Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Kylarbyte STS -02


Jan Olsson

Recommended Posts

Hejsan på er!

Jag kan säkert glädja en del av er här med en berättelse om mitt "projekt" dvs. mitt kylarbyte. Nu borde det inte blivit något projekt till att börja med men snålheten bedrog visheten.

Först av allt så såg jag några droppar på garageinfarten som jag identifierade som kylarvätska.. fasen också tänkte jag och lyckades spåra läckaget till någonstans ifrån kylaren. Omöjligt att se förrän man börjar riva i skiten. Men tänkte jag "Det klarar sig säkert fram till semestern så kan jag pilla med det när jag har tid" Till saken hör att jag varit extremt upptagen med mitt arbete. Låånga dagar, en hel del restid och en hel del övertid tog nästan kål på mig ett tag där fast som det ser ut nu så är jag nog ledig till en bit in i Augusti.

Nu var jag inte så sugen på att köpa en splirrans ny kylare. Inte ens via Rock-Auto var den särskilt billig så jag roade mig med att köpa en begagnad som suttit på en -98 eller -99:a. Den kunniga personalen på den inte helt obekanta skroten kollade mitt VIN-nummer och sa att jodå, den här ska du har, fast jag har ju mig själv att skylla där, borde vetat bättre.

Nu fick jag hem den och såg att det fanns en extra anslutning som visade sig vara till den vattenkylda generatorn som fanns några årsmodeller, eftersom jag har en STS och exportmodellerna hade "extra cooling capacity" så hade jag ju både oljekylare till motoroljan och till automaten. Det var svårt att hitta uppgifter på nätet men jag kunde inte se några skillnader vare sig på gängdiametrar och yttermått så jag tänkte att man kunde plugga den anslutningen. Nästa steg var att lossa rören till oljekylarna och de rackarna satt som xxx. Dvs rören satt i muttrarna vilket ju brukar vara en klassiker. Det nedersta röret till oljekylaren gick åt skogen så jag tänkte att jag skulle beställa både det och det nedre röret till automatoljekylaren i fall att jag inte skulle få loss det heller i ett stycke.

Då började problemen. Jag ville inte i onödan sponsra min svenska dryga leverantör med sina ockerpriser men jag ringde iaf dit för att spara tid och han sa 10 dagar, "nej tack" sa jag och försökte hitta ett ställe i USA som kunde skicka mig båda för att spara in på frakt och tullavgifter och tid (istället för att köpa på två håll). Det visade sig omöjligt för mig. Då ringde jag till den svenske leverantören igen efter någon vecka (försökte få fatt i rör på skroten med för att spara tid...) efter diverse dryga kommentarer i vanlig ordning "är det inlopp eller utlopp?" "det nedre" "utlopp alltså?" (spelar väl ingen roll tyckte jag, hur xxx ska jag veta det?) "Det nedersta sa jag" "suck, jag får titta på datorn" fick jag höra att det skulle ta 14 dagar..då tröttnade jag på riktigt och sökte vidare. Jag upptäckte att rören var "dealer exlusive" så jag kröp till korset och ringde min närmaste återförsäljare eftersom jag tröttnat rejält på direktkontakten med den svenska leverantören. Tiden gick men till slut hade jag rätt rör. Slet ur kylaren som såg helt misshandlad ut (tyvärr misstänker jag att verkstaden jag anlitade för att fixa en del när jag skaffade bilen eftersom jag inte hade tid då heller har sabbat den..men alla kan ju göra misstag)

Jag pluggade min utbyteskylare och klämde ner den bara för att upptäcka att den nedre anslutningen till automatoljekylaren inte hade samma utseende som på min gamla. Jag hade mätt den kors och tvärs så alla diametrar och infästningspunkter stämde så det var extremt retfullt. Vad skulle jag göra? Skaffa ett rör till typ en-98 och hoppas att det skulle passa, byta gavlar mellan kylarna (som kräver en fixtur där man spänner in gavlarna med en 80 kg kraft innan hopnypning?) eller skaffa en ny?

