och remskivan på vattenpumpen sitter snett. Känner på remskivan men den går inte att rubba för hand. Tydligen skar vattenpumpen med följd av att kylsystemet tömdes och remmen hoppade.

Jag är på jobb så jag har inte rivit pumpen ännu. Misstänker att pumpen varit på G ett tag men ljudet från spännrullen har maskerat ljudet från pumpen. Ska byta pump och rulle när jag kommer hem. Sen får jag se vilken skada som skett.

Mina frågor lyder!

*Har någon på forumet kört ända tills STOP ENGINE tänts?

*Har någon idéer på vad jag ska kolla innan jag drar på starten igen efter montering av ny pump?

Jag har bara läst om denhär STOP ENGINE varningen och den SKA ju försöka förhindra motorras men har aldrig upplevt det personligen. Inget emot Northstar, men vill tro att 4,9an är stryktåligare vid höga temperaturer trots lägre effekt. Snälla, säg att jag har rätt!

Återkommer med nytt inlägg om batteri/startproblemet på den andra Caddyn senare.

Alla idéer och tips välkomnas,

Freightdog74

Link to comment
Share on other sites


Det var tråkigt att höra att det är problem med bilen.

Jag har ingen erfarenhet av STOP ENGINE, men det kan ha en inverkan av om kylvätskan åkte ur före pumpen skar eller om den rann ut efteråt. Givaren sittar oftast så att den ska mäta kylvätsketempen snarare än motortempen.

Hur som, du har inte kört några långa sträckor med varningen, vi får anta att vätskan åkte ut när pumplagret rämnade. Det var bästa tänkbara väderförutsättningar. Oljan och fartvind kan mäkta med att kyla motorn kortare distanser. Man kan ju få en uppfattning om hur snabbt en motor ökar i temperatur vid kallstarter, det tar ett antal kilometer.

Det enda är nog att byta pump, fylla kylvätska och sedan hoppas på det bästa. Men om det tröstar dig så körde en fd. kollega hellre sin bil tom på kylvätska regelbundet än att finna källan till läckaget. När mätaren gick i bott körde han in till en mack och tankade fullt med rent kravatten. Och bilstackaren överlevde tortyren. Motorer tål ofta mer än man tror.

Så låt oss hoppas på det bästa. Men visst är det irriterande att färddatorns låses av felmeddelanden.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Tackar Oscar!

Hoppas också på det bästa. Jag körde sista biten i ca 60-70km/h med motorvarv på ca 1400rpm. Det borde den tåla. Kör man en motor utan kylvatten en längre tid börjar man först höra ett knackande rassel vid gaspådrag vilket är ett tecken på detonation. Då börjar det hetta till i cylindrarna.

Måste få hem bilen först o sedan riva lite för att kolla vad den har svalt.

Link to comment
Share on other sites

Tackar Oscar!

Hoppas också på det bästa. Jag körde sista biten i ca 60-70km/h med motorvarv på ca 1400rpm. Det borde den tåla. Kör man en motor utan kylvatten en längre tid börjar man först höra ett knackande rassel vid gaspådrag vilket är ett tecken på detonation. Då börjar det hetta till i cylindrarna.

Måste få hem bilen först o sedan riva lite för att kolla vad den har svalt.

Ingen fara eftersom du stängde av bilen då du fick varningen. Hade du däremot fortsatt att köra trots varningen hade du fått skylla dig själv :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara läst om denhär STOP ENGINE varningen och den SKA ju försöka förhindra motorras men har aldrig upplevt det personligen. Inget emot Northstar, men vill tro att 4,9an är stryktåligare vid höga temperaturer trots lägre effekt. Snälla, säg att jag har rätt!

Då har du inte läst nog. STOP ENGINE är för att varna föraren att fortsätta med sin överhettade motor. Den varningen förhindar inte på något sätt alls motorras, det har du förväxlat med "limp-home" moden i Northstarmotorn.

Tvärt om är Northstarmotorn designad för att klara av en överhettning genom att bara gå på 4 cylindrar och det i upp till 8 mil i upp till 80 km/h. Nu säger jag inte att man ska göra det vid överhettning av en Northstar, däremot att den klarar det fint om det skulle knipa.

