Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

94 DeVille bensinforbruk og varmeapparat


Lars Langoy

Recommended Posts

Hei til alle

Jeg var en tur i Tøcksfors på shopping forrige helg, syntes bensinforbruket var vel høyt, 1,3 liter pr mil.

Jeg kjørte fra Lillestrøm utenfor Oslo så det er vel ca 120 km tur-retur på svingete veier,det var haligt så det gikk ikke fort.

Jeg har ikke kjørt veldig mye med Cadillacen vinterstid så spørsmålet er om dette er normalt forbruk?

Ute var det fra -20 til -10.

I sommer på motorvei og Cruice Control i 100 kmh hadde jeg den nede på 1,0. Den har 4,9 litern.

Jeg snakket med en som sa at automatlådans overdrive var koblet via bremsepedalen (hans pedal var defekt), slik at ved bremsing så går den ut av overdrive, stemmer dette?

Hvordan er det også mulig å vite om overdrive er innkoblet?

Også varmeapparatet syntes jeg virket dårlig, varmt i starten og deretter virket det som om den "la av".

Ble iallefall kaldt på bena!!

Også frontruten begynte å dogge til hvis den ikke ble satt i defog modus.

Det beste laget var 28 grader og defog i ny og ne.

Ved å sette temp til max 32 C så satt den også all luft til frontruten og inget ut av de øvrige.

Ute var det fra -20 til -10.

Mulig at dette er temperaturer utenfor varmeapparatets range, men det er jo kalt i USA også.

Takker for alle svar.

Hilsen

Lars

Link to comment
Share on other sites


Hej Lars,

Jag har inte kört DeVille på vintern, men väl ner några grader ner under nollan fram och tillbaka till jobbet (10km). Motorn blir varm mycket snabbt, mycket snabbare än STS:en och efter 5km låser den upp 4:e växeln som den ska. Värmen är inte så effektiv, men jag vet inte heller om allt är som den ska (öppnar värmespjället fullt?) och jag har inte försökt höja tempen utan låter den stå på 23grader. Men vid jobbet så är det i vart fall inte kyligt i bilen.

Om du inte gjort det så gå in via klimatanläggningen och titta på motortempen så att det inte är så enkelt att termostatet läcker, då ökar förbrukningen och värmen blir klen. På sommaren när returvattnet från kylaren är mycket varmare än på vintern kanske man inte märker det. 85grader har jag haft efter 5km även ner mot nollan. Den pendlar lite 80-87 innan den blir stabil (helt normalt).

Jag ligger på ungefär litern på sommaren, kör man snålt är det ner mot 0.9L/milen. Som sagt, även när det är kallt så låser lådan som den ska. STS:en däremot låser inte upp till jobbet - bilen är inte varm nog. STS:en ökar 20% på vintern varav en del är vinterhjulen.

Ibland kan man sätta en pappskiva över t.ex. halva kylaren, då får man inte in så mycket luft till kylarna (Obs tänk på att det måste räcka när du står still i en kö), Dessutom drar man inte in så mycket slask i motorrummet heller.

Vad jag vet om lådan så är det en 4stegs låda med lock-up på högsta växeln. Belastar man motorn hårt så släpper lådan lock-up på 4:an, t.ex. upppför Jönköpingsbacken (ganska brant) så släpper lådan lock-up men växlar aldrig ner. Det går nästan hela vägen upp med lock-up inkopplad. Om jag minns rätt så hoppar förbrukningen upp från 1.6L/milen till 1.9L/milen när lock-up hoppar ur. Så man spar en del bränsle när lådan låser högsta växeln.

Jag vet faktiskt inte vad som händer när man bromsar, den stryper inte bränslet när man släpper av i låt säga 120km/h och det skulle den kunna göra om lådan var i lock-up (STS:en gör så jämförelsevis). Men spontant tror jag den släpper lock-up när man bromsar.

/Oscar

Hei til alle

Jeg var en tur i Tøcksfors på shopping forrige helg, syntes bensinforbruket var vel høyt, 1,3 liter pr mil.

