Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Motorlampan lyser


hanler

Recommended Posts

Hej

Nu har jag inte kört mer än ca 100 mil med mitt nyinköp. En Cadillac STS 2001. Den har för övrigt bara gått 5.200 mil. Jag är inte så van vid bilen. Har åkt Cheva i 6 år. Dessutom är jag ingen mekare utan bara en den typen av bilägare som njuter av att åka med hög komfort och där allt funkar. Därför blir jag lite orolig över motorlampan som har tänts vid två tillfällen. Var in på verkstad 1:a gången och dom tog lugnt på problemet. Dom såg till att lampan slocknade och sa att jag skulle återkomma om den tändes igen. Efter detta körde jag Uppsala-Göteborg-Trollhättan utan problem. Jag kilade in på hotellet och fick en lapp till P-garaget och när jag skulle starta bilen igen så tändes lampan. Vad beror nu detta på.

Jag hade förresten gjort ett stopp i Göteborg på 2-3 timmar och då tändes inte lampan vid återstart. Hur som helst blir jag lite orolig över att en dylik lampa lyser fast verkstaden tog lugnt på det hela. Något fel måste det väl vara. Det känns inte så bra att köra med den tänd och i morgon måste jag åka hem ca 45 mil.

Hansa

Link to comment
Share on other sites


  • 1 month later...

Ta det lugnt. Kolla felkoderna enligt instruktioner högre upp på sidan. Notera vilka koder som kommer upp och om det är "Current" eller "History". Återkom med detta så hittar vi felet lättare.

Problemet med en tänd motorlampa kvarstår. Felkoden PCM P0 420 kommer upp vid felkodsökning. Jag har, verkstad, bytt 2 syresensorer och uppdaterat mjukvaran i bilens dator. Efter dessa ingrepp har lampan slocknat men tänts igen efter kort tid. Jag fick en väldig respons på detta problem när jag la ut det på det amerikanska forumet. Resultatet av detta blev att jag i stort sätt uppmanades att byta katalysator för att bli av med problemet. Detta låter lite drastiskt tycker jag. Bilen är nybesiktad utan anmärkning och har gått 5 500 mil. En katalysator är ju inte heller särskilt billig. Original ca 20 000! Är det någon som har förslag på en konstruktiv åtgärd. Jag skall väl också säga att jag har god hjälp av Adestål i Uppsala. Men hittills har han också gått bet på detta problem.

Hansa

Link to comment
Share on other sites

Om det inte vore för om och men skulle nog inte lampan lyst alls. Idag så är det mycket som kan trigga en varningslampa (som mitt dåliga tanklock) lagkraven tvingar fram detta. Om det är så att bilen rullat så lite skulle jag faktiskt som första åtgärd ta ut den på vägarna och låta den rulla en del mil. Var inte rädd för att låta den jobba.

Problemet är att eftersom bilprovningen bara kan testa värdena vid några få lastfall så låter man bilens datorn göra jobbet, och när den tycker att man ligger lite lågt i avgasreningsförmåga så sätter den felvarningen. Men tyvärr så finns det nog en risk att det är katalysatorn som inte är helt 100% men sålänge cellerna sitter där ska den kunna hämta sig med tiden.

Finns piratkatalysatorer att köpa, sedan låter man någon duktig svetsa dit den istället för originalet.

Utan att veta ett smack, försök undvika tomgångskörning med kall motor - ta den väg som gör att du håller lite varv på motorn. Undvik långa motorbromsningar med låg last innan motorn kommit upp en bit i temperatur. Bilen tycker normalt att efter X antal sekunder ska lambdaregleringen och katalysatorn ha startat. Och då ligger den och kollar funktionen på katalysatorn. Allt fungerar mycket bättre med lite temperatur, så man får försöka hjälpa bilen på traven.

