Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Back/parkeringssensor


Anders Kronlund

Recommended Posts

Hej. på min -99 STS har park/backsensorn (eller vad det heter?) slutat att fungera.

Härom dagen när jag la in backen kom den vanliga summern och direkt efter ett lite dovare ljud sedan ingenting. Har kollat i instruktionsboken men hittar ingenting där. Det kan ju vara en säkring som har gått men var sitter den. Någon som har haft samma fel eller vet mera hör gärna av er. Anders :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites


Koder?

Jag kollade men det var inga koder skall kolla en gång till och efter säkring under eftermiddagen. Anders

Det var inga koder, kollade på säkringarana men jag kan inte lista ut vilken säkring som hör till sensor/varnare eller vad det nu heter. Om man vet det engelska namnet kan det vara lättare. Någon som vet det engelska namnet för parkering/back varnaren. Anders

Link to comment
Share on other sites

Det är så att URPA (Ultrasonic Rear Parking Assistant) har en egen liten dator som i sin tur kommunicerar med bilens övriga system.

Det brukar bli en kod då URPA inte funkar som den ska, men det behöver inte bli det då de koderna lagras i den separata enheten. Jag gissar på att det beror på att alla bilars URPA ser likadana ut, kanske nåt patent som ligger och lurar,

Hur eller hur brukar det blinka en röd lampa då systemet inte funkar som det ska. Då kan man gå in i modulen (som sitter i bagaget) och bygla den för att plocka koder. De koderna ser man i form av blink-koder på URPA-displayen.

Vanligast är att någon av mikrofonerna inte hoppat igång p.g.a taskig kontakt i någon av kontakterna tack vare vårt fina vägsalt.

Man kan med avstängd bil gå ut och lyssna på dem en efter en för att se om någon är "död".

Jag har tillgång till hela felsökningsschemat och kan maila det till dig om du är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Det är så att URPA (Ultrasonic Rear Parking Assistant) har en egen liten dator som i sin tur kommunicerar med bilens övriga system.

Det brukar bli en kod då URPA inte funkar som den ska, men det behöver inte bli det då de koderna lagras i den separata enheten. Jag gissar på att det beror på att alla bilars URPA ser likadana ut, kanske nåt patent som ligger och lurar,

Hur eller hur brukar det blinka en röd lampa då systemet inte funkar som det ska. Då kan man gå in i modulen (som sitter i bagaget) och bygla den för att plocka koder. De koderna ser man i form av blink-koder på URPA-displayen.

Vanligast är att någon av mikrofonerna inte hoppat igång p.g.a taskig kontakt i någon av kontakterna tack vare vårt fina vägsalt.

Man kan med avstängd bil gå ut och lyssna på dem en efter en för att se om någon är "död".

Jag har tillgång till hela felsökningsschemat och kan maila det till dig om du är intresserad.

Tack för svaret,jag har läst på lite olika sajter om URPA och det är som du skriver samma system imånga olika bilar. Det underliga med mitt urpa är att det är helt dött och ingen röd lampa som lyser,jag funderar på hur det aktiveras om det är via kontakt i växellådan eller kanske via backljuset. Jag skall krypa under bilen och kolla kablarna till mikrofonerna det kan ju vara någon kortslutning där. Maila mig felsökningsschemat det kan vara intressant och kanske lättare att leta med hjälp av det. Anders

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...