Eftersom jag gillar att fresta bråten och inte vill råka ut för några otrevliga läckor när det är som mest olämpligt så beställde jag en ny från AC-Delco igår. Fick beskedet att den hade utgått ut sortimentet men var ersatt med ett annat artikelnummer. Den skulle iofs vara billigare, hade samma mått enligt vad de kunde utröna så jag tog risken och beställde en. Jag håller tummarna...

Slutpoängen är väl att jag skulle köpt en original med en gång istället för att lusa med begagnade prylar som "borde" passa. Eftersom det är svårt att få fatt i begagnade prylar till rätt årsmodell och modell tog jag chansen vilket ju visade sig vara dumt..bara för att man gärna vill så passar inte prylarna bättre för det :)

Lärdomen för er är att det ju inte spelar någon roll om ni har en SLS t.ex. eftersom de inte har "extra cooling capacity". Har ni det så var säkra att det verkligen är till rätt årsmodell. Jag har nu en kylare till salu som passar till -98/-99...gått 8000 mil om någon är intresserad. Ser helt ok ut och ska vara provtryckt......

Link to comment
Share on other sites


Hej Janne!

Det var i sanning en bra historia att dra lärdom av. Tack för den! Det är också bra att veta att du har en kylare om någon skulle behöva.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår hämtade jag kylaren i Borgholm och tog hem den på bussen, skoj sommartid.. ;)

Idag slet jag ut den som passade till en -98/-99:a och slängde in den riktiga. Nu kostade AC-Delco kylaren allt som allt ca 3800 kr med moms, tullavgifter och frakt tvärs över jorden. Detta ska jämföras med 2500 för den begagnade som inte passade (10 år och 8000 mil) från den stora kända skroten i södra Sverige.

Nu var det inte en grad under 26 i lägenheten och inte för den delen kallare i car-porten. Jag har aldrig svettats så kopiöst i hela mitt liv, trots keps rann svetten oavbrutet i ögonen, lite åska vore inte fel så luften blir rensad!

I med tabletter, dex och lite varmkörning på tomgång för att sen stänga av när termostaten öppnade. När bilen svalnade ner lite (ca 2,5 timmar eller så) så efterfyllde jag lite och körde en liten sväng på ca 7 mil, testade lite entusiastisk körning med vinkningar och ljusblinkningar från mottrafikanterna (= öländska turister som glider runt i 50-60 km/h) och kan väl konstatera att bilen äntligen är i skick igen. Som sagt jobbet är lätt, att hitta alternativa delar till en så pass ny bil är svårt.....En stor tistel till vår svenska delimportör i vanlig ordning (dryghet, priser, leveranstider och en stor ros till Rock-Auto som hittills aldrig svikit mig! De kunde fixa fram kylaren fast den utgått i sortimentet och blivit ersatt av en annan som de inte hade lagt in i sitt system än. De konfererade med AC-Delco och fick iväg en både billigt och på rekordtid!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hittade du var den gamla kylaren läckte? Jag har också noterat lite läckage denna veckan från främre hörnet av bilen...har ej undersökt om det är kylaren eller någon slang som havererat! Kylvätskenivå indikatorn har inte varnat än ang låg nivå iaf!

Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Hittade du var den gamla kylaren läckte? Jag har också noterat lite läckage denna veckan från främre hörnet av bilen...har ej undersökt om det är kylaren eller någon slang som havererat! Kylvätskenivå indikatorn har inte varnat än ang låg nivå iaf!

Roger

Den var helt misshandlad. Mekanisk skada från mindre noggrann reparatör... Det ser du lättast om du tar bort främre plastsskyddet i motorrummet (lossa centrumpluggarna i plastpluggarna för att ta bort dom) och lys mellan kylaren och kondensorn. Borde vara lätt att se vart det är fuktigt på kylaren, slangar syns lätt med då. Jag har en som passar till -98/-99 års modell ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var som jag trodde...kylaren hade spruckit i plasten under övre kylarslangens anslutning! Så det blev till att låta verkstaden byta ut den,hopplöst att inte kunna göra det själv när man inte har tillgång till garage!