Att sen topplockspackningarna är utsatta för en större grad av utmattning än en 4.9:a är en helt annan sak. Skulle man ha packningar som är anfrätta och/eller utmattade kan det vara det sista lilla extra som krävs för att blåsa dom.

I ditt fall skulle jag inte göra annat är att byta vattenpump, spännrulle, rem och motorolja. Sen är det bara att skruva ihop och köra. Hålla koll på livslängden på automatlådeoljan bara, den kan ha minskat.

Link to comment
Share on other sites

Tack Jan!

Hoppas också att ingen större skada skett eftersom jag slog av tändningen vid STOP ENGINE varningen.

Du har så rätt, därför tog jag tid och läste lite om LIMP MODE. Som sagt finns den på Northstar motorn och med denna "feature" kan man köra utan kylarvätska. PCMet känner av att motorn är överhettad och därmed stänger av tändning/insprut till upptill 4 cylindrar. Genom dessa cylindrar strömmar nu endast luft som hjälper vid kylning av motorn. Smart va?! GM rekommenderar dock att man ej kör längre än 8mil i LIMP MODE. Sunt fönuft med allt såklart!

Automatlådeoljan bytte jag på frugans bil i höstas och min bil har stått på agendan men ej haft tid. Nu har jag ett ypperligt läge att få det gjort också när olja/filter/packning ligger hemma på hyllan.

Brrr! -24 grader ute! Myggfritt som dom säger hemma.

Link to comment
Share on other sites

Tack Jan!

Hoppas också att ingen större skada skett eftersom jag slog av tändningen vid STOP ENGINE varningen.

Du har så rätt, därför tog jag tid och läste lite om LIMP MODE. Som sagt finns den på Northstar motorn och med denna "feature" kan man köra utan kylarvätska. PCMet känner av att motorn är överhettad och därmed stänger av tändning/insprut till upptill 4 cylindrar. Genom dessa cylindrar strömmar nu endast luft som hjälper vid kylning av motorn. Smart va?! GM rekommenderar dock att man ej kör längre än 8mil i LIMP MODE. Sunt fönuft med allt såklart!

Automatlådeoljan bytte jag på frugans bil i höstas och min bil har stått på agendan men ej haft tid. Nu har jag ett ypperligt läge att få det gjort också när olja/filter/packning ligger hemma på hyllan.

Brrr! -24 grader ute! Myggfritt som dom säger hemma.

Jag vill minnas att 4t60:n som är ihopparad med 4.9:an har oljelivslängdsindikator. Det finns ingen anledning att byta den mer än när livslängden börjar närma sig noll eller om serviceinstruktioner säger annat. 4t80e:n som är parad med Northstarmotorn har den funktionen. Annars får jag väl kolla vad som sägs i manualen om du inte har uppgifter på hur ofta det måste göras.

Link to comment
Share on other sites

Har inte tillgång till manualen just nu, men har heller inget minne av någon oljelivslängdsindikator på min 92:a. Oil Index finns däremot för motoroljan på 92:an, inte växellådan. Generellt så byter jag alla oljor och filter på alla begagnade bilar jag köper, oavsett vad säljaren (privat) hävdar. Jag kan bara lita på mig själv när det gäller service detaljer som ej går att bekräfta. Tycker att det är en billig försäkring på lång sikt.

Förra ägaren till min 92 STS bytte växellåda för 5 år sedan. Det blev en fabriksrenoverad låda. Han bytte oljan efter 200mil efter rekomendation. Bilen har därefter varit i varierande drift och därmed känner jag att jag med gott samvete kan byta oljan och filtret. Har också haft tankar att i samma veva montera en större extern oljekylare istället för den befintliga originalkylaren. Kan vara bra nu med dragkrok och framtida tunga transporter.

