Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

BCM body control module


vibystugan

Recommended Posts

Hej. Kan någon förklara vad en BCM är?? och var den sitter. Det kan nämligen vara den det är fel på om jag inte kan få dörr låsen i bak att funka och inte heller fönster hissarna bak.

Tack för hjälpen

Peter Jacobsson

Link to comment
Share on other sites


Hej. Kan någon förklara vad en BCM är?? och var den sitter. Det kan nämligen vara den det är fel på om jag inte kan få dörr låsen i bak att funka och inte heller fönster hissarna bak.

Tack för hjälpen

Peter Jacobsson

Jag vill ändra det till PZM...fick det som förslag från den amrekanska sidan. Vet någon vad det är och var den sitter?

Tack för hjälpen :)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Kan någon förklara vad en BCM är?? och var den sitter. Det kan nämligen vara den det är fel på om jag inte kan få dörr låsen i bak att funka och inte heller fönster hissarna bak.

Tack för hjälpen

Peter Jacobsson

Jag vill ändra det till PZM...fick det som förslag från den amrekanska sidan. Vet någon vad det är och var den sitter?

Tack för hjälpen :)

Amrekanarna kan inte skriva rätt hahah det ska var PCm om jag förstår rätt. Dom skrev BM...PZM och lite annat men det ska vara PCM. Som sakt var.. är det någon som vet var den control boxen sitter?

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att kolla i början på forumsidan under avdelningen felkoder, läser man vilka felkoder boxen kan ge så får man också en uppfattning om vad den är med och styr för något.

Men därefter så får man nog börja läsa elscheman eller tekniska beskrivningar över delsystemen. Det kan t.ex. vara så att just den boxen styr något master relä för även andra delsystem (som inte övervakas). Men oftast är det något mer jordnära(!) fel. Dålig jordning, trasig säkring etc.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

BCM står för Body Control Module.

PCM är Powertrain Control Module.

Kolla koder och återkom, det är inte lönt att gissa vad som är fel innan man vet vad det finns för koder.

Se länken högst upp på sidan.

Link to comment
Share on other sites

BCM står för Body Control Module.

PCM är Powertrain Control Module.

Kolla koder och återkom, det är inte lönt att gissa vad som är fel innan man vet vad det finns för koder.

Se länken högst upp på sidan.

Tack för tippsen :) och dom dåliga skämten hahaha... Jag kolla PCM koderna och det enda jag har är P0603..vilket är Control Module Long Term memory reset. Vilket jag antar är för att jag har bytt just den boxen. Alla säkringar är ok. Men när jag tittar på dom andra felkoderna så värkar allt peka på dålig jordning. Vet någon om var alla jorden sitter? det skulle hjälpa mig på traven.

Tack för all hjälp

Peter Jacobsson

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer naturligtvis en del på vart jordpunkterna sitter. Dels beroende på vilken årsmodell man har och dels beroende på vilken Cadillacmodell man har.

Bilden kan man betrakta som en generell anvisning över vart man finner jordpunkterna.

Det viktigaste är at batteripolerna är fria från oxider, både i anliggningsytorna mot polerna och inuti gummit i själva kabelskon. De jordpunkter som absolut oftast blir drabbade är de som sitter utsatta för väder och vind. Dvs. i motorrummet och under automaten.

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer naturligtvis en del på vart jordpunkterna sitter. Dels beroende på vilken årsmodell man har och dels beroende på vilken Cadillacmodell man har.

Bilden kan man betrakta som en generell anvisning över vart man finner jordpunkterna.

Det viktigaste är at batteripolerna är fria från oxider, både i anliggningsytorna mot polerna och inuti gummit i själva kabelskon. De jordpunkter som absolut oftast blir drabbade är de som sitter utsatta för väder och vind. Dvs. i motorrummet och under automaten.

Tack...jag ska titta på det så fort uppfarten visar mig mindre snö :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...