Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

The Guru


hjb981

Recommended Posts

Swedish

Både här på vårt klubbforum och på den stora engelskspråkiga delen refereras det till gurun. Jag har hittat gamla trådar där svar från gurun verkar ha raderats. Först ställs en fråga, och i nästa inlägg står det något i stil med "tack guru för att du redde ut detta", utan något svar från gurun emellan.

Ofta nämns det att han har varit med och designat Northstar-motorn, och hans svar värderas högt.

Kan någon förklara vem gurun är/var? Det verkar som om hans inlägg skulle vara de bästa av alla, så varför går de inte att hitta? Eller går de att läsa någonstans?

English

Both in Cadillac Club Sweden's sub forum and on the rest of the forum, the guru if often referred to. I have found old threads where answers from the guru seem to have been deleted. First there is a question, and in the next post something like "thanks guru for setting things straight", with no answer from the guru inbetween.

It is often mentioned that he took part in the designing of the Northstar engine, and his answers are highly valued.

Can anyone explain who the guru is/was? It seems that his posts would be the most valuable of all, so why are they nowhere to be found? Or can they be read somewhere?

Link to comment
Share on other sites


Swedish

Både här på vårt klubbforum och på den stora engelskspråkiga delen refereras det till gurun. Jag har hittat gamla trådar där svar från gurun verkar ha raderats. Först ställs en fråga, och i nästa inlägg står det något i stil med "tack guru för att du redde ut detta", utan något svar från gurun emellan.

Ofta nämns det att han har varit med och designat Northstar-motorn, och hans svar värderas högt.

Kan någon förklara vem gurun är/var? Det verkar som om hans inlägg skulle vara de bästa av alla, så varför går de inte att hitta? Eller går de att läsa någonstans?

English

Both in Cadillac Club Sweden's sub forum and on the rest of the forum, the guru if often referred to. I have found old threads where answers from the guru seem to have been deleted. First there is a question, and in the next post something like "thanks guru for setting things straight", with no answer from the guru inbetween.

It is often mentioned that he took part in the designing of the Northstar engine, and his answers are highly valued.

Can anyone explain who the guru is/was? It seems that his posts would be the most valuable of all, so why are they nowhere to be found? Or can they be read somewhere?

Jag har varit med sen 2002 tror jag och gurun var Auktoriteten med stort A eftersom han jobbar på GM:s motorsida. Han var alltid rak i sina förklaringar och krusade ingen. En del skulle kanske kalla honom kantig men det var uppfriskande att alltid få ett rakt och ärligt svar utan att personliga känslor blandades in oavsett hur mycket skit en del öste på honom. Vad jag förstått blev han mer eller mindre tvingad att hålla tyst av sina chefer p.g.a. en del människor som kände sig oförskämt behandlade av honom (=av GM). Jag minns särskilt en diskussion med en James Thomas Smith som hade problem med sin STS. Topplockspackningarna behövde bytas, dom time-sertade inte motorn, packningarna rök igen, man satte in en annan motor fel denna gången dessutom och han anklagade Cadillac för alla problem. Gurun förklarade väldigt tålmodigt och ingående hur fenomenet uppstod och ur man avhjälpte det. Förklarade särskilt att det inte hände oftare på denna motor än något annat, det som ger rubriker är priset att få ett sådant arbete gjort på en framhjulsdriven bil, särskilt med tvärställd V8.

James började med personangrepp, gurun fortsatte att var hjälpsam men gav förstås igen på ett sätt som inte jag tycker är oförskämt, han gav igen med fakta och visade oss andra hur lite James visste om det mesta med motorer.

Till slut skrev väl gurun något i stil med "Why don't you stick a fork in yourself and gently leave?" :P

Han fick också kommentaren "trying to blow smoke up my *smurf*" och han svarade "not trying to blow anything into someones orify" Som sagt en personlighet med ett enormt kunnande och lagom tuff humor :)

Han var också med (vet inte om han är med längre) i det andra Cadillacforumet (Cadillacforums.com) och skrev även på en sida som heter "Bob is the oilguy" där han blev bannad eftersom en del människor teoretiskt hade kommit fram till saker som han rent praktiskt och teoretiskt kunde motbevisa t.ex. vitsen med syntetiska oljor. Visste ni förresten att Northstarmotorn är designad för att gå på (iaf dom första sen så har ju kraven ändrats) "standard of the shelf engine oil" Alltså mineralolja. Han kommenterade bl.a dom som testade olika märken, viskositeter och blandningar på Corvetter t.ex. "konstigt att dom som gör såna fina bilar inte kan välja rätt olja att hälla i" "we take a couple of laps around the track and call it good"

Han kunde täppa till truten på dom flesta rent ut sagt och det saknas bitvis..vet inte när exakt han slutade men posterna togs bort på hans egen begäran om jag inte minns fel. Iaf på detta forumet.

