Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Cadillac Seville STS 98-03 och andrahandsvärde?


Björnen

Recommended Posts

Hejsan!

Jag heter Johan. Sen lääänge tillbaka har jag varit sugen på en amerikanare och alternativen har gått ifrån Mustang GT Fox Body, Camaro till Cadillac.

I jobbet skulle jag förmodligen ha mest nytta av en Cadillac, så det är det jag tänker satsa på.

Däremot undrar jag över ett antal saker, och hoppas att någon kan svara på mina frågor:

1. Topplockspackningen verkar inte helt 100 med tanke på hur många som verkar haft problem med den. Hur mycket går en motorrenovering på, om man utgår ifrån ett worst-case scenario?

2. Vad är egentligen andrahandsvärdet på en Cadillac Seville STS från 98?

Med tanke på dagens bensinpris och utbud, så tänker jag att jag inte skulle lyckas få mer än kanske 35000-40000 kronor. Är jag helt fel ute? Många bilhandlare vill ha strax under 100000 kronor för sina nästan 13 år gamla bilar.

Det är klart att allt beror på vilket skick ett specifikt objekt är i.

Ni som nyligen sålt en liknande bil, och har lust att avslöja... hur mycket fick ni i ersättning? :)

Link to comment
Share on other sites


Hej och välkommen,

Packningarna var ett problem i början med L37:an och nu på slutet så är det knappt något man hör talas om alls. Så om man bortser från de första motorerna så handlar det lika mycket om att på de bilar som packningen pajar så är det förhållandevis mycket bök för att byta packning. Jag vågar inte gissa på vad en räkning skulle hamna på om packningen rasar men det blir självfallet (mycket) dyrt. Efter ett tag av Cadillac ägande så känner i vart fall jag mig tryggare.

Prisbilden är svår att bedöma, men en Cadillac betraktas som en entusiastbil och man betalar därför mer för en sådan än för en tjänstebils Volvo av samma årgång. Många av Tyskbilarna finns i stora mängder och med ganska rejäl körsträcka som håller nere snittpriset. Det blir liksom inte entusiastbilar utan avdankade lyxkryssare med svidande verkstadsräkningar när väl ålder och mil tar ut sin rätt. Men i gengäld så ska bilarna vara i gott skick och ha en vettig historik. Jag kan hålla med om att 100k för en 98 är väl saftigt men om man kommer något år in på -00 talet så är det upp mot de pengarna. Men var heller inte feg att testa att pruta, det kan vara någon som vill bli av med den snabbt och kundkretsen är inte så enormt stor.

Förbrukningen tror jag inte påverkar, dels är bilarna inte SÅ törstiga sedan så vill köparna ha karaktären och det skulle kosta lika mycket oavsett fabrikat. En del är helt enkelt villiga att betala för 3dl milen extra mot att ha en 2-liters 4:a med turbo. Däremot är service behovet på Northstar motorn enastående litet. Jag antar att det är Camel mode som gör att man ska ha en 4718M specad olja (Corvette) vilken gör att oljan är lite dyrare, men annars är det nästan inget mer än det vanliga (Luftfilter, Oljefilter, Kylvätska). Stiften klarar 16100mil som exempel. Fick byta vattenpump (tillverkningsfel) på min Northstar LH2:a och det gick på under en timma i radhusgaraget.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

1. Topplockspackningen verkar inte helt 100 med tanke på hur många som verkar haft problem med den. Hur mycket går en motorrenovering på, om man utgår ifrån ett worst-case scenario?

Det där händer inte oftare på en Cadillac än på andra bilar. Mycket verkstadsskrock florerar ohejdat på nätet, men söker du på det här forumet och i moderforumet så är de värsta skrönorna silade. Vi hade en guru som var en av de inblandade konstruktörerna i den här motorn och genom honom har vi fått information om vad som händer och vad man gör åt det. Regelbundna kylvätskebyten är iaf a och o. Händer det ändå är det inte olösligt eller världens undergång. Jag är inne på min andra bil med Northstarmotor och har kört nästan 20000 mil Northstar själv och jag minns inte när jag tänkte på topplockspackningar sist...

Däremot ser jag en risk med att man som begagnatköpare kan få sig en obehaglig överraskning då de värsta exemplaren = felreparerade på verkstad säljs till Sverige via Tyskland. I Europa har mig veterligen inte återförsäljaren av Time-sert kit sålt ett enda reparationskit. Time-sert är den fabriksrekommenderade insatsgängan då man byter topplockspackningar. Antingen har inte en enda packning blåsts i Europa eller snurrar det runt Northstarmotorer "reparerade" med Heli-coil med följden att topplockspackningen kommer att blåsa IGEN efter ett halvår eller så.

En renovering på verkstad (förutsatt att de gör som de ska) borde ligga på ca 25000:-, gör du det själv hamnar du på mellan 5 och 10 tkr beroende på om du behöver skaffa nåt borrverktyg och en originalverkstadshandbok eller inte.

Som sagt, glöm det och kontrollera om tidigare ägare skött kylvätskebytena istället.

2. Vad är egentligen andrahandsvärdet på en Cadillac Seville STS från 98?

Jag hade undvikit -98:orna eftersom de är de första med den karossen = barnsjukdomar. Efter år 2000 fick motorerna rullföljare på kammarna vilket gör att du kan köra på en tunnare olja (5W/30 som finns överallt istället för 10W/30). Insprutning och tändsystem är ytterligare förbättrade och moderniserade etc. etc.