Link to comment
Share on other sites

Har hela förra veckan jobbat utomlands men försökt ordna transport av bilen under veckan. Har inget släp själv som fixar bilens vikt så jag fick ringa runt lite. Bärgarna ville alla ha 3500kr i snitt för att köra hem bilen. Det är iofs 14mil men över 3 lax kändes lite saftigt. De flesta bensinmackar hyr ut biltransport släp men ingen bil med krok som får dra 2500kg. Trodde att en kompis Volvo xc70 skulle få dra släpet, men nehedu. Den får dra ynka 1800kg på fabrikskrok! Jag som fick 1500kg på min egentillverkade krok!!! Min käre granne kom till slut till undsättning med sin diesel Cheva pickup 4x4. Han får dra över 3ton med sitt triplex drag. Allt gick därefter som en dans ända hem.

Började riva vattenpumpen i morse. Visste att pumpen skurit, men blev lite förvånad när lagerkulorna bara rasade ut på backen när jag roterade remskivan. Snacka om totalras! Någon kilometer till så hade väl hela remskivan lossnat. Det är -14 grader ute så jag var tvungen att komma in och värma fingrarna innan jag återgår till att skrapa bort den gamla packningen.

Återkommer snart med ny info.

Link to comment
Share on other sites

Har du en blå STS? Såg en sådan dragen av en Chevapickis i Nyköping i lördags. Själv kör jag en gammal Toyota Tercel på vintern så Cadillacen får stå. Ja du har då haft otur med bilarna. Inget väder att skruva i heller.

Link to comment
Share on other sites

Den här vintern måste va den grymmast kallaste i mannaminne...och nu svamlar klimattöntarna om att en ny istid är på väg?? Innan var det ju global uppvärmning!! Bättre dom skaffar sej ett riktigt jobb istället!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Hej Eero!

Det var min bil du såg i lördags, dragen av en röd Cheva. Bilen e mörk plommonfärgad, men inte så lätt att se med all snö o frost när den stått ute o frusit en vecka.

Nu bara på med skoteroverallen o ut i kylan. Gamla packningen e bortskrapad, gängorna rensade och glykolen är spetsad. Det är bara dit med nya pumpen, remhjulen och remmen.

Planerar provstarta vid lunchtid, spännande!

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta dröjsmålet, men fick precis känseln tillbaka i fingrarna...

WROOOMMM......WROOOMMM!!!! :yupi3ti:

Den har äntligen vaknat till liv och den går klockrent på både tomgång och gaspådrag. Jippiii hurraa! Det blir en whisky ikväll.

När jag väl fyllt på glykol och installerat batteriet var det bara att starta. Den hoppade igång direkt utan tvekan. Den fick gå på tomgång tills termostaten hade öppnats, så att jag kunde kolla eventuella läckage. Inga läckage och inget missljud någonstans. De nya remhjulen är knäpptysta och den nya pumpen funkar perfekt. :hatsoff:

Nu ska jag varmköra den ordentligt och sedan kolla motoroljan igen. Imorgon blir det olje- och filterbyte i växellådan. Lika bra att passa på nu när overallen är redan varmkörd och klar.

Om jag klarade mig genom vattenpumpshaveriet utan dessvärre beskymmer säger jag bara att CADILLAC IS KING!

Återkommer snart

Link to comment
Share on other sites

Har hela förra veckan jobbat utomlands men försökt ordna transport av bilen under veckan. Har inget släp själv som fixar bilens vikt så jag fick ringa runt lite. Bärgarna ville alla ha 3500kr i snitt för att köra hem bilen. Det är iofs 14mil men över 3 lax kändes lite saftigt. De flesta bensinmackar hyr ut biltransport släp men ingen bil med krok som får dra 2500kg. Trodde att en kompis Volvo xc70 skulle få dra släpet, men nehedu. Den får dra ynka 1800kg på fabrikskrok! Jag som fick 1500kg på min egentillverkade krok!!! Min käre granne kom till slut till undsättning med sin diesel Cheva pickup 4x4. Han får dra över 3ton med sitt triplex drag. Allt gick därefter som en dans ända hem.

Började riva vattenpumpen i morse. Visste att pumpen skurit, men blev lite förvånad när lagerkulorna bara rasade ut på backen när jag roterade remskivan. Snacka om totalras! Någon kilometer till så hade väl hela remskivan lossnat. Det är -14 grader ute så jag var tvungen att komma in och värma fingrarna innan jag återgår till att skrapa bort den gamla packningen.

