Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Växellåda STS


Tobbe

Recommended Posts

Hejsan, Köpte mig en Cadillac STS -99 förra veckan och av min rena förtjusning just då märkte

jag ej att den läckte olja.. fick se att den läkte från en klämringskoppling som går in i kylaren,

har testat att dra åt den men funkade ej, försökte släppa på den men då började hela kopplingen släppa. vad jag förstår så kommer det röret från växellådan.

Har beställt tid hos bilfixarn men nu till min fråga.

Den läcker ganska friskt med olja men bara när bilen är igång och den oljan som kommer ut ser ut som vanlig motorolja ungefär

så jag antar att ägaren innan inte har haft den rätta oljan som ska vara rödaktig och fin om jag är me i matchen.

finns där nån olja ja kan dumpa i nu bara så att de inte blir för lite i väntan på reparationen?

och om de väl börjar bli för lite märker man de då på något sätt?

Är så svårt och sitta hemma när man bara vill ut och åka om man säger.

Tacksam för alla svar, hade gött så länge

///Tobbe

Link to comment
Share on other sites


Först måste du vara absolut säker på att det verkligen är automaten som läcker! Har inte den oljekylning på motorn också?

Håll tät koll på nivåer BÅDE i motorn och lådan och fyll det som behöver fyllas. Lådan kollas med varm motor och motorn igång men det vet du kanske redan. Fyll inte med någon skräpolja utan RÄTT olja på RÄTT ställe!!!

Link to comment
Share on other sites

ok, tack för svaret. den läcker från röret som går in i kylaren på vänster sidan längst ner.. kan ej hitta nån bild eller information om vad röret går mer än att ja vet att dom har kylning till växellådan. inte haft tid att kolla nivån i växellådan idag men får göra det imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Det brukar vara automatlådekylaren som sitter i motorns kylvätskekylare. Men det är bara att försöka följa slangarna så gott det går. När du startar motorn så startar hydraulpumpen i lådan och då pumpas det olja genom kylaren.

En ny ATF olja är rödaktig, men vartefter den slits så brukar den bli allt mer brunaktig. Den har en annorlunda viskositet än motoroljan, man brukar kunna känna och lukta sig till vilken olja det är. Det finns indikatorer som säger till om växellådsoljan behöver bytas, men jag är väl kanske av åsikten att man på ett 10-års intervall eller en 16000mil bör byta ändå. Och då byter man dessutom filtret - vilket betyder att bottenplåten på automaten ska bort. Man byter normalt bara ungefär hälften av oljan i lådan. GM har på de flesta modeller gett ett ok på att man byter till en Dexron IV som t.ex. verktygsboden säljer (Kendall). Annars är det vad jag vet en vanlig AFT Dexron III i lådan, men ska det vara riktigt rätt ska den klara vissa GM specifikationer.

Ungefär som att man ska ha 4718M specad olja i motorn, oljan får fruktansvärt med stryk om man skulle tvingas använda camel mode (köra utan kylvätska). Bara en del oljor överlever, de som inte gör det riskerar att ta med sig motorn i fallet.

Håll koll på oljenivån, det var den dyraste växellåda GM hade på den tiden. Trist att riskera att ha sönder en fungerande låda för att oljenivån blir för låg.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...