Men tyvärr är det väl ofta så att det är något som verkligen är i olag. Men om det tröstar så är problemet inte helt sällsynt även hos andra bilfabrikat.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Om det inte vore för om och men skulle nog inte lampan lyst alls. Idag så är det mycket som kan trigga en varningslampa (som mitt dåliga tanklock) lagkraven tvingar fram detta. Om det är så att bilen rullat så lite skulle jag faktiskt som första åtgärd ta ut den på vägarna och låta den rulla en del mil. Var inte rädd för att låta den jobba.

Problemet är att eftersom bilprovningen bara kan testa värdena vid några få lastfall så låter man bilens datorn göra jobbet, och när den tycker att man ligger lite lågt i avgasreningsförmåga så sätter den felvarningen. Men tyvärr så finns det nog en risk att det är katalysatorn som inte är helt 100% men sålänge cellerna sitter där ska den kunna hämta sig med tiden.

Finns piratkatalysatorer att köpa, sedan låter man någon duktig svetsa dit den istället för originalet.

Utan att veta ett smack, försök undvika tomgångskörning med kall motor - ta den väg som gör att du håller lite varv på motorn. Undvik långa motorbromsningar med låg last innan motorn kommit upp en bit i temperatur. Bilen tycker normalt att efter X antal sekunder ska lambdaregleringen och katalysatorn ha startat. Och då ligger den och kollar funktionen på katalysatorn. Allt fungerar mycket bättre med lite temperatur, så man får försöka hjälpa bilen på traven.

Men tyvärr är det väl ofta så att det är något som verkligen är i olag. Men om det tröstar så är problemet inte helt sällsynt även hos andra bilfabrikat.

Jag tycker att du har en bra analys av situationen av min lysande motorlampa. Kanske blir det så att problemet också går bort av sig själv. Men jag har ändå garderat mig och anmält felet till mitt försäkringsbolag. Jag kan fortfarande använda mig av försäkringen för maskinskada. 10 000 mil och 8 år har jag inte uppnått ännu. Bilen är uttagen i juni 2003. Jag har vid ett tillfälle kollat en länk på nätet som beskriver alla felkoder och det som står vid just 420 är att katalysatorn har låg verkningsgrad. Det vore bra om man kunde släcka lampan själv för att på så vis kanske kunna upptäcka om den tänds vid likartade situationer. Utan att begripa alltför mycket så är känslan att lampan tänds på ett nyckfullt sätt. Första gången efter ca 10 mil. Verkstaden lagar ingenting utan släcker bara lampan. Jag kör ca 60 mil innan lampan tänds. Då byts en syresensor och jag kör ca 10 mil så tänds lampan igen. Då börjar man fundera över sambandet mellan katalysator och sensorer. Tänds lampan för att sensorn är felaktig eller för att katalysatorn är felaktig. När så problemet återstår blir man lite fundersam över om sensorn över huvud taget var trasig. Ja så här kan man hålla på och vrida och vända på saken. Så här löd ett av svaren jag fick från USA.

I recently did work on an Infiniti that was getting a P0420 code. The engine had BAD O2 sensors (PRE CAT) for about a year. A BAD O2 Sensor causes the engine NOT to go into CLOSED LOOP and the engine RUNS RICH. When the engine runs RICH it exhausts HOTTER and it ruins the CAT due to HEAT and CARBON.

I replaced the CAT, BAM NO MORE P0420 code. During my research of this job, I spoke to 3 CAT manufacturers, all 3 confirmed that BAD O2 sensors contributed to the P0420 code as a result of what I said above.

It sounds like you have been blaming this on O2 sensors as you have replaced them a couple of times. IF your O2 sensors were setting codes for ANY length of time, you probably damaged the CAT. Replace the CAT, your mechanic is wrong, you have one cat behind the crossover point. Unless they removed the cat and tested it in a testing rig, they have NO WAY of determining the condition of the CAT's internal material.

One CAT manufacturer recommended replacing the O2 sensors every 3 years to save the CAT which is expensive to replace, the Infiniti CATs (there are 3) cost $1400 from the dealer.

Ok vi för väl se hur denna historia slutar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...