Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Bromsproblem


BWHJ

Recommended Posts

Hallå

Jag har fått ett litet fel på bromsarna på min Cadillac-50. För det mesta ,när jag står still eller kör så är bromspedalen stum (dvs fungerar) men ibland så sjunker pedalen ner mot golvet som om det vore en läcka då jag bromsar, om jag då släpper pedalen och trampar ner den igen på en gång så tar den som den ska (högt upp och stumt) Bromsverkan tycks inte försvinna när pedalen sjunker. Jag har vid en snabbare koll inte sett något läckage. Det skulle ju kunna vara luft i systemet, men borde inte pedalen då bete sig lika vid varje nedtrampning? Jag undrar därför om någon har koll på vad det kan bero på? Sedan undrar jag också om det är någon här på forumet som byggt om bromsarna till ett modernare system på bilen, bytt till ett tvåkrets system eller liknande. Jag tycker att det skulle kännas lite tryggare med ett tvåkrets system, visserligen har man ju handbroms också ;) men jag vore tacksam för svar.

MVH

Bosse

Link to comment
Share on other sites


Om inte bromsvätskan är bytt på länge så kanske du har fått vatten i systemet.

Då brukar bromsverkan i och för sig upphöra helt när bromsarna blir varma.

Link to comment
Share on other sites

Hallå Sören

Tackar för tipset, jag provade bromsarna idag igen och när jag trampar väldigt löst på pedalen så kan jag trycka ner den nästan till botten, men om jag släpper upp pedalen och trampar till lite mer hårt och snabbt så tar bromsen högt upp och funkar som den ska. Jag funderar på om det kan vara någon packning i huvudbromscylindern som läcker som släpper förbi olja när jag trycker löst. Bromsverkan verkar inte ha något med värmen på bromsarna att göra. Fler tips mottages tacksamt

MVH

Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hade precis samma symptom på min gamla 60 cdv. Och det visade sig vara ett litet hål på en av "packningarna" i huvudcylindern som jag fick byta. 60ans huvudcylinder och 50an är dock helt olika men orsaken kan vara densamma. Har även renoverat min huvudcylinder på min 58 som jag har nu då den läckte kraftigt i huvudcylindern se "My Own Repairs" på min hemsida både för 60ans rep och för 58ans www.caddysurfer.se. Är det något du sedan undrar över så hör av dig.

Pierre / Caddysurfer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej och Tack för tipsen.

Det visade sig vara packningarna i huvudcylindern som var dåliga, de små hålen i kolven var också igensatta av skräp. Efter att ha köpt en renoveringssats hos TA-motor så funkar bromsarna som de ska. Tack för förslag och tips.

MVH

Bosse

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...