Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Cadillac i KONKURS?


MrTuffBoy

Recommended Posts


Fick höra i dag att Cadillac har konkat.....nån som vet mer om detta????

Det är många rykten som går men Cadillac har inte gått i konken..till skillnad från SAAB som överlevt sig självt i ett halvt sekel har Cadillac uppvisat riktigt fina siffror under de senaste åren.

Någon form av omstrukturering är på gång inom GM, ett troligt alternativ är att behålla de starka märkena dvs. Cadillac, Chevrolet, Buick och GMC och lägga ner SAAB, Saturn, Hummer etc.

Det vi isåfall ska vara oroliga för är att återförsäljare lär försvinna i Sverige, plus att Cadillac endast kommer att säljas i Storbritannien, Schweiz och Ryssland (vilket räknas till Europa)

Link to comment
Share on other sites

Fick höra i dag att Cadillac har konkat.....nån som vet mer om detta????

Hej Peter!

Det måste vara ett falskt rykte. Cadillac kan inte konka såvitt jag förstår. Inte för att jag har fullt grepp på företagsstrukturen, men Cadillac är ju ett bilmärke inom GM-koncernen. Om någon skulle konka skulle det i så fall vara GM. Men GM är inne i en rekonstruktionsfas och får starkt stöd från USA:s regering. Många jobb står på spel, kanske hela den amerikanska bilindustrin. Den släpper man inte så lätt.

Det surrar många rykten kring GM:s rekonstruktion i amerikanska motortidningar. Tidningen Motortrend skrev nyligen att GM ska koncentreras kring en kärna av lönsamma bilmärken som Chevrolet, Cadillac, Buick och GMC och att man ska dumpa Hummer och Saturn m fl märken som tynger ner företaget. Alla i Sverige vet ju att Saab står på GM:s försäljningslista. Inom ett par månader lär vi få se facit, men man kan nog räkna med många rykten tills dess.

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ju bärgare till vardags ....och jag har fått info att cadillac regade fr o m 1 mars 2009 saknar vagnskadegaranti eftersom dom har konkad och alla avtal är uppsagda.......Personligen tycker jag att det är konstigt att GM skulle sätta Cadillac i kk för Cadillac är ju trots allt en de3l av bilhistorien......Men jag väntar med spänning på mera info.....

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ju bärgare till vardags ....och jag har fått info att cadillac regade fr o m 1 mars 2009 saknar vagnskadegaranti eftersom dom har konkad och alla avtal är uppsagda.......Personligen tycker jag att det är konstigt att GM skulle sätta Cadillac i kk för Cadillac är ju trots allt en de3l av bilhistorien......Men jag väntar med spänning på mera info.....

Cadillac har absolut inte gått i konken, det är ett av märkena man kommer att behålla oacsett strategi. Det kan ju vara Saab:en som säljs under Cadillacnamn man har hört rykten om. Saaben finns inte ens på Cadillacs hemsida och det beror på att det är en b-class luxury sedan avsedd för de gamla öststaterna, Sverige och mellanöstern...som sagt det är Saabilacen det lär gälla och det är ju ingen förlust.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ju bärgare till vardags ....och jag har fått info att cadillac regade fr o m 1 mars 2009 saknar vagnskadegaranti eftersom dom har konkad och alla avtal är uppsagda.......Personligen tycker jag att det är konstigt att GM skulle sätta Cadillac i kk för Cadillac är ju trots allt en de3l av bilhistorien......Men jag väntar med spänning på mera info.....

Cadillac har absolut inte gått i konken, det är ett av märkena man kommer att behålla oacsett strategi. Det kan ju vara Saab:en som säljs under Cadillacnamn man har hört rykten om. Saaben finns inte ens på Cadillacs hemsida och det beror på att det är en b-class luxury sedan avsedd för de gamla öststaterna, Sverige och mellanöstern...som sagt det är Saabilacen det lär gälla och det är ju ingen förlust.

Ja det låter ju mera troligt att det e så........ja jag väntar med spänning på mera info om saab/cadillac....