Den nya kylaren kostade ca 4100:- + moms enligt verkmästarn, beställd från K & W, kollade vad Rockauto skulle ha för en AC Delco kylare och den kostade 308 USD ungerfär 2156 SEK med en växlingskurs på 7 SEK! Tillkommer då även cirka 1000 SEK i frakt plus 25% moms samt tullomkostnader så är vi uppe i ungefär samma pengar som en från K&W!

Så nu sitter det en ny kylare på som förhoppningsvis kommer att hålla i ytterligare 14 år:)

Kan bara inte förstå hur den gamla kunde bara spricka? Om det hade varit 20 grader kallt samt enbart vatten i systemet hade jag förstått men inte nu....

Plast mattas säkert ut med tiden så det är väl inte så konstigt med det!

Fick låna en Cadillac BLS -06 under tiden, var väl inget direkt toppenåk för min del, liten och trång,fötterna fastnade i pedalerna hela tiden, växellådan ryckte mer än min 95a!

Men det är ju en SAAB så vad kan man förvänta sig:)

Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Det var som jag trodde...kylaren hade spruckit i plasten under övre kylarslangens anslutning! Så det blev till att låta verkstaden byta ut den,hopplöst att inte kunna göra det själv när man inte har tillgång till garage!

Den nya kylaren kostade ca 4100:- + moms enligt verkmästarn, beställd från K & W, kollade vad Rockauto skulle ha för en AC Delco kylare och den kostade 308 USD ungerfär 2156 SEK med en växlingskurs på 7 SEK! Tillkommer då även cirka 1000 SEK i frakt plus 25% moms samt tullomkostnader så är vi uppe i ungefär samma pengar som en från K&W!

Var det en spricka eller läckte tätningen mellan plasttank och kylare? Visst, allt kan hända med plast fast det är ju en härdplast som är väldigt formstabil. Min gamla -93:a hade originalkylaren efter 22000 mil ;)

Fick låna en Cadillac BLS -06 under tiden, var väl inget direkt toppenåk för min del, liten och trång,fötterna fastnade i pedalerna hela tiden, växellådan ryckte mer än min 95a!

Men det är ju en SAAB så vad kan man förvänta sig:)

Precis. Blir så förbannad när man ser öststatslyxbilen till salu för samma pris som en STS. Snacka om att inte få bil för pengarna...

Link to comment
Share on other sites

BLS-en e ju en intressant bil, bara att göra en CADILLAC(!) av en 9-3... finns inte ord, tom. samma motorer, lyfter man på motorkåpan och tittar undertill står det både Saab och Cadillac inuti:P

Alla som någonsin har åkt en saab ny eller gammal vet antagligen att det inte är en värdelös bil, komforten är riktigt bra, för att vara en EU-bil!

Att sen ta Saabs minsta modell och göra Cadillac av den är bara dumt...

Aja, nog om den, skönt att det löste sig med kylaren!

Link to comment
Share on other sites

Det var en liten spricka i plasten precis under anslutningen till övre kylarslangen, var inget direkt läckage förutom när vätskan blev varm och det blev tryck i systemet, då sipprade det ut! Som sagt, får hoppas att även denna hänger med i 14 år till:)

Jag med mina 193cm kunde inte sitta bra i BLS:en(Saaben), spelade ingen roll hur man än ändrade stolen så satt man som i min farsas VW Passat 96:a! Ryckig och stötig och inte minst törstig verkade den va..

Jag tycker att det kan va trevligt att få uppleva andra bilmärken ibland också, men den här kärran var inget att stå efter..

