Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Felaktigt konstaterande ang tickande vipparm


tanka

Recommended Posts

Efter det att jag bytte motoroljan pga tickande vipparm så är oljudet fortfarande kvar.Det fick mig att ta fram stetoskopet för att bättre lyssna av och konstatera varifrån tickandet utgår ifrån. Det visade säg att oljudet/tickandet kommer ifrån strömfördelaren, Det varierar på det viset att det låter högre ibland och tvärt om samt att bilen har börjat att misstända. I samband med detta har varvräknaren blivt fladdrig. Den pendlar upp och ner mellan ett par hundra varv på skallan. När jag startar bilen då den är kall börjar tickandet svagt och ökar efter motortempraturens stigande. Oljudet verkar vara kvar hela tiden men motorn kan helt plötsligt gå rent ibland, i det läget fladdrar ändå varvräknaren.Jag har kollat så att gnista kommer till varje stift,men tydligen kommer dom oregelbundet.

Denna STS 92 har rullat 8000 fina mil med mig sen jag köpte den 2004. Motorn har gott prolem fritt.Tändstiften har jag bytt.

Min fråga då till någon i clubbens kunskapsbank.Måste bilen kopplas upp på dator för att konstatera ett elektriskt fel och kanske demontera strömfördelaren ang oljudet?

Hälsnigar Bosse.S

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter det att jag bytte motoroljan pga tickande vipparm så är oljudet fortfarande kvar.Det fick mig att ta fram stetoskopet för att bättre lyssna av och konstatera varifrån tickandet utgår ifrån. Det visade säg att oljudet/tickandet kommer ifrån strömfördelaren, Det varierar på det viset att det låter högre ibland och tvärt om samt att bilen har börjat att misstända. I samband med detta har varvräknaren blivt fladdrig. Den pendlar upp och ner mellan ett par hundra varv på skallan. När jag startar bilen då den är kall börjar tickandet svagt och ökar efter motortempraturens stigande. Oljudet verkar vara kvar hela tiden men motorn kan helt plötsligt gå rent ibland, i det läget fladdrar ändå varvräknaren.Jag har kollat så att gnista kommer till varje stift,men tydligen kommer dom oregelbundet.

Denna STS 92 har rullat 8000 fina mil med mig sen jag köpte den 2004. Motorn har gott prolem fritt.Tändstiften har jag bytt.

Min fråga då till någon i clubbens kunskapsbank.Måste bilen kopplas upp på dator för att konstatera ett elektriskt fel och kanske demontera strömfördelaren ang oljudet?

Hälsnigar Bosse.S

Mekaniskt:

Kontrollera om det är glapp i fördelaren. En bil med fördelare som körs på dagens oljor lever ett hårt liv eftersom det knappt finns några tillsatser i dagens oljor som ska hjälpa till vid höga kontakttryck. Denna "utveckling" kommer sig av att dagens bilar inte har fördelare, kugghjulsoljepumpar och att de har rullföljare till kammarna. Har du inte kört med en olja av äldre API-klassning eller en "long-life" olja eller en olja för både diesel och bensinmotorer är det troligt att din fördelare mekaniskt inte vill vara med längre. Glapp lagring kan göra att du inte får kontakt som du vill.

Elektriskt:

Kolla att fördelarlocket är helt och inte har spår av överslag. Minsta lilla spricka kan ställa till det. Kolla att du har fina kontaktytor och att centrumstiftet har kontakt. Prova att spraya över en vattendimma från en sprayflaska över kablar och fördelare och kontrollera (i mörker) om du får överslag någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Tack Jan för tippsen! Efter en inspektion av strömfördelaren och locket, som var i gott skick, kontrollerade jag tändkablarna och mätte värdena på dom. Där fann jag felet. Två st av dom var utan funktion, oändligt motstånd. Bosse.S

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...