Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Våldsamma skakningar i ratt mm


soderbom

Recommended Posts

Hej!

På senare tid har min STS -99 uppfört sig på följande obehagliga sätt:

Det känns som om det är stor obalans i hjulen och ratten skakar våldsamt. Uppträder i fart från ca 70 km/h och högre. När jag släpper gasen blir skakningarna ännu kraftigare. Efter en stund försvinner felet och allt är OK ett slag. Sedan kommer det tillbaka efter en stund igen. Givetvis har jag kollat att inga hjul är lösa etc. När bilen står stilla låter motorn helt OK. Bilen har gått ca 17000 mil. Tändstift bytta vid 8000 mil (vet ej till vilken sort, har ingen passande tändstiftsnyckel) av tidigare ägare. Felet uppträdde tidigare ganska sporadiskt, men är nu nästan konstant.

Sven Söderbom medlem 2977

Link to comment
Share on other sites


Hej Sven,

Lyft upp bilen så att framhjulen hänger i luften (ett i taget om du vill) greppa ett ordentligt tag kring hjulet klockan 3 och 9 och ruska, testa även med 6 och 12. Hjulen ska sitta stadigt och inte glappa, snurra hjulet något varv och prova igen.

Det är inte ovanligt att hjullager ger upp, men titta även efter att bussningar till den nedre länkarmen ser bra ut. Spindelleden brukar bilprovningen slå ner på väldigt tidigt så den tror jag nästan minst på.

Antagligen känner du att det ena hjulet beter sig annorlunda mot det andra och då har du börjat ringa in problemet.

Hoppas det kan vara någon hjälp på vägen.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Kolla så det inte är separation på ett hjul, kolla efter bulor på slitbanan.

Misstänker att det kan va inre drivknutar som är kassa, det känns som obalans i hjulen men är inte konstant (i början) men blir värre med tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hissa upp och kolla om det är glapp då du tar i hjulet klockan 12 och 6 resp 3 och 9. Kolla att damaskerna till drivaxlarna är hela och inte läcker fett. Några missljud eller bara obalans?

Den här generationen av STS är känsliga på framhjulen eftersom det inte finns ett momentstag till motorn i överkant. Detta för att ge en mjukare körkänsla, dvs. inte överföra vibrationer.

Balans och framförallt rundhet är då viktiga, testa med att dra i nåt halvkilo mer luft och observera om fenomenet uppträder i en annan hastighet än innan. Gör det det så kan du prova att skifta mellan främre och bakre hjulen för att se om de är bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej alla som svarat! Ursäkta att jag inte "avrapporterat". Felet visade sig vara (för att tala i tennistermer) "ett dubbelfel": Ett ihopkärbat bromsok i kombination med ett kasst hjullager. Tack för hjälpen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...