Återkommer snart med ny info.

Ska det jävlas så är det alltid kallt och/eller olämpligt av någon anledning..det verkar vara en naturlag!

Link to comment
Share on other sites

Har inte tillgång till manualen just nu, men har heller inget minne av någon oljelivslängdsindikator på min 92:a. Oil Index finns däremot för motoroljan på 92:an, inte växellådan. Generellt så byter jag alla oljor och filter på alla begagnade bilar jag köper, oavsett vad säljaren (privat) hävdar. Jag kan bara lita på mig själv när det gäller service detaljer som ej går att bekräfta. Tycker att det är en billig försäkring på lång sikt.

Förra ägaren till min 92 STS bytte växellåda för 5 år sedan. Det blev en fabriksrenoverad låda. Han bytte oljan efter 200mil efter rekomendation. Bilen har därefter varit i varierande drift och därmed känner jag att jag med gott samvete kan byta oljan och filtret. Har också haft tankar att i samma veva montera en större extern oljekylare istället för den befintliga originalkylaren. Kan vara bra nu med dragkrok och framtida tunga transporter.

Jag byter alltid oljor så snart som möjligt på nya begagnade bilar. Utom de vätskor som det inte blivit dags för än. T.ex. automatlådeoljan till en 4T80E som är parad ihop med Northstarmotorn. Där är 16000 mil en lämplig intervall (eller då indikatorn säger till om det sker före).

Lita på oljelivslängdsindikatorn om du har en! Täta oljebyten är bra sålänge de inte blir FÖR täta. Det kostar bara pengar och ger inget mervärde. Enda gången man byter annars är om den blir överhettad som i ditt fall. Indikatorn bygger på den linjära nedbrytningen av vissa tillsatser i oljan och tar hänsyn till motorvarvtal och temperaturer så den funkar bra till skillnad från de som tittar på oljans färg etc som återfinns hos andra bilmärken...

Eftersom du inte har en indikator till automaten så skulle jag byta den just i fall att. Kolla om den luktar bränt eller är missfärgad (brunröd). Luktar den friskt så räcker det med vad manualen säger. En oljekylare till automaten är ingen dum ide. En termometer kanske kan komma till pass med eftersom 4T60:n inte har någon sådan kontroll som 4T80:n. I princip är det samma låda som i min -88 Eldorado. Bra låda som sköter sig fint men som inte är gjord för större belastningar. Det är därför 4T80:n kom till Northstarmotorn. Det enda man brukar höra om 4T60:n är att det brukar bli dags att byta lameller efter 20-25000 mil. Det märks lättast genom att det känns som att bilen går i friläge i tvära högerkurvor.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta dröjsmålet, men fick precis känseln tillbaka i fingrarna...

WROOOMMM......WROOOMMM!!!! :yupi3ti:

Den har äntligen vaknat till liv och den går klockrent på både tomgång och gaspådrag. Jippiii hurraa! Det blir en whisky ikväll.

När jag väl fyllt på glykol och installerat batteriet var det bara att starta. Den hoppade igång direkt utan tvekan. Den fick gå på tomgång tills termostaten hade öppnats, så att jag kunde kolla eventuella läckage. Inga läckage och inget missljud någonstans. De nya remhjulen är knäpptysta och den nya pumpen funkar perfekt. :hatsoff:

Nu ska jag varmköra den ordentligt och sedan kolla motoroljan igen. Imorgon blir det olje- och filterbyte i växellådan. Lika bra att passa på nu när overallen är redan varmkörd och klar.

Om jag klarade mig genom vattenpumpshaveriet utan dessvärre beskymmer säger jag bara att CADILLAC IS KING!

Återkommer snart

Du lär inte få problem eftersom du stängde av i tid. :)

Link to comment
Share on other sites

Har inte tillgång till manualen just nu, men har heller inget minne av någon oljelivslängdsindikator på min 92:a. Oil Index finns däremot för motoroljan på 92:an, inte växellådan. Generellt så byter jag alla oljor och filter på alla begagnade bilar jag köper, oavsett vad säljaren (privat) hävdar. Jag kan bara lita på mig själv när det gäller service detaljer som ej går att bekräfta. Tycker att det är en billig försäkring på lång sikt.

