Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Timesert kit för -93 t. o. m. -99


Jan Olsson

Recommended Posts

Komplett förutom inserts som är den billiga delen i det hela. Nypris var nog nästan 500$ exkl. moms och tullavgift. OBS ett måste om man lyfter topparna.

Någon intresserad?

Link to comment
Share on other sites


För dom som inte vet är alltså time-serts gänginsatser som SKA användas om man haft toppen borta. Överallt i bilen rekommenderas Helicoil om gängan skadas men time-serts ÄR obligatoriskt då toppen tas bort.

Anledningen är att dessa skruvförband är väldigt hårt belastade och gängan alltid tar stryk när man demonterar toppen. Det beror på att stålet i bultarna reagerar med aluminiumet i toppen och gör att en del material följer med gängan. OBS! Det är inte så att all metall runt gängan utsätts för galvanisk korrosion så att bultarna lossnar på grund av det. Ingen galvanisk korrosion sker eftersom det är gummitätningar i brickorna till bultarna så det håller sig torrt och fint. Dessutom är bultarna belagda med en mikroemulgering i ytan som aktiveras vid åtdragning och fungerar både som loc-tite och tätning av gängan. Det som händer är att det yttersta ytskiktet i gängan "kallsvetsas" mot stålet och därmed skadas.

När man gjort timesertingen håller förbandet för uppskattningsvis 15-20 demonteringar och så många packningar ska man väl inte behöva blåsa ;)

Var inte oroliga för att en topplockspackning ska gå åt skogen. Det är i princip det enda som överhuvudtaget händer med dom här motorerna och händer dessutom inte oftare på en sådan här maskin än på någon annan vilken som helst. Det som gör att det fästs en hel del uppmärksamhet på detta är att verkstäderna tar snuskigt bra betalt för det och dessutom ofta gör en felaktig reparation. Klassikern är att man använder Helicoil och får läckage ett halt år senare igen när dom släppt från blocket.

En time-sert är en massiv bussning som inte deformerar sig vid belastning som en Helicoil gör. En helicoil är ju bara en trådspiral som funkar utmärkt till alla stålgängor och till dom flesta aluminiumgängor. Utom om dom är högt belastade....

Jag gjorde jobbet med motorn på plats i bilen vilket är fullt möjligt. Har man utrymme är väl att lyfta karossen att föredra så man kan rulla ut motor och växellåda/hjulupphängning i ett paket. Lyfta ur motorn går ju också.

Kolla www.timesert.com

Skulle nu någon "förståsigpåare" prata om Cadillacs dåliga motorer så vet den människan inte vad han pratar om. Inget är dåligt eller klent konstruerat i dom här, dessutom är servicekraven minimala. Skulle något strula så är den väldigt lätt att jobba på. jag läste om en kille på 15 som bytte vattenpumpen på 30 min tex...visst ska man ha ett specialverktyg till den men det kostar inte många kronor. När jag rev ner min -93 motor kände jag bara att jag gick från klarhet till klarhet över enkelheten och den genomtänkta konstruktionen. Den är ett konstverk! T.o.m. som kräsen konstruktör som är van vid att leta fel ;)

Om man ska dra en liknelse så är en Volvo trång, besvärlig och kräver en uppsjö av verktyg för att greja med i jämförelse...

Visst, man ska ju inte nämna Volvo när vi pratar sådana här bilar, men Svensson tror ju trots allt att deras 850:or är likvärdiga eller t.o.m bättre i jämförelse så därav jämförelsen :)

Ska man nu jämföra med BMW t.ex. så har dom problem med sina toppar oavsett årsmodell och motorstorlek känns det som..Titta bara in hos din närmsta motorrenoverare och räkna hur mycket BMW-prylar som ligger där...

Lexus gör säkert fina bilar men varför envisas man med en kamrem som måste bytas för DYRA pengar på en verkstad. Börjar man fundera så är det inte hela världen om en toplockspackning skulle gå...särskilt inte om man gör jobbet själv. Nu höll jag på 5 dagar med motorn på plats men då hade jag också toppen iväg för upputsning av ventilsätena.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan, detta var mycket intressant läsning!