Jeg kjørte fra Lillestrøm utenfor Oslo så det er vel ca 120 km tur-retur på svingete veier,det var haligt så det gikk ikke fort.

Jeg har ikke kjørt veldig mye med Cadillacen vinterstid så spørsmålet er om dette er normalt forbruk?

Ute var det fra -20 til -10.

I sommer på motorvei og Cruice Control i 100 kmh hadde jeg den nede på 1,0. Den har 4,9 litern.

Jeg snakket med en som sa at automatlådans overdrive var koblet via bremsepedalen (hans pedal var defekt), slik at ved bremsing så går den ut av overdrive, stemmer dette?

Hvordan er det også mulig å vite om overdrive er innkoblet?

Også varmeapparatet syntes jeg virket dårlig, varmt i starten og deretter virket det som om den "la av".

Ble iallefall kaldt på bena!!

Også frontruten begynte å dogge til hvis den ikke ble satt i defog modus.

Det beste laget var 28 grader og defog i ny og ne.

Ved å sette temp til max 32 C så satt den også all luft til frontruten og inget ut av de øvrige.

Ute var det fra -20 til -10.

Mulig at dette er temperaturer utenfor varmeapparatets range, men det er jo kalt i USA også.

Takker for alle svar.

Hilsen

Lars

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

När man bromsar släpps lock-up. Däremot växlar den inte ner från växel 4 (overdrive) till växel 3. Jag har kört min DeVille (en -97) i temperaturer ner till -25C, och även då har den inga som helst problem att hålla inställd temperatur i kupen. Motorn når alltid 91C utan att jag täcker kylaren på något sätt. Jag har Northstarmotorn (4.6). När det var -25 (på en färd förra vintern mellan östkusten och västkusten i Sverige) höll sig yttertemperaturen på -25 i två timmar, för att sedan stiga upp till -13 under 3-4 timmar. Jag körde motorväg (115 km/h), och bilen drog kanske 1,15 l/mil. Hade det varit 0-gradigt hade den nog dragit ungefär 1 l/mil - helt normalt med högre förbrukning då det är mycket kallt, då alla bilens smörjmedel blir lite mer trögflytande. Kanske hade jag motvind också... Även luftmotstånd och rullmotstånd från däcken ökar en aning när temperaturen sjunker.

Om klimatanläggningen fungerar som den ska så ska det inte spela någon roll om man ställer in den på 21C eller 28C om det exempelvis är -10C i bilen när man startar. Den ska värma så mycket den kan tills man börjar närma sig inställd temperatur i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar,

Motortemp var 98 og det blåser varmt til kupetemperaturen er ok men så tycker jeg det blir kaldt, men det er vel muligens normalt. Bilen brukes sellan på vintern uansett (og da kun når det er kaldt og tørt), så egentlig ikke et stort problem. Jeg får lese litt i shopmanualen for å se hvordan de har tenkt seg dette. Det er jo uvant å ikke kunne bestemme hvor luften skal kunne komme ut, her gjør jo automatikken alt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kört DeVille på vintern, men väl ner några grader ner under nollan fram och tillbaka till jobbet (10km). Motorn blir varm mycket snabbt, mycket snabbare än STS:en och efter 5km låser den upp 4:e växeln som den ska. Värmen är inte så effektiv, men jag vet inte heller om allt är som den ska (öppnar värmespjället fullt?) och jag har inte försökt höja tempen utan låter den stå på 23grader. Men vid jobbet så är det i vart fall inte kyligt i bilen.

Låter som du behöver fixa värmen, jag fick lätt 24 grader i bilen vid temperaturer ute på ca -20°C med min Eldorado med 4.5:an.

Kolla koder och kolla cirkulationen till värmepaketet. Nån klåpare kan ha använt kylarcement. Du kan också ha problem med vacuumläckor till spjällen och problem med att du inte får utstyrd signal. Din grundinställing på klimatanläggningen kan också behöva justeras. Men du har alltså inte tryckt till 24 grader för att få det varmare?

