Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

CTS vs STS -05


fredrik_rr

Recommended Posts

Lite luddig topic kanske, men har någon erfarenhet av både CTS och den nya STS'en?

Det jag läst mig till är att CTS är lite mer körglad, men vill gärna höra en jämförelse från någon som har provat båda själv.

På pappret verkar dom ju rätt lika annars, liknande mått i alla fall.

Link to comment
Share on other sites


Lite luddig topic kanske, men har någon erfarenhet av både CTS och den nya STS'en?

Det jag läst mig till är att CTS är lite mer körglad, men vill gärna höra en jämförelse från någon som har provat båda själv.

På pappret verkar dom ju rätt lika annars, liknande mått i alla fall.

Nu ska man inte fastna i bottenplattefällan. Många anser ju att en bil är samma bil som en annan för att det är samma grundstomme.

T.ex. skulle den nya XTS:en vara en storebror till nya SAAB:en enligt AF. Ledsen att jag nedlåter mig till att läsa AF ibland men jag måste ha nåt att reta mig på..Nya SAAB:en (som SAAB enbart har GM att tacka för) är baserad på en Buickstomme. Den i sin tur finns i en större variant hos Chevrolet. Den i sin tur finns i förlängt utförande hos XTS (som är enda bilen med den varianten).

Jämför man XTS med SAAB finns inget gemensamt alls mer än likheter i huv/vindrutelinjen i en viss vinkel...

Här är det större likheter. Den gamla CTS:en och STS:en delar samma bottenplatta. Den nya CTS:en däremot har en egen unik bottenplatta.

Lättast är att gå in på Cadillac.com och jämföra lite olika modeller, eller ännu hellre edmunds.com där man lätt kan se fakta för olika bilar och modeller år för år.

I det stora hela kan man säga att det skiljer genom att CTS är inställd för lite mer aktiv körning medan STS är lite med "avslappnad" fast fortfarande oerhört kompetent på landsväg.

Inredningarna (lite mer påkostad i STS än i äldre CTS) och options är väldigt olika, motoralternativen, fjädringsalternativen och växellådorna likaså.

STS rekommenderas med Nortstarmotorn för att inte kännas undermotoriserad, särskilt som vi här i Europa har extra svaga V6:or på programmet. Jag tror inte det går att få fatt i mindre än 250 hp i USA medans man här kan få fatt i en stackare med bara lite över 200 hp...undvik.

Har inte testat den nya CTS:en tyvärr, men den nya STS:en (tack Oscar!).

Jag är van vid FWD sen ett antal år tillbaka men balansen i viktfördelningen och en växel till gör bilen mycket lättkörd och lätthanterlig, inredningen ger mig associationer till Cadillac från sent 1980-tal, inte på ett negativt sätt utan genom att man återgått till en striktare, rakare design. Det finns de som inte alls gillar RWD STS (som är vana vid FWD) men den enda nackdelen med RWD är framkomligheten vintertid, har man å andra sidan en FWD STS och provocerar den hårt i kurvorna, dvs. kommer in i bra fart, gör Stabili-trak att bilen känns som en 50/50 bil istället för 63/37 bil...

Ni som har FWD testar detta lämpligast genom att ta en känd favoritkurva i gradvis högre fart.

Vid låg hastighet känns allt helt ok, för att efterhand vid högre hastighet ge en större och större känsla av understyrning. Till slut börjar bilen kasa och Stabili-trak går in hårt. Kommer man in riktigt fort från början eller med stora g-krafter går Stabili-trak i direkt och då känns det ruskigt bra :P. Kommer man FÖR fort går det såklart åt skogen ändå oavsett system.

Det är en smaksak, jag är gladare i STS:en än den gamla CTS:en (som var tänkt som instegsmodell), men i framtiden skulle jag gärna se en nyare CTS-V på uppfarten ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...