Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Jag behöver lite fälg-tips


fredrik_rr

Recommended Posts

Tänkte skaffa lite roligare fälgar till bilen.

Original 17" DTS-fälgar hade ju funkat, men dessa verkar omöjliga att få tag på.

Vill ha 18" då det är lagom, samt att jag har två nästan nya 245/45-18 däck liggandes från BMW'n.

Har ni några bilder på snygga fälgar med lite djup på en Seville/Deville?

Obs inga fula krom/bling/pimp fälgar ;)

Link to comment
Share on other sites


Kollat e-bay?

Jag köper aldrig något från Sverige längre mer än motorolja (fast jag funderar på att skicka efter det från Tyskland, billigare...) och oljefilter.

Link to comment
Share on other sites

Fanns några stycken på eBay... Tyvärr blir nog frakten kostsam.

Blir till att spana på Blocket!

Hur som helst så satte jag ihop en lista med andra bilar som har 5x115 och 5x114,3.

5x114,3 är ju betydligt vanligare och passar om man köper muttrar med lös kona.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/bultcrikel-deville.xls

Ungefär något sånt här skulle jag vilja ha, kanske med svarta ekrar och polerad fälgbana.

156894-1665219.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har en medlem hjälpt mig med lite photoshop, dessa ser riktigt bra ut!

Visserligen kommer inte 18" bli så mycket lågprofil men bör bli snyggt ändå, och så får man lite komfort kvar jämfört med 20"

222285-2190981.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att folk inom fälgbranschen säger att det är ok, och att det finns de som kör omkring med 114,3-fälgar på en bil med bultcirkel 115, men personligen skulle jag inte göra det. Bultarna kommer att böjas en aning, vilket skapar spänningar som kan ge upphov till försvagningar - stresskorrosion. När jag köpte fälgar till mina vinterdäck såg jag till att köpa på ett ställe där de hade oborrade fälgar som de kunde borra upp i korrekt bultcirkel åt mig. Det var inte dyrare - det var bara att de måste ha dem i oborrat skick. Tips nummer två är att köpa med navkapslar, speciellt på vintern, för att inte få skit på bultarna (med navkapslar menar jag små lock som kapslar navet - inte de hjultallrikar man har på plåtfälgar). En tredje sak som är viktig när det gäller fälgar är att skruvens/mutterns koniska yta som ligger an mot fälgen och fälgens dito måste vara torra och rena vid åtdragandet. De får absolut inte vara smorda, eftersom det då går att dra åt för hårt och skada gängorna eller sträcka bulten. Gängorna kan man dock ha lite kopparpasta eller liknande på. Bultsträckning blir för övrigt betydligt farligare om man dessutom har fel bultcirkel.

Lycka till med fälgköpet!

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden mellan 114,3 och 115 löses med en special-mutter som har samma princip som denna bulten:

post-11480-12961337437_thumb.jpg

Den lösa konan har ett spel, och då kommer inte bultarna böjas.

Om jag vinterkör bilen så blir det mina original 16" som får tjänstgöra, dom har inte så mycket "krusiduller" som drar åt sig skit :)

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden mellan 114,3 och 115 löses med en special-mutter som har samma princip som denna bulten:

post-11480-12961337437_thumb.jpg

Den lösa konan har ett spel, och då kommer inte bultarna böjas.

Om jag vinterkör bilen så blir det mina original 16" som får tjänstgöra, dom har inte så mycket "krusiduller" som drar åt sig skit :)

OK, då bör det ju fungera. Bra att veta om man någon gång skall skaffa fälgar igen. Är konorna med spel vanliga, eller köper man dem på något specialställe?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett dom hos nån däckhandlare.

Tyvärr verkar dom inte så vanliga, bultar med lös kona verkar vara vanligt men inte mutter-varianten.

Jag får väl återkomma när jag inhandlat mina och fått på fälgarna på bilen i vår.

Link to comment
Share on other sites

Det är inget farligt att åka med 114,3 på 115, men som sagt så är det rekomderat med mutter/bult med rörlig kona, har fälgar åp min just nu med 114,3 bultcirkel men ingen rörlig kona på muttrarna, de ska dock beställas till nästa år tillsaman med navringar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...