En del säger att han nämnde info som inte skulle komma ut offentligt men jag vet inte om det är nån sanning i det.

Han var som sagt rakt på och tyckte att det var dumt att Cadillac skulle gå tillbaka till bakhjulsdrift..en helt ny generation skulle få lära sig vad snökedjor och dubbdäck innebär, jag kan bara hålla med.

Tro det eller ej men jag har faktiskt kört Volvo året om (på den tiden dom inte skämdes för att göra kantiga traktorer) fram t. o.m -2002. Sedan dess har jag kört Cadillac året om, ibland frugans Jeep med.

Våra bilar är nog det bästa jag kan tänka mig som året om bil, kör ut en sväng nästa gång det snöar och är halt ska ni se :P

Link to comment
Share on other sites

OK, tack för svaret! Synd att jag inte fick läsa de ursprungliga guru-inläggen. Låter som om de hade varit trevlig läsning.

Apropå vinterkörning med Cadillac: jag håller med, det fungerar finfint. Men oj vad man får tvätta hela tiden (när det blir plusgrader). Och om jag inte hade rostskyddat min fullständigt hade jag inte kört den på vintern - innan var den helt plåtren under eftersom det inte behövs rostskydd i Kalifornien.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

The Guru is a GM powertrain engineer. He was involved with the design and testing of the Northstar. Much of what you read here is knowledge imparted on us by him. He was indeed very knowledgeable and respected. Why he left is not entirely clear, but apparently GM got wind of him and did not like something and thus he and all traces of him sadly disappeared.

Link to comment
Share on other sites

Thanks Ranger, I'm starting to get the picture now. Too bad I wasn't around to read his posts myself.

One more thing: Is the Northstar WOT procedure (flooring and then engine braking it in second gear) for getting rid of carbon build-up also part of the guru legacy?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Yes it is... he claimed it was the best thing for it, and that many driveability problems are solved by occasional WOT's...

Link to comment
Share on other sites

Thanks Ranger, I'm starting to get the picture now. Too bad I wasn't around to read his posts myself.

One more thing: Is the Northstar WOT procedure (flooring and then engine braking it in second gear) for getting rid of carbon build-up also part of the guru legacy?

/Jonas

Jonas,

Jag vill gärna bekräfta det här på svenska också. WOT-proceduren är ett av arven efter Gurun. Den finns beskriven under en annan tråd på detta forum. OBS att Devillen har normalt 275 hk motorn och varvar lite lägre än STS motorn (vin 9). Jag vill också passa på tillfället att bekräfta Jan Olssons tidigare inlägg som mycket väl beskriver den auktoritet Gurun var på caddyinfo.com. En auktoritet som var helt betingad av kompetens. Jag har också hängt med på caddyinfo.com sedan 2002. B)

Mvh /Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

På "det andra forumet" finns det en artikel under FAQ som heter "Cadillac GM WOT - full throttle acceleration". Hela artikeln är ett citat, och namnet på originalförfattaren är på begäran ej angivet. Ni som har läst originalposterna: är detta guruns ursprungliga formulering som citerats? Jag har läst många olika beskrivningar av WOT-proceduren, och tycker att det skulle vara intressant att läsa den i originalversion.

- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

På "det andra forumet" finns det en artikel under FAQ som heter "Cadillac GM WOT - full throttle acceleration". Hela artikeln är ett citat, och namnet på originalförfattaren är på begäran ej angivet. Ni som har läst originalposterna: är detta guruns ursprungliga formulering som citerats? Jag har läst många olika beskrivningar av WOT-proceduren, och tycker att det skulle vara intressant att läsa den i originalversion.

- Jonas

Hej Jonas.

Vill du posta en länk till den artikeln, jag kan inte hitta den i röran...är inte så van vid det forumet.

Jag lär känna igen texten om jag ser den :)

Link to comment
Share on other sites

OK, tack för svaret! Synd att jag inte fick läsa de ursprungliga guru-inläggen. Låter som om de hade varit trevlig läsning.

Apropå vinterkörning med Cadillac: jag håller med, det fungerar finfint. Men oj vad man får tvätta hela tiden (när det blir plusgrader). Och om jag inte hade rostskyddat min fullständigt hade jag inte kört den på vintern - innan var den helt plåtren under eftersom det inte behövs rostskydd i Kalifornien.