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Det var en liten spricka i plasten precis under anslutningen till övre kylarslangen, var inget direkt läckage förutom när vätskan blev varm och det blev tryck i systemet, då sipprade det ut! Som sagt, får hoppas att även denna hänger med i 14 år till:)

Jag med mina 193cm kunde inte sitta bra i BLS:en(Saaben), spelade ingen roll hur man än ändrade stolen så satt man som i min farsas VW Passat 96:a! Ryckig och stötig och inte minst törstig verkade den va..

Jag tycker att det kan va trevligt att få uppleva andra bilmärken ibland också, men den här kärran var inget att stå efter..

Jag testar gärna andra bilar jag med. Jag testade t.ex. den nya V70:n för att förstå varför alla tyckte den var så bra..har inte kört en så dålig bil sen jag körde en Peugeout 307 för några år sen. Visst, den var ok i stan men väghållningen var totalt urusel. Jag trodde jag skulle välta med skiten när jag som vanligt höll 140 på en favoritavfart. Det var inga problem ens med min -88 Eldorado...

I mitt förra jobb fick jag också "förmånen" att köra det mesta från Volksvagenkoncernen.

Golf, Passat (1.8T, 2.0, Diesel), Audi A4 (både gamla och nya), Audi A6, Skoda av alla slag.., SEAT.

Kan nog bara sammanfatta det hela med usch. Den nya A4:an var väl den som var mest lik en bil. Riktigt tyst i 180...fast inte så tyst som en Cadillac :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Jompao: BLS har annan dämparsättning (heter det så?) och flera kilo mer ljudisolering än 9-3. Så det är ivf inte värsta sortens badge engineering. :) Sedan är det ju väldigt mycket som är samma - jag håller med om att det känns trist att öppna motorhuven på en Cadillac och upptäcka att det står SAAB därinne...

Jan: Varför kallar du BLS för en öststatslyxbil?

Link to comment
Share on other sites

Jan: Varför kallar du BLS för en öststatslyxbil?

Därför att det är precis vad det är. När man lanserade den sade man också att det är en B-klass luxury sedan. Framförallt avsedd för fjärran östern och de forna öststaterna (och Sverige då..)

Det är ingen slump att den inte finns med på Cadillacs hemsida (den amerikanske som visar alla Cadillacmodeller)...

Visst är den fin jämfört med de flesta svenssonbilar men det är långt kvar till att vara en riktig lyxbil.

Link to comment
Share on other sites

Jan! Några tips för att den nya kylaren inte ska spricka oxå? Kan fortfarande inte förstå hur den bara kunde spricka....

Jag tror du hade otur. Plast spontanspricker sådär pga vibrationer och inbyggda spänningar i materialet.

Det som brukar hända är antigen att kylaren korroderar sönder (med tid och mil) eller att det brukar läcka vid en tanktätning.

Jag tror inte du behöver fundera mer på den nya kylaren. En möjlig orsak är om den av någon anledning råkat ut för en smäll?

Link to comment
Share on other sites

Vilket sammanträffande...

Min bil blev nämligen pårullad av just en SAAB sommaren 2007...min parkering där jag bor ligger i backe och på infarten till parkeringen där är det plant, folk som ska besöka släktingar osv på området måste stanna på toppen,kliva ur bilen, lägga på betalautomaten för att sedan köra ner backen(förbi alla parkerade bilar,däribland min bil) för att till sist parkera på gästparkeringen i botten av backen..

Denna lördag sommaren 2007 hade en nästan ny SAAB 95 kombi (eller vad dom nu heter) stannat på toppen, enligt föraren dragit åt p-bromsen,klivit ur och skulle betala automaten och då hände det.....

SAAB skrället började rulla nerför backen, träffade en annan SAAB halvkombi som stod bredvid min STS, träffade den SAABen med rätt så stor kraft i bakpartiet som i sin tur studsade in i min STS...

Satans SAABar alltså:)

SAABen som blev träffad tappade i princip hela kofångarn bak, den träffade med höger bakhörn ungefär mellan hö framskärm och hö framdörr på min STS..