35-40000 är väl vad man får ge för en begagnad Skoda?

Nu är de här bilarna visserligen runt 10 år gamla, men rost hör du knappt talas om, servicen som krävs är minimal, likaså kunskap och verktyg för att kunna utföra service. Bekvämligheten och prestandan lämnar inte mycket att önska heller. Tittar du på den verkliga milkostnaden tror jag inte du kan komma undan så billigt med något producerat i Europa med motsvarande kvalifikationer. 100000:- för en runt -02 är rimligt. Värdeminskningen är löjligt låg. Jag köpte min för 179000:- för 4 år sedan och den ligger runt 100000 idag. Normalt sett brukar man räkna på en halvering efter ca 3 år. Bilen var för övrigt värderad till 239000 då jag köpte den..

Link to comment
Share on other sites

Packningarna var ett problem i början med L37:an och nu på slutet så är det knappt något man hör talas om alls.

Ett problem var att de första bilarna hade en kylvätska som höll två år mot dagens fem år från fabrik (därefter byte efter 1 år respektive 2 år rekommenderas som en billig försäkring eftersom man inte kan tömma ut mer än cac 2/3 av den gamla vätskan).

Under årens lopp har man laborerat med ändring av gjutmetoder, gängdiametrar, gängdjup packningsdesign som klarar av den påfrestande rollen på Northstartopparna. Eftersom motorn är gjuten i en "automatisk form" till skillnad från konventionell gjutning, ser konstruktionen lite annorlunda ut och det gör att packningarna utsätts för större påfrestningar. Frestas inte då att byta några blåsta packningar till någon annan typ eftersom de med all sannolikhet är undermåliga jämfört med OEM, all info man hittar på nätet där folk ska "rätta till felet på egen hand" talar för det...

Ledsen att jag flummade ut men som min gamle mattelärare brukade säga "jag kan inte nog trycka på detta!"

Prisbilden är svår att bedöma, men en Cadillac betraktas som en entusiastbil och man betalar därför mer för en sådan än för en tjänstebils Volvo av samma årgång. Många av Tyskbilarna finns i stora mängder och med ganska rejäl körsträcka som håller nere snittpriset. Det blir liksom inte entusiastbilar utan avdankade lyxkryssare med svidande verkstadsräkningar när väl ålder och mil tar ut sin rätt.

Den där var klockren...

Men i gengäld så ska bilarna vara i gott skick och ha en vettig historik. Jag kan hålla med om att 100k för en 98 är väl saftigt men om man kommer något år in på -00 talet så är det upp mot de pengarna. Men var heller inte feg att testa att pruta, det kan vara någon som vill bli av med den snabbt och kundkretsen är inte så enormt stor.

Exakt. Man ska skilja på värde och pris. 100000 är det visst värt! Men priset beror ju på situationen, en köpare som gärna säljer kombinerat med få köpare ger prutmån.

Förbrukningen tror jag inte påverkar, dels är bilarna inte SÅ törstiga sedan så vill köparna ha karaktären och det skulle kosta lika mycket oavsett fabrikat. En del är helt enkelt villiga att betala för 3dl milen extra mot att ha en 2-liters 4:a med turbo.

När jag var tvungen att köra Volkswagen Golf av senaste årsmodell (bestraffning från mitt gamla företag då jag inte ville nöta på min egen den sträckan varje dag) med 100 hk tog den runt 1l/mil från Kalmar till Ronneby, 1,2 l/mil med E85..allt handlar ju om hur man kör. Den lille jäkeln gjorde å andra sidan inte mycket mer än kanske 165 riktiga kilometrar/timme om man så körde foten genom durken. Kör man sävligt ska man ha så liten motor som möjligt. Gillar man å andra sidan att dra på lite så spelar det ingen roll hur de 300 hästarna är alstrade, jag vågar t.o.m. påstå att Northstarmotorn är snålare än många mindre "sportiga" motorer eftersom Northstarmotorn är konstruerad för att ge fina förbrukningssiffror under "spirited driving"

Jag körde ifatt med en kille från Kalmar-Karlskrona. Han hade en Audi A6 tubbelturbonånting och hans förbrukning matchade min.

Kör man bara korta sträckor så att bilen precis blir varm då man är framme så sticker så klart förbrukningen i höjden. Men å andra sidan, 2l/mil på en sträcka av 1 mil om dan blir inte många liter på en månad.

Min STS tar i jämn VERKLIG hastighet, obs. inte mätarkilometrar. ca. 0,8l/mil i 100 km/h; ca. 1,0 l/mil i 120 km/h; ca. 1,2 l/mil i 140km/och i runda slängar 2,0 l/mil i 200 km/h. I hastigheter över 140 km/h eller så ser man att förbrukningen går ner något med tiden då däcken expanderar av värmen vilket är helt ok då ett högre tryck = lägre förbrukning rekommenderas om man kör längre tider över 160 km/h.

Jag körde en 200-mila semesterresa på 0,89 l/mil. Då matchade jag hastigheten med trafikrytmen och accelerationerna likaså. Man kan inte bli annat än imponerad då bilen väger nästan 2 ton, har en 4-petad automat och en V8 på 4,6 liter!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...