Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

felkoder -95


Mats Jangdal

Recommended Posts

Nu har jag vågat mig på att läsa av felkoderna (OBD I) på min Eldorado -95, eftersom jag tycker att den går hackigt.

Det enda jag fick fram var p 071 history, intermittent MAP signal. När den sökte igenom maskineriet kunde den inte hitta några andra felkoder.

Jag kunde få fram en massa koder för pcm och andra delar. Men de är väl mer ett besked om vilka värden som är förinställda på olika positioner? Jag kunde även välja input och output för pcm acp tcs icp med mera, Men där svek modet mig och jag gick ur systemet. Jag vill inte riskera att programmera in konstigheter.

Jag försökte även ta ett snapshot när motorn var igång. Service engine soon lyste som ett kvitto på att ett snapshot tagits, men sedan kunde jag inte finna det. Något P001 SNAPSHOT dök aldrig upp i displayen som det borde när jag gick in i diagnostics igen.

Vad ska jag hitta på?

Motorn är torr och fin på utsidan, som vanligt. Den har tagit en liter olja på 1000 mil, det är mer än vanligt. Den kanske tar lite mer soppa, men jag har bytt till nya däck också. Draget är bra.

När man kör och släpper gasen så sjunker inte varvtalet jämnt utan det (varvräknarnålen) gungar sakta ner. Det är framför allt på lätten och på tomgång den spottar.

Idéer någon?

Mats

Link to comment
Share on other sites


Tändstiften har bara gått 6000 mil. Jag har haft upp dem och kollat, allt var normalt.

Var hittar man tomgångsmotorn? Vad är det som ska smörjas på den? Min Chiltonbok nämner samma sak, men visar ingen bild och ger inga upplysningar om detaljer. Ganska värdelöst i mitt tycke!

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag vågat mig på att läsa av felkoderna (OBD I) på min Eldorado -95, eftersom jag tycker att den går hackigt.

Det enda jag fick fram var p 071 history, intermittent MAP signal. När den sökte igenom maskineriet kunde den inte hitta några andra felkoder.

Jag kunde få fram en massa koder för pcm och andra delar. Men de är väl mer ett besked om vilka värden som är förinställda på olika positioner? Jag kunde även välja input och output för pcm acp tcs icp med mera, Men där svek modet mig och jag gick ur systemet. Jag vill inte riskera att programmera in konstigheter.

Jag försökte även ta ett snapshot när motorn var igång. Service engine soon lyste som ett kvitto på att ett snapshot tagits, men sedan kunde jag inte finna det. Något P001 SNAPSHOT dök aldrig upp i displayen som det borde när jag gick in i diagnostics igen.

Vad ska jag hitta på?

Motorn är torr och fin på utsidan, som vanligt. Den har tagit en liter olja på 1000 mil, det är mer än vanligt. Den kanske tar lite mer soppa, men jag har bytt till nya däck också. Draget är bra.

När man kör och släpper gasen så sjunker inte varvtalet jämnt utan det (varvräknarnålen) gungar sakta ner. Det är framför allt på lätten och på tomgång den spottar.

Idéer någon?

Mats

Din kod är iofs History men en felaktig MAP-sensor eller för den delen dålig kontakt kan ge bilen hicka. Misstänk i första hand det du faktiskt fått ett fel på. Kodvisningen visar med automatik fel som förekommer i samtliga delsystem. Det du menar när du säger att du kunde hitta massor med koder är undermenyerna för respektive delsystem. Precis som du säger visas dels vilka signaler som går in från olika givare och också vilka signaler som går ut. Datorn sköter signalutbytet och ger också kompenseringar och justeringar baserade på aktuella givarvärden och formler.

Det är helt ok att surfa runt i inputs och outputs fast jag rekommenderar inte att laborera med overrides om man inte exakt vet vad man sysslar med eftersom det kan ge oönskade momentana och permanenta effekter. Du kan t.ex köra nivåreglering, växla manuellt, styra EGR-ventilen tills motorn stannar etc etc.

Overridemenyerna (heter "OVERRIDE" i respektive delssystem") och är egentligen de enda "dödskallemärkta menyerna"

Angående snapshotet så testa igen. Du får inte vara inne i diagnosläget (alltså inne i menyerna och kolla t.ex. koder) medan du tar ett snapshot)

2 sekunder på "off" och "front defrost", SES-lampan lyser, lampan släcks

Tomgångsmotorn kan behöva smörjas om. Fettet har en förmåga att bli segt med åren. Fast jag skulle avvakta och se om det funkar som det ska efter du hittat orsaken till den oroliga gången eftersom PCM:en kompenserar för felet du har vilket gör att det du upplever map varvtalsminskningen kan vara "normalt"

Link to comment
Share on other sites

Tändstiften har bara gått 6000 mil. Jag har haft upp dem och kollat, allt var normalt.

Var hittar man tomgångsmotorn? Vad är det som ska smörjas på den? Min Chiltonbok nämner samma sak, men visar ingen bild och ger inga upplysningar om detaljer. Ganska värdelöst i mitt tycke!

/Mats

Tändstiften på de här bilarna ger en "dead miss" i regel. Alltså en fullständig miss. Detta eftersom de inte slits, däremot kan platinaplattorna lossna och ge dubbla elektrodavståndet. 16000 mil är vad man kan förvänta sig från dom så de är inget problem.

Både Chilton och Haynes-manualerna är fullständigt värdelösa. I den mån det finns information är den många gånger helt felaktig. www.helms.com för den riktiga manualen.

Tomgångsmotorn om du nu har en (senare modeller har IAC (Intace Air Control) alltså en liten luftslid för att styra tomgångsvarvet, den sitter isåfall direkt på gasspjällshuset) sitter med 3 skruvar på en konsol på gasspjällshuset. Det är en rektangulär burk som med en stång påverkar en nock på gasspjällsaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Tändstiften har bara gått 6000 mil. Jag har haft upp dem och kollat, allt var normalt.

Var hittar man tomgångsmotorn? Vad är det som ska smörjas på den? Min Chiltonbok nämner samma sak, men visar ingen bild och ger inga upplysningar om detaljer. Ganska värdelöst i mitt tycke!

/Mats

Hej Mats!

Bytte du tändkablarna också när du bytte stift? Kablarna åldras och blir lite torra med tiden och kan därmed lättare förorsaka överslag. Kolla att de ser friska ut och ligger rätt i spåren under täckplattan.

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt

Nej jag bytte inte tändkablar. Jag tänkte att om det är fel på en tändkabel så visar det sig på motsvarande tändstift. Men alla stift såg bra ut, dvs såg ut som om de tände regelbundet med någorlunda korrekt blandning. Var det fel tänkt?

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej Bengt

Nej jag bytte inte tändkablar. Jag tänkte att om det är fel på en tändkabel så visar det sig på motsvarande tändstift. Men alla stift såg bra ut, dvs såg ut som om de tände regelbundet med någorlunda korrekt blandning. Var det fel tänkt?

/Mats

Hej igen Mats!

Det beror väl på hur det ser ut. Jag bytte själv tändkablar på min STS 99:a våren 2007, vilken förmodligen var mer motiverat än att byta stift (vilket jag också gjorde). Jag såg spår av överslag på åtminstone en kabel och hade också känt av misständning ibland. Om varken du eller någon tidigare ägare har bytt tändkablar så skulle jag nog rekommendera det. Orignialkablar från 1995 kan nog bli lite torra. Jag har hängt med i diskussionen på moderforumet i flera år (Cadillac Discussion Forum) och läst trådar om detta ganska ofta.

Mvh /Bengt :rolleyes:

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...