Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Luftfjädring


halmhatt

Recommended Posts

har en sts 98 med ett konstigt fenomen, höger bak stötdämpare skjuter upp fullt o bilen blir stum. vid koll hade länkstaget till sensorn hoppat av, trodde då att felet var löst men icke när jag startar bilen så skuter den upp höger bakhjul

Pumpen är ny och man hör den pumpar, rör du på armen så fungerar det rätt med att sänker sig eller höjer sig så jag undra sitter detta problem i någon databox/cod ?

Måste ringa till en verkstad snarast eftersom den är helt okörbar

vore tacksam för lite Hjälp

Link to comment
Share on other sites


Hej och välkommen till forumet.

Kolla koder enligt länken högst upp på sidan. Det borde vara din givare som spökar och/eller dålig kontakt mot den. Koderna kan bekräfta detta innan du kostar på pengar på onödiga prylar.

Link to comment
Share on other sites

Jag utgår här från min DeVille ´97. Det finns bara en kompressor, och stötdämparna på de båda sidorna är ihopkopplade, så normalt ska inte endast en sida kunna åka upp. Läcker det någonstans pumpas inte någon sida upp, eftersom de är sammankopplade. Därför kan jag tänka mig att du skulle kunna ha ett stopp någonstans i ledningarna till vänster sida. På min bil sitter sensorn som känner av höjden på vänster sida, och om då bara höger sida höjs när kompressorn går fortsätter den att pumpa, eftersom sensorn på vänster sida fortfarande ger signal för låg fjädring.

Detta kanske inte helt stämmer på din bil - har den två sensorer? Kan den reglera de båda bakhjulen individuellt?

Om jag ska gissa vad som kan ge stopp i en ledning kan jag tänka mig dels att den på något sätt blivit böjd (i samband med någon service/reparation etc), dels att torkburken (sitter monterad på kompressorn; utledningarna till stötdämparna är kopplade till den) har gått sönder inuti så att torkmedel kommit ut och pluggat igen en ledning, och slutligen även att något kommit in vid service av nivåregleringssystemet (luftfjädringen).

En annan tanke är att fjädern kan ha gått av på den sidan som INTE åker upp för mycket. Systemet pumpar i så fall upp så att vänstra sidan får acceptabel nivå, vilket innebär att högra sidan med den hela fjädern pumpas upp för högt.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...