Klimatanläggningen justerar som sagt, men kallras från fönster kan påverka så det känns kallare (om det funkar som det ska i övrigt).

Om du inte gjort det så gå in via klimatanläggningen och titta på motortempen så att det inte är så enkelt att termostatet läcker, då ökar förbrukningen och värmen blir klen. På sommaren när returvattnet från kylaren är mycket varmare än på vintern kanske man inte märker det. 85grader har jag haft efter 5km även ner mot nollan. Den pendlar lite 80-87 innan den blir stabil (helt normalt).

Jag tycker det låter väldigt kallt. Runt 90 grader skulle jag vilja se då bilen är varm.

Jag ligger på ungefär litern på sommaren, kör man snålt är det ner mot 0.9L/milen. Som sagt, även när det är kallt så låser lådan som den ska. STS:en däremot låser inte upp till jobbet - bilen är inte varm nog. STS:en ökar 20% på vintern varav en del är vinterhjulen.

Frågan om det är normalt, förr lät man inte lådan låsa upp förrän efter att automaten nått en viss temperatur, nu för tiden låter man det ske ganska så fort (på bekostnad av komforten vid växlingarna då den är kall. Man kan ju iofs ha gått tillbaka till "det gamla" men din bil borde vara varm vid Kalmar Dämme eller så. Min STS är genomvarm efter kanske 5 km körning.

Jeg snakket med en som sa at automatlådans overdrive var koblet via bremsepedalen (hans pedal var defekt), slik at ved bremsing så går den ut av overdrive, stemmer dette?

Hvordan er det også mulig å vite om overdrive er innkoblet?

Lättast är att ha koll på varvräknaren. Jag gissar på att du har kanske 2000 rpm/min i ca 115 km/h på högsta växeln med lock-up:en i.

Värmen är mycket bra, jag gissar på igentäppt värmepaket, kanske en vacuumläcka som gör att värmen inte går dit den ska (spjällen är vacuumstyrda utom det spjäll som sköter blandningen av kalluft och varmluft innan luften fördelas ut).

Kolla koder, det finns koder som pekar på om t.ex. värmespjället inte reagerar som det ska.

Link to comment
Share on other sites

Tok en ny tur i dag, -15 ute. Hadde litt mere fokus på motortemp, ved stillstand fikk jeg over 100 men etter ca 5 min kjøring var den nede på 65 og holdt seg stort sett der nede.

Antagelig vil en ny termostat gjøre underverker?

Det verkar så :)

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger på ungefär litern på sommaren, kör man snålt är det ner mot 0.9L/milen. Som sagt, även när det är kallt så låser lådan som den ska. STS:en däremot låser inte upp till jobbet - bilen är inte varm nog. STS:en ökar 20% på vintern varav en del är vinterhjulen.

Frågan om det är normalt, förr lät man inte lådan låsa upp förrän efter att automaten nått en viss temperatur, nu för tiden låter man det ske ganska så fort (på bekostnad av komforten vid växlingarna då den är kall. Man kan ju iofs ha gått tillbaka till "det gamla" men din bil borde vara varm vid Kalmar Dämme eller så. Min STS är genomvarm efter kanske 5 km körning.

Vet att många BMW har ett kallstartsprogram som innebär att lådan växlar upp senare än normalt, för att motorn skall bli varm snabbare. Kanske är något liknande i din STS. Och ju mer effektiv en motor är desto mindre spillvärme, kan vara en anledning till att den tar längre tid på sig att bli varm jämfört med äldre varianter.

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger på ungefär litern på sommaren, kör man snålt är det ner mot 0.9L/milen. Som sagt, även när det är kallt så låser lådan som den ska. STS:en däremot låser inte upp till jobbet - bilen är inte varm nog. STS:en ökar 20% på vintern varav en del är vinterhjulen.

Frågan om det är normalt, förr lät man inte lådan låsa upp förrän efter att automaten nått en viss temperatur, nu för tiden låter man det ske ganska så fort (på bekostnad av komforten vid växlingarna då den är kall. Man kan ju iofs ha gått tillbaka till "det gamla" men din bil borde vara varm vid Kalmar Dämme eller så. Min STS är genomvarm efter kanske 5 km körning.