Själv har jag en STS 1995 som jag haft i 2,5 år, på grund utav att den tidigare ägaren misskött det mesta på bilen så fick jag gå igenom det mesta på den, bla så bytte jag motorn i den, hade nere växellådan och bytte samtliga solenoider, samt en del andra småsaker.

Bilen är Tysklandsimport från begynnelsen och eftersom förre ägaren tydligen inte någonsin bytt kylvätska så trängde kylväskan in i motorn efter bara nån månad, tydligen hade även motorn varit delad när bilen var ny eftersom det uppstått en spricka i motorblocket vilket reparerades på tysk verkstad under garanti, eftersom tyskarna aldrig kunnat bygga bilar eller kunnat reparera något fackmässigt så hade de säkert återanvänt topplocksbultarna i samma gängor med resultatet som du beskrev tidigare.

Jag beslöt då att istället köpa en beg motor från USA, eftersom jänkarna reparerar sina motorer seriöst och inte fuskar som nassarna gör, den nya motorn hade gått cirka 16000 mil och den har fungerat klanderfritt sen den startades för första gången, den drar inte en droppe olja, kyler som den ska osv...

Så nu ska det bytas kylvätska vartannat år och inget annat, sköter man dessa byten så går den säkert i all evighet.

Jag läste att Northstarmotorn klassats till en utav de 10 bästa i Nordamerika, så det stämmer säkert att den är ett konstverk!

Det var intressant det du skrev att det är fullt möjligt att lyfta topparna med motorn kvar i bilen, om man mot all förmodan behöver göra detta i framtiden så är det ju perfekt att man slipper lyfta ur den!

Tackar för bra inlägg!

Mvh Roger Martinsen

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Komplett förutom inserts som är den billiga delen i det hela. Nypris var nog nästan 500$ exkl. moms och tullavgift. OBS ett måste om man lyfter topparna.

Någon intresserad?

För kännedom har jag köpt detta Timesert kit av Janne. Min avsikt är att ha det på lut om det skulle beövas någon gång. Det ser mycket gediget ut. Det är bara att köpa nya toppbultar, timesert bussningar och en packningssats. Det låter mycket intressant att man ska kunna göra det med motorn kvar i bilen, men gäller det verkligen även när man ska ge sig på cylindrarna som vetter mot torpedväggen? <_< Det var ingen barnlek att byta tändstift på den sidan. Menar du att man kommer in en bit mot centrum när man har plockat av ventilmekanismen och toppen så att man kommer åt att borra och installera nya timeserts? :huh:

//Bengt

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Komplett förutom inserts som är den billiga delen i det hela. Nypris var nog nästan 500$ exkl. moms och tullavgift. OBS ett måste om man lyfter topparna.

Någon intresserad?

För kännedom har jag köpt detta Timesert kit av Janne. Min avsikt är att ha det på lut om det skulle beövas någon gång. Det ser mycket gediget ut. Det är bara att köpa nya toppbultar, timesert bussningar och en packningssats. Det låter mycket intressant att man ska kunna göra det med motorn kvar i bilen, men gäller det verkligen även när man ska ge sig på cylindrarna som vetter mot torpedväggen? <_< Det var ingen barnlek att byta tändstift på den sidan. Menar du att man kommer in en bit mot centrum när man har plockat av ventilmekanismen och toppen så att man kommer åt att borra och installera nya timeserts? :huh:

//Bengt

Man kommer åt men måste ha en vinkelborrmaskin eller som jag gjorde använda en luftdriven spärrnyckel för att borra. Lungt och fin med långsamt varvtal funkar det jättebra. För att få mer plats lossar man skruvarna i motorvaggan i framkant. Då får man mer plats i bakkant. Har man tillgång till motorlyft eller möjlighet att släppa hela paketet med motor och växellåda så är det det bästa, då blir det lättare att komma åt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...