Förra ägaren till min 92 STS bytte växellåda för 5 år sedan. Det blev en fabriksrenoverad låda. Han bytte oljan efter 200mil efter rekomendation. Bilen har därefter varit i varierande drift och därmed känner jag att jag med gott samvete kan byta oljan och filtret. Har också haft tankar att i samma veva montera en större extern oljekylare istället för den befintliga originalkylaren. Kan vara bra nu med dragkrok och framtida tunga transporter.

Jag byter alltid oljor så snart som möjligt på nya begagnade bilar. Utom de vätskor som det inte blivit dags för än. T.ex. automatlådeoljan till en 4T80E som är parad ihop med Northstarmotorn. Där är 16000 mil en lämplig intervall (eller då indikatorn säger till om det sker före).

Lita på oljelivslängdsindikatorn om du har en! Täta oljebyten är bra sålänge de inte blir FÖR täta. Det kostar bara pengar och ger inget mervärde. Enda gången man byter annars är om den blir överhettad som i ditt fall. Indikatorn bygger på den linjära nedbrytningen av vissa tillsatser i oljan och tar hänsyn till motorvarvtal och temperaturer så den funkar bra till skillnad från de som tittar på oljans färg etc som återfinns hos andra bilmärken...

Eftersom du inte har en indikator till automaten så skulle jag byta den just i fall att. Kolla om den luktar bränt eller är missfärgad (brunröd). Luktar den friskt så räcker det med vad manualen säger. En oljekylare till automaten är ingen dum ide. En termometer kanske kan komma till pass med eftersom 4T60:n inte har någon sådan kontroll som 4T80:n. I princip är det samma låda som i min -88 Eldorado. Bra låda som sköter sig fint men som inte är gjord för större belastningar. Det är därför 4T80:n kom till Northstarmotorn. Det enda man brukar höra om 4T60:n är att det brukar bli dags att byta lameller efter 20-25000 mil. Det märks lättast genom att det känns som att bilen går i friläge i tvära högerkurvor.

Inkluderat lite skräppostning:

På DeVillen sitter en liten kylare inbyggt i gaveln på den vanliga (kyl)vätskekylaren, funderar på om inte den är till 4T60E automaten. Ska inte vara sådan, men den kanske är dimensionerad även för tunga lass.

Men man ska dock inte förringa detta med automatlådor, läste Brock Yates bok "Cannonballrun". Lite torr bok, men första året vann en Ferrari 365 GTB/4 och sedan vill jag minnas att Cadillac DeVille vann året därpå. Det absolut vanligaste skälet till haveri var att automaterna brakade pga överhettning vid långvarig hård belastning. Jag kan inte dra mig tillminnes att någon Cadillac drabbades av detta. Även om boken var lite torr så fanns det lite kul i den. Ferrari:n var de helt häpna över hur snålt V12:an gick, den drog nämligen en bit under 2L/milen när de snittade 180km/h. Cadillac:en drog nästan litern mer i snitt. Men upprepade gånger så skriver han att "Den lilla Volvo:n förvånansvärt tappert hängde med de motorstarkare bilarna". Man märker att han är uppriktigt förvånad över att den lilla shoppingbilen till hemmafrun faktiskt duger utanför stadsgränsen.

Skämt åsido, många eftermonterade oljekylare är onödiga - står det att det behövs ska man montera en. Annars är det nog snarare som Jan skriver att en tempmätare är en bättre investering. Stod själv inför valet att köpa en oljekylare eller en oljetempmätare till min "garagebil", nu rörde det sig om motortemp och slutade med en mätare och den enda gången jag kört lagligt och nått vettig oljetemp var när jag drog släp!

Sedan får jag kanske lov att trådkapa lite: Jag tänkte till våren byta automatolja i DeVillen, finns det några stalltips på vad man ska ha för olja och vad man ska undvika. Sedan hur många liter man ska bunkra upp med.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...