Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Byte utav spännare till universalremmen


manowar77

Recommended Posts

Tänkte byta spännare+remmen på min STS 1995 nästa helg, är det nån som gjort det innan?

Är det krångligt att få bort spännaren samt hur sitter den fast, vilken stl på hylsa behövs?

Ser ut som om jag behöver ta ut batteriet för att få på den nya remmen!

MVH Roger

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites


Tänkte byta spännare+remmen på min STS 1995 nästa helg, är det nån som gjort det innan?

Är det krångligt att få bort spännaren samt hur sitter den fast, vilken stl på hylsa behövs?

Ser ut som om jag behöver ta ut batteriet för att få på den nya remmen!

MVH Roger

Skitsvårt :P Du måste ha en nyckel med 1/4" fattning och stoppa i motsvarande hål på själva spännaren. Sen tar du i till remspänningen släpper och petar av remmen. Observera innan hur den är dragen bara, det finns iofs en dekal som visar det framme vid stötfångaren eller motsvarande ställe men den kan vara dålig.

Spännaren sitter väl med en enda bult. lossa och ta bort.

Sen är det bara dit med den nya spännaren och den nya remmen. Nu minns jag inte hur det är på de äldre men de nyare räcker att byta efter 16000 mil. Några skador på remmen? Slirar den?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan, nej den slirar inte men spännaren för lite oväsen, är väl lagret som börjar ge sig! Beställde ny spännare plus ny rem från USA i fredags, gick på cirka 800:- inkl frakt!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bytte idag spännare+remmen till nya AC Delco! Det man får göra är att ta ur batteriet för att få plats med sina fingrar till att träda på remmen på de nedersta remskivorna, spännaren sitter med en enda skruv,13 mm och det var lite krångligt att komma till denna skruv pga en slang/rör till AC anläggningen som var ivägen, lite krux men det går!

På med lite kopparpasta på spännarens baksida samt på skruven och spänn fast den, använd sedan ett ledhandtag med 1/2" fäste och dra handtaget framåt (mot fronten) så går det med lite svordom och tur att kränga på den nya remmen! Kolla så att den löper som den ska runt alla remskivor!

Hela jobbet tog drygt 45 min!

Roger M

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...