Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

digital kilometerräknare alltid rätt?


Mats Jangdal

Recommended Posts

Funderar på att köpa en till Cadillac. Begagnat är lämpligt för min kassa.

Då ser man ju en del underliga siffror på antal körda kilometer på de bilar som är utannonserade. Svensksålda bilar kan man i bästa fall följa genom bilprovningen som varje år skriver upp mätarställningen. Det går inte med nyligen privatimporterade.

Så till min fråga. Kilometerställningen visas ju digitalt. Det styrs väl från datorn som inte sitter i panelen (clustret).

Visar mätaren alltid det som datorn har registrerat?

Går den att manipulera för oärliga personer? Det borde väl i så fall kosta en bra slant för dem?

Bottom line, hur pålitliga är de siffror som står på mätaren?

Link to comment
Share on other sites


Går att ändra vad jag vet,men finns ju knappt kunskap å utrustning hos återförsäljarna här i Sverige för att kunna fippla med mätarställningen så det är inget att oroa sig över.

Link to comment
Share on other sites

Nej det är inte de svensksålda jag funderar på. Dår finns ju bilprovningens register att tillgå. Har bilen plötsligt gått mindre än vid föregående besiktning så är det något skumt.

Det jag tänker på är de bilar som gått några år i utlandet innan de kommer till Sverige. Kan de ha ändrats där, möjligen av en svensk privatimportör som fått den billigt och sedan säljer den dyrt med "låga" mil i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Svår fråga, jag har läst att Cadillacs system är svåra att manipulera. Kanske inte för att det faktiskt är det utan för att de är tämligen unika inom GM. Bosch jobbar åt många kunder och om någon läcker så vet man ju inte från vem. Jag vet faktiskt inte i Cadillacs fall men på många bilar finns olika datorer som har olika mätare. PCM kanske har driftstid och engine cycles lagrat, ABS/TC boxen kanske har antalet varv hjulen snurrat (körsträcka) och så kan man läsa ut data och köra korsreferens. Nu kan boxar ha blivit bytta av olika rimliga skäl.

För många (Europa) bilar finns utrustning att ställa om vägmätaren, men man kan vara mer radikal och plocka klustern från en bil med kortare körsträcka. På lite nyare bilar så kan det vara värt det besväret.

Man kan aldrig förvissa sig om körsträcka och det är väl ett skäl till att vara försiktig, ju mindre man kan följa upp desto mindre ska man vilja betala. Min STS köptes utan någon vettig dokumentation alls, men jag fick gå på skick och rimlighet och det har ju fungerat.

Syna skicket noga, och undersök slitdelar i den mån du kan. Känns det fel så är det nog så, känns det rätt och du är tveksam så pruta eller se dig om efter ett annat objekt.

Men generellt så fungerar moderna bilar väldigt bra och även ganska långa körsträckor är inga problem. Finns nog mer saker jag är rädd för. Läste om en Mercedes kund (i ViBilägare) som fått motorhaveri och varken i servicebok eller verkstadens dator fanns uppgifter om att service skötts korrekt. Bilen hade om jag minns rätt rullat närmare 5000mil mellan service två gånger - och så hade något med kamkedjan brakat. Kunden hade heller inget som styrkte att oljebyten gjorts i tid på "sidan om". Självklart utmålades Mercedes som den stora boven (vet man vad delarna i en motor kostar känns ett oljebyte som en billig försäkring). Vad vill jag då ha sagt här. Jo att det finns tillfällen då en sådan bil dyker upp i försäljningshallen och där allt stämmer bara att boken råkar ha fått korrekt antal stämplar. Den kanske köpts billigt just pga detta sedan så av en slump så fylls boken i vid något kreativt bilföretag. Jag brukar lite halvt på skämt säga att man ska syna säljaren lika noga som bilen.

Men jag tror du gör en korrekt notering att det ofta är när bilen rullat över gränsen problemen börjar. Det kanske är lika bra att hämta bilen själv om man har möjlighet och om den finns i Europa.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jaså du tror att det finns information i clustret. Det trodde inte jag. Jag trodde att allt som visas kommer från PCM. Men jag kan ha fel.

Om det finns utrustning för att nolla PCM känns det inte bra.

Just km-mätarens, minne borde väl vara av den där typen som bara adderar och kan läsas men inte mer. Heter de ROM?

Nå, jag ska försöka ha ögonen med mig.

Link to comment
Share on other sites

Enkel tumregel=Det finns inga billiga fyndbilar.

Äldre bilar går generellt sett lättare att fuska med, men jag tror inte någon gör sig omaket att krångla med det eftersom det trots allt är besvärligare än med en "vanlig" bil.

En nyare begagnad har du ju garantier på. Antingen från fabrik eller från bilförsäljare.

Äldre begagnade utan garantier är ett spel där man får ta risken. Miltalet säger inte ett smack i det läget utan det blir de intryck man får av bilens allmänkondition som får fälla avgörandet.

Infon lagras i ett EEPROM i kombinationsinstrumentet och ska hanteras av "auktoriserad GM-tekniker" = går att programmera om. Om detta chip går att komma åt utan att lossa instrumentet vet jag inte men jag gissar på att det är inbäddat för att inte uppmuntra bilfifflare eftersom man då måste riva ut det gamla instrumentet och byta ut det mot ett annat. Dessutom tror jag att det nya instrumentet måste kodas om till bilen det ska hamna i = Tech-1/2 så det känns inte som ett jobb för den typiske bilskojaren.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har haft så många bilar att jag vet att man inte tjänar pengar på dem. Man kan endast förlora mer eller mindre pengar på dem.

Så det sitter i clustret. Nå, om man köper en relativt ny bil så är det väl inte troligt att så många av den modellen har skrotats och att dessutom har gått färre mil än den bil man är spekulant på och att en bilskojare har fått tag på ett cluster till just den bilen.

Sedan kan en bil vara behäftad med fel som inte är direkt kopplade till slitage.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om man vill kolla en bil innan man köper den i USA är Carfax ett utmärkt sätt. De bokför miltal vid olika kontroller, verkstadsbesök etc, och även större olyckor. Nyligen såg jag annonser för Carfax i Sverige, så kanske täcker de även andra länder i Europa. Det borde väl vara att bra sätt att kolla rimligheten för mätarställningen, i så fall. Det du behöver är bilens VIN (i varje fall var det så i USA - regskyltar kan ju bytas, men inte VIN). Kolla www.carfax.com och www.carfax.se.

Jag vill minnas att det även fanns ett alternativ till carfax

// snabbt internetsök //

och här kommer det: http://www.autocheck.com. Jag vet inte om det funkar i Sverige.

/Jonas

edit: ledsen att mitt inlägg kommer en månad senare - jag har inte varit så forumaktiv på sistone - men kanske kan det endå vara till någon nytta.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att allt blir bra med nya bilen då! Jag antar att det är SRX:en i din statusrad. Skriv gärna en rad eller två någon gång om hur du tycker att den är jämfört med din Eldorado. Det är ju visserligen lite olika biltyper, men det vore ändå intressant. Jag är lite nyfiken på hur VVT-motorn känns att köra jämfört med de äldre varianterna, hur komforten är, körkänslan, ljudnivån mm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...