Vet att många BMW har ett kallstartsprogram som innebär att lådan växlar upp senare än normalt, för att motorn skall bli varm snabbare. Kanske är något liknande i din STS. Och ju mer effektiv en motor är desto mindre spillvärme, kan vara en anledning till att den tar längre tid på sig att bli varm jämfört med äldre varianter.

Inget sånt på de här bilarna. Lådorna växlar som de ska bortsett från att lock-up:en går i senare för att inte ge hårda växlingar. Det är framförallt på de äldre bilarna detta märks (med ett lite högre motorvarvtal tills lådan är varm). De nyare bilarna jobbar med lock-up tidigare, detta för att spara soppa på bekostnad av komforten.

Link to comment
Share on other sites

Rättelse. Nu ska jag inte vara svensk och uttala mig tvärsäkert om sådant jag inte begriper, jag tar annars stor ära i att endast uttala mig om sådant jag säkert vet.

Det kan ju faktiskt vara så att de 5 och 6-petade lådorna jobbar som du beskriver, jag vet för lite om dem för att kunna uttala mig. Jag tog för givet att vi snackade 4T80E/4T60E här, fel av mig.

BMW köpte ju GM:s 5 och 6-växlade lådor under ett antal år (innan de lärde sig göra egna lådor hehe) men PCM programmeringen skiljer ju beroende på vad man vill åstadkomma.

Ett bra exempel är Audis 7-petade automater som har totalt värdelösa program, en 3-petad låda till en Volvo Amazon funkar t.o.m. bättre. Seg på att växla, fel växel och ständiga växlingar...Den manuella växlingsfunktionen funkar däremot bra, antagligen därför att den genomsnittliga europeen inte reder ut att köra med automat utan "vet bäst själv".

Cadillacs lådor var snarare tvärtom, suveräna i automatläget, det manuella läget däremot fungerade mer för att spärra en växel än för att det ska gå att växla snabbt själv (ägare upplevde fördröjningar på en sekund som jobbiga). Omprogrammering av PCM:erna till de bilar som avses gjorde att kunderna här blev nöjda :)

Hur som helst TROR jag inte i Oscars fall att allt är helt hundra då varvtalet med 5:an i motsvarar vad jag har på 4:an. Det kan iofs vara så att man fått klagomål på att lock-up:en jobbar "för tidigt" och att man då prioriterat komforten framför en lägre soppaförbrukning under uppvärmningen.

Tyvärr har många svenskar bytt termostat på sina bilar eftersom "de ju går för varmt". Min gamla STS hade möjligheten att avläsa temperaturen på den digitala displayen, 108° kunde man se ibland, 93 var väl det vanligaste och aldrig var jag orolig. Ju högre temperatur man kan hålla desto bättre verkningsgrad får man. Nu menar jag inte att man ska se till att bilarna koker, men en modern motor är gjord för att gå varmt och har man OEM-prylar och bilen fungerar som det ska så är tempen som jag beskrev. Jag har aldrig någonsin bytt termostat på en Cadillac. Sköter man kylvätskebytena så ska det till en del innan de ger upp. När man byter sätter man naturligtvis dit en OEM-termostat.

En parantes här bara, ingen ska känna sig utpekad :)

Jag har inget till övers för folk som ska spara några kronor på att köpa pirat och sen gnäller på bilen för att den inte funkar som det ska med fel delar. Oavsett om det gäller luftfilter, oljefilter, bromsbelägg etc. är OEM bäst. AC-Delco är som sagt inte alltid OEM-tilverkare, men jag har aldrig blivit besviken på deras prylar, det är väl undantaget som bekräftar regeln.

Cadillac kommer naturligtvis också löpande med konstruktionsförändringar och uppdateringar av prylar som krånglar, så OEM är det valet som ger minst huvudbry i slutänden.

Till dig Oscar kan jag förresten nämