Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Vindrutetorkare STS 99


Vågisen

Recommended Posts

Hej.

Jag har en STS från 1999 och jag undrar om nån av er har erfarenhet av torkare som slutat fungera? Dom gick två slag och sen stannade dom. En kvart senare gick det ett slag igen, sen inget mer, förren dom slog ett par slag igen några timmar senare då det hade slutat regna. Nu går dom inte alls. Är det troligt att det är själva torkarmotorn eller ligger allt inprogrammerat i databurken? Med tändningen och torkarna påslagna får jag 12V på tre av de åtta sladdarna som går till torkarmotorn. Inga felkoder den här gången.

Hälsningar

Vågisen

Link to comment
Share on other sites


Har du "rain-sense" wipers eller har du "konventionella" torkare?

Hej Jan.

Bilen är utrustad med "rain-sense" torkare. När den plötsligt slog ett slag upptäckte jag att spaken stod i första läget vilket är automatiskt regnsensor läge och några vattendroppar hade landat på rutan. Jag har öppnat locket på torkarmotorn och upptäckt att det finns ganska mycket elektronik monterat på insidan av locket.

Vågisen.

Link to comment
Share on other sites

Det är helt normalt att torkarna slår ett slag någon gång ibland för att tala om för föraren att rain-sense är aktiverat. Känsligheten styr du genom att vrida känslighetsreglaget till något av de fem lägen som finns.

Insekter, regndroppar etc kan göra att det slår ett slag extra någon gång iblan...precis som det ska. Torkarna fungerar väl på halv respektive helfart?

Link to comment
Share on other sites

Kolla säkring och anslutningar mot motorn för oxider. (Spraya WD-40 och koppla in ur kontaktstycket 10-15 gånger)

Inte mycket det kan vara mer än att motor eller kablage inte funkar, lossa kontakten och mät om du har spänning på i de olika lägena för att utesluta motorn först.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...