Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Vilka bromsskivor ska jag köpa?


TheMPG

Recommended Posts

Hej, min Deville base behöver nya skivor i fram, gick in på rockauto och kollade runt lite.

Jag har ingen lust att byta skivor om 1 år igen så jag tänkte köpa AC Delco, men det finns ju så mycket att välja på!

Hur vet jag om jag har tow package eller inte? Jag har ingen dragkrok. Det verkar finnas några modeller av skivor, tar gärna emot hjälp med att välja rätt skivor :)

Link to comment
Share on other sites


Har du ingen krock så har inte tow package. Bytt även klossar då de gamla är inslitna med de gamla skivorna.

Varför ska du byta? Byte mina skivor fram för ett tag sen för det vibrera som satan när jag bromsade.

Beställde på american racing i Linköping, de gick på reg numret när de beställde hem delar.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju några stycken att välja på. 4 st "basskivor" och 2 st "performance" räknade jag till.

Använd www.compnine.com för att hitta vad just du har på din bil. En VIN-decoder kan komma till pass med.

Lättast är nog att kontakta en vänlig återförsäljare som ger dig artikelnumret som du är ute efter.

Därefter är det bara att gå in på rock-auto.com och söka rätt på dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick ut och fotade lappen i bagageutrymmet, sen satte jag mig och översatte koderna, nu vet jag vad jag har för bromsar :)

Anledningen till bytet är vibrationer i ratten när jag bromsar, precis som med alla amerikanska bilar jag har ägt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Välkommen till forumet! Du har väl kollat de pinnade trådarna om olja och framförallt kylarvätska? Har man skaffat en så härlig bil vill man ju ta hand om den! Jag har själv kört DeVille -97 sedan 2004. Jag kan för övrigt meddela att det inte är ovanligt att bromsskivor behöver bytas pga vibrationer på helt nya bilar. Jag har bekanta som fått byta (på nybilsgarantin) på nästan helt nya bilar (alla fyra bilarna kom från europeiska tillverkare för övrigt, vilket beror på att mina bekanta mest kör sådana). Jag tror inte att det finns någon större skillnad mellan amerikanska och europeiska bilar på den punkten.

När du väl fått dit nya bromsskivor och -klotsar, tänk på att köra in dem, dvs bromsa lugnt i början. Då håller de längre.

edit: kom just på att de pinnade trådarna är rätt långa, och innehåller mycket diskussioner. Sammanfattningsvis kan man säga att nya oljor inte nödvändigtvis är så bra anpassade för motorer med glidföljare (som i din bil), och att man bl a därför definitivt inte ska tro att man kan använda long-life-oljor för förlängda bytesintervaller - det funkar inte - även motorn måste vara konstruerad för detta, med rullföljare, centrifugaloljepump mm! Nya oljor kan kanske vara sämre än äldre för den här typen av motorer (de har mindre ZDDP som exempelvis skyddar glidföljare, och ingen vet väl egentligen om oljetillverkarna lyckats ersätta det på ett bra sätt med andra tillsatser, så det säkraste är att hitta en olja med tillräckligt mycket ZDDP). Vidare är det viktigt att byta kylarvätska regelbundet, använda rätt sort och tillsätta Cooling System Seal Tabs i radiatorkopplingen till nedre kylarslangen. (Tabsen har artikelnummer 1#3634621.) Tänk på att även DexCool (longlife) måste bytas som minst vartannat år, eftersom du inte får ut allt. Fast ta och läs de två trådarna om du inte redan gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...