/Jonas

Min -02 var det med. Det var tydligen 3 olika options det här året.

1) Utan underredsbehandling

2) Oljebaserad underredsbehandling

3) Vaxbaserad behandling

Min -88 Eldorado jag hade var i särklass den finaste Eldoradon/Sevillen jag sett i Sverige från dom åren. Undertill var inte en rostprick efter mina 5 år och 8000 mil med den, körde den året om (helgerån tycker en del men den är gjord för att användas)

Underredsbehandlingen som var gjord var tuff-cote Dinol (nu kallad Dinitrol)

Min -93 STS användes också året om och var också fin (undertill iaf) fast jag vet inte vilken behandling den fått under.

Jag gav min -02 samma behandling nu så det lär funka minst lika bra. Särskilt som det är färre skarvar i den här karossen.

Hela bottenplattan är gjord i ett stycke :P

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan!

Här kommer länken:

http://www.cadillacforum.com/m_7154/tm.htm

//Jonas

Hej igen!

På "det andra forumet" finns det en artikel under FAQ som heter "Cadillac GM WOT - full throttle acceleration". Hela artikeln är ett citat, och namnet på originalförfattaren är på begäran ej angivet. Ni som har läst originalposterna: är detta guruns ursprungliga formulering som citerats? Jag har läst många olika beskrivningar av WOT-proceduren, och tycker att det skulle vara intressant att läsa den i originalversion.

- Jonas

Hej Jonas.

Vill du posta en länk till den artikeln, jag kan inte hitta den i röran...är inte så van vid det forumet.

Jag lär känna igen texten om jag ser den :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan!

Här kommer länken:

<a href="http://www.cadillacforum.com/m_7154/tm.htm" target="_blank">http://www.cadillacforum.com/m_7154/tm.htm</a>

//Jonas

Hej igen!

På "det andra forumet" finns det en artikel under FAQ som heter "Cadillac GM WOT - full throttle acceleration". Hela artikeln är ett citat, och namnet på originalförfattaren är på begäran ej angivet. Ni som har läst originalposterna: är detta guruns ursprungliga formulering som citerats? Jag har läst många olika beskrivningar av WOT-proceduren, och tycker att det skulle vara intressant att läsa den i originalversion.

- Jonas

Hej Jonas.

Vill du posta en länk till den artikeln, jag kan inte hitta den i röran...är inte så van vid det forumet.

Jag lär känna igen texten om jag ser den :)

Hej!

Så underbart att få höra Guruns förnuftiga röst igen :)

Det är en gammal post men inte desto mindre sann.

Jag trodde du menade www.cadillacforums.com (det brukar nog vara det som man menar med "the other forum")

Här inne har jag aldrig varit, ska nog kika runt lite här.

Såvitt jag kan se är det absolut samma post som jag läste en gång i tiden om WOT som han skrev.

Den här skulle vara pinned :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan!

Här kommer länken:

<a href="http://www.cadillacforum.com/m_7154/tm.htm" target="_blank">http://www.cadillacforum.com/m_7154/tm.htm</a>

//Jonas

Hej igen!

På "det andra forumet" finns det en artikel under FAQ som heter "Cadillac GM WOT - full throttle acceleration". Hela artikeln är ett citat, och namnet på originalförfattaren är på begäran ej angivet. Ni som har läst originalposterna: är detta guruns ursprungliga formulering som citerats? Jag har läst många olika beskrivningar av WOT-proceduren, och tycker att det skulle vara intressant att läsa den i originalversion.

- Jonas

Hej Jonas.

Vill du posta en länk till den artikeln, jag kan inte hitta den i röran...är inte så van vid det forumet.

Jag lär känna igen texten om jag ser den :)

Hej!

Så underbart att få höra Guruns förnuftiga röst igen :)

Det är en gammal post men inte desto mindre sann.

Jag trodde du menade www.cadillacforums.com (det brukar nog vara det som man menar med "the other forum")

Här inne har jag aldrig varit, ska nog kika runt lite här.

Såvitt jag kan se är det absolut samma post som jag läste en gång i tiden om WOT som han skrev.

Den här skulle vara pinned :)

Jag instämmer. Artikeln bakom länken är skriven av Gurun. Jag har haft den som underlag till andra inlägg på detta forum och en artikel som jag skrev i Cadillac Club Magazine "På med blydojan ...", i numret juni 2006 vill jag minnas. :rolleyes:

//Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...