Link to comment
Share on other sites

Fick höra i dag att Cadillac har konkat.....nån som vet mer om detta????

Det är många rykten som går men Cadillac har inte gått i konken..till skillnad från SAAB som överlevt sig självt i ett halvt sekel har Cadillac uppvisat riktigt fina siffror under de senaste åren.

Någon form av omstrukturering är på gång inom GM, ett troligt alternativ är att behålla de starka märkena dvs. Cadillac, Chevrolet, Buick och GMC och lägga ner SAAB, Saturn, Hummer etc.

Det vi isåfall ska vara oroliga för är att återförsäljare lär försvinna i Sverige, plus att Cadillac endast kommer att säljas i Storbritannien, Schweiz och Ryssland (vilket räknas till Europa)

Vadå "SAAB som överlevt sig självt i ett halvt sekel"? Så jävla trött jag blir...

Link to comment
Share on other sites

Fick höra i dag att Cadillac har konkat.....nån som vet mer om detta????

Det är många rykten som går men Cadillac har inte gått i konken..till skillnad från SAAB som överlevt sig självt i ett halvt sekel har Cadillac uppvisat riktigt fina siffror under de senaste åren.

Någon form av omstrukturering är på gång inom GM, ett troligt alternativ är att behålla de starka märkena dvs. Cadillac, Chevrolet, Buick och GMC och lägga ner SAAB, Saturn, Hummer etc.

Det vi isåfall ska vara oroliga för är att återförsäljare lär försvinna i Sverige, plus att Cadillac endast kommer att säljas i Storbritannien, Schweiz och Ryssland (vilket räknas till Europa)

Vadå "SAAB som överlevt sig självt i ett halvt sekel"? Så jävla trött jag blir...

Ett bilmärke som bara kan uppvisa vinst under 2 år på hela sin 50 åriga historia kan man väl inte kalla för annat än flopp?

Link to comment
Share on other sites

Fick höra i dag att Cadillac har konkat.....nån som vet mer om detta????

Det är många rykten som går men Cadillac har inte gått i konken..till skillnad från SAAB som överlevt sig självt i ett halvt sekel har Cadillac uppvisat riktigt fina siffror under de senaste åren.

Någon form av omstrukturering är på gång inom GM, ett troligt alternativ är att behålla de starka märkena dvs. Cadillac, Chevrolet, Buick och GMC och lägga ner SAAB, Saturn, Hummer etc.

Det vi isåfall ska vara oroliga för är att återförsäljare lär försvinna i Sverige, plus att Cadillac endast kommer att säljas i Storbritannien, Schweiz och Ryssland (vilket räknas till Europa)

Vadå "SAAB som överlevt sig självt i ett halvt sekel"? Så jävla trött jag blir...

Ett bilmärke som bara kan uppvisa vinst under 2 år på hela sin 50 åriga historia kan man väl inte kalla för annat än flopp?

Å, fan!

SAAB säljer en bil i USA, men tillräknas inte vinsten.

SAAB säljer en bil i Tyskland, men tillräknas inte vinsten.

"Interndebiteringen" av motorer och andra delar har varit oskäligt hög.

Kan detta ha något med "förlusten" under GM-tiden att göra?

Sedan gnäller GM när de därefter behöver skjuta till pengar!

GM har misskött SAAB, det är jag fullständigt övertygad om!

Att vi sedan har en sopa till näringsminister som snackar skit om Svensk industri gör ju inte saken bättre.

Link to comment
Share on other sites

Fick höra i dag att Cadillac har konkat.....nån som vet mer om detta????

Det är många rykten som går men Cadillac har inte gått i konken..till skillnad från SAAB som överlevt sig självt i ett halvt sekel har Cadillac uppvisat riktigt fina siffror under de senaste åren.

Någon form av omstrukturering är på gång inom GM, ett troligt alternativ är att behålla de starka märkena dvs. Cadillac, Chevrolet, Buick och GMC och lägga ner SAAB, Saturn, Hummer etc.