Inga större skador alltså på min bil, SAABen fick bärgaren dra till rätt position igen,min STS stod kvar på samma plats..

Fick rikta höger framskärm+dörr samt byta blinkersen..

Vet jag inte om detta hade nån inverkan på kylaren men ändå...nu när vi ändå pratar om SAABar:)

Kan tillägga att den rullande SAABens ägare var mycket trevlig och tog genast på sej all skuld, hade inte förväntat mej det av en SAAB ägare:)

Stackars karln hade fått panik när detta hände, jag var nere och handlade i ICA äffären cirka 300 m från där jag bor,hade gått ner denna soliga lördag....när jag var på väg hem fick jag se 2 brandbilar med fullt manskap med fulla sirener svänga upp till området där jag bor, tänkte att nån parkerad bil börjat brinna...blev lite nervös när jag så hur dom parkerade mitt i backen vid min bil och stod och pekade på min bil!

Bar upp kassarna till lägenheten och gick ut för att se vad som hänt och fick då se 2 st demolerade SAABar samt 1 lite lätt tilltryckt STS...!!

Karln hade ju ringt 112 och meddelat att det hänt en trafikolycka.....!!

Klart det blev pådrag då, efter en stund kom även en polispatrull i ytterligare en SAAB:)

När skadeanmälan var det inte mycket mer att göra än att vänta på att skadeverkstaden fick en ledig tid vilket tog ungefär 3 månader...

Kan ju va en funderare..det här med SAABar!!

P-broms haveri på en SAAB-04 tyckte jag han sa det va..

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Vilket sammanträffande...

Min bil blev nämligen pårullad av just en SAAB sommaren 2007...min parkering där jag bor ligger i backe och på infarten till parkeringen där är det plant, folk som ska besöka släktingar osv på området måste stanna på toppen,kliva ur bilen, lägga på betalautomaten för att sedan köra ner backen(förbi alla parkerade bilar,däribland min bil) för att till sist parkera på gästparkeringen i botten av backen..

Denna lördag sommaren 2007 hade en nästan ny SAAB 95 kombi (eller vad dom nu heter) stannat på toppen, enligt föraren dragit åt p-bromsen,klivit ur och skulle betala automaten och då hände det.....

SAAB skrället började rulla nerför backen, träffade en annan SAAB halvkombi som stod bredvid min STS, träffade den SAABen med rätt så stor kraft i bakpartiet som i sin tur studsade in i min STS...

Satans SAABar alltså:)

SAABen som blev träffad tappade i princip hela kofångarn bak, den träffade med höger bakhörn ungefär mellan hö framskärm och hö framdörr på min STS..

Inga större skador alltså på min bil, SAABen fick bärgaren dra till rätt position igen,min STS stod kvar på samma plats..

Fick rikta höger framskärm+dörr samt byta blinkersen..

Vet jag inte om detta hade nån inverkan på kylaren men ändå...nu när vi ändå pratar om SAABar:)

Kan tillägga att den rullande SAABens ägare var mycket trevlig och tog genast på sej all skuld, hade inte förväntat mej det av en SAAB ägare:)

Stackars karln hade fått panik när detta hände, jag var nere och handlade i ICA äffären cirka 300 m från där jag bor,hade gått ner denna soliga lördag....när jag var på väg hem fick jag se 2 brandbilar med fullt manskap med fulla sirener svänga upp till området där jag bor, tänkte att nån parkerad bil börjat brinna...blev lite nervös när jag så hur dom parkerade mitt i backen vid min bil och stod och pekade på min bil!

Bar upp kassarna till lägenheten och gick ut för att se vad som hänt och fick då se 2 st demolerade SAABar samt 1 lite lätt tilltryckt STS...!!

Karln hade ju ringt 112 och meddelat att det hänt en trafikolycka.....!!

Klart det blev pådrag då, efter en stund kom även en polispatrull i ytterligare en SAAB:)

När skadeanmälan var det inte mycket mer att göra än att vänta på att skadeverkstaden fick en ledig tid vilket tog ungefär 3 månader...