Det vi isåfall ska vara oroliga för är att återförsäljare lär försvinna i Sverige, plus att Cadillac endast kommer att säljas i Storbritannien, Schweiz och Ryssland (vilket räknas till Europa)

Vadå "SAAB som överlevt sig självt i ett halvt sekel"? Så jävla trött jag blir...

Ett bilmärke som bara kan uppvisa vinst under 2 år på hela sin 50 åriga historia kan man väl inte kalla för annat än flopp?

Å, fan!

SAAB säljer en bil i USA, men tillräknas inte vinsten.

SAAB säljer en bil i Tyskland, men tillräknas inte vinsten.

"Interndebiteringen" av motorer och andra delar har varit oskäligt hög.

Kan detta ha något med "förlusten" under GM-tiden att göra?

Sedan gnäller GM när de därefter behöver skjuta till pengar!

GM har misskött SAAB, det är jag fullständigt övertygad om!

Att vi sedan har en sopa till näringsminister som snackar skit om Svensk industri gör ju inte saken bättre.

GM har säkert ekonomer som fördelar om vinsten för att lättare motivera en nedläggning av SAAB, men SAAB gick ju inte bra när Wallenbergarna var i farten heller eller någon annan gång under de 30 åren innan GM tog över ägarskapet.

Link to comment
Share on other sites

Vi vet att svensk industri har en arbetskraft som är alldeles för dyr för att kunna konkurrera med låglöneländerna inom vilket område som helst, hade man haft importtullar mot låglöneländerna i större omfattning kunde situationen sett annorlunda ut, fast bara på den svenska marknaden om inte omvärlden agerar likadant.

Hela västvärlden lider av det problemet just nu. Svårt att konkurrera mot en kinesisk arbetare eller indisk ingenjör i lön.

Många företag använder sig just av arbetskraft/material därifrån.

I det projektet jag jobbar i för tillfället använder sig Volvo av indiska konstruktörer. Vi har precis lagt ner ett polskt dotterbolag för att de är för dyra jämfört med t.ex. indien..

Ett intressant exempel på hur konkurrens dessutom kan ske på hemmamarknaden i hemlandet är Toyota i USA som när de byggde sina fabriker i USA inte var belastade med att ha fabriker i områden med större markpris och högre löner. Utvecklingen i Detroit hade ju drivit upp dessa värdena eftersom de 3 stora är belägna där.

Japanerna byggde där det var billigt, hade inte några fläskiga avtal med facket och ger därför arbetarna ungefär halva lönen mot en GM-anställd, lägg till det en billigare mark, inga pensionsutbetalningar, billiga japanska ingenjörer (de stackars jäklarna tjänar inte mer än en svensk ingenjör), smart marknadsföring i stil med "Av omtanke för våra Toyotaägare har vi guldpläterade kontakter till airbag-systemet" ...som om inte alla hade det.., byte av delar som inte kan klassas som normala slitdelar (startmotor, AC etc vid normal service) för att höja känslan av kvalitét (vilket man ju hade pengar till enligt ovan).

Dessutom har de ju plagierat sig fram i åratal. Visst finns det udda bilar men massor av bilar är mer eller mindre ogenerat kopierade..fast nu kopierar de japanska biltillverkana varandra..

Hur många revolutionerande grejer finns i en genomsnittlig japansk bil som inte redan har funnits i någon annan serietillverkad bil?

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är goda nyheter. Jag menar som följer, bilarna kommer att fortsätta tillverkas med samma höga kvalitet. Men Europa och därmed även Sverige kanske får en försäljnings- och reservdelsorgansiation med bättre attityd mot sina kunder och lokala återförsäljare. ^_^

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är goda nyheter. Jag menar som följer, bilarna kommer att fortsätta tillverkas med samma höga kvalitet. Men Europa och därmed även Sverige kanske får en försäljnings- och reservdelsorgansiation med bättre attityd mot sina kunder och lokala återförsäljare. ^_^

/Mats

Jag tror du har rätt där.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...