Kan ju va en funderare..det här med SAABar!!

P-broms haveri på en SAAB-04 tyckte jag han sa det va..

Jag kom ihåg när 9-5:orna var nya. En chef på ett tidigare jobb var så nöjd över sin nya tjänstebil. Efter ett möte drog han på lite på vägarna (ja i typ 90-100 då...) och då sa jag "nu lyfter vi snart".

Han trodde jag syftade på farten men jag syftade på ljudnivån... :lol:

En kille till en av frugans vänninor har såna problem med sin, i sitt tycke lyxiga 9000. Det han kostat på den de senaste 2 månaderna har jag inte kostat på min STS på snart 2 år..

I moderforumet var det nåns fru (tror jag) som blev dålig och skulle bli hemskjutsad i någons SAAB. Hon brukar tydligen vara stillsam men hon undrade "What kind of car was that piece of $hit?"

Stenhårda säten etc imponerade inte direkt.

Men visst. Jag har en polare som har en 9000 med svagaste motorn (155 hk). Han åkte med i min 93:a och tittade på den momentana förbrukningen hela tiden, precis som om soppa är allt som kostar på en bil..

"Din tar lika mycket i nerförsbacke som min tar i uppförsbacke"

Jag frågade vad han hade i blandad förbrukning. "Lite över litern om jag kör försiktigt"

"Jag kör min UNDER litern om jag kör försiktigt"..hehe

Jag hade också min 155 hp Eldorado under samma tid. Naturligtvis körde jag ifrån honom :P

9-3:orna är ingen höjdare heller. Jag får inte plats till att börja med, känns som att åka buss.

En arbetskamrat till mig hade en Viggen eller Vector eller vad det nu var...inte imponerande. Visst är det krut och väghållning, men det är liksom allt.

Link to comment
Share on other sites

:offtopic:

Hejsan!

Mitt favoritmärke är Cadillac, och visst åker man mycket bättre i en Cadillac än i Saab, Volvo, Audi, BMW, Mercedes, Lexus eller vad det nu må vara. Trots det gillar jag även märket Saab, och jag tycker att det har rackats ner lite orättvist mycket på just Saab i den här tråden. Visst är de bullrigare och stötigare än Cadillac, men det gäller ju för alla andra vanliga bilar också. Jag har erfarenhet av en 9-5 och en 9-3 (båda årsmodell ungefär -00) som ägts inom släkten. Båda fungerade i princip helt felfritt under de år de användes av oss, och 9-5:an drog under 0.7 L/mil på långkörningar (2.3t, 170 Hk, och den gick ofta fullastad). Kanske inte något sensationellt (speciellt inte jämfört med vad som börjar komma nu), men i varje fall inte dåligt i jämförelse med andra bilar i samma klass från samma tid. Jämfört med en Volvo 850GLT -97, 170 Hk, var bränsleförbrukningen flera deciliter lägre per mil (samma förare och typ av körning, statistik från flera års körning).

Vad gäller BLS kan jag hålla med om att den är för liten för att vara en riktig lyxbil (i mitt tycke). Mer än så har jag svårt att säga, då jag inte har provkört den. Jag har dock kört 9-3, och baserat på det så låter det som rätt riktning att göra den lite bekvämare i fjädringen och mer ljudisolerad (vilket jag tycker gäller för de allra flesta bilar, inte bara Saab). Sen kan man ju såklart fråga sig om den bilen ska heta Cadillac eller om den är vad Saab borde ha gjort från början... Jag skulle nog vilja kalla den "en bra normal bil" :) (baserat på intryck från att ha kört 9-3 och vad jag läst om BLS vs 9-3 i tester). Hmmm, får väl se till att testköra en BLS vid tillfälle, så att jag får se hur den egentligen är. :)

Nu ska jag ta Cadillacen och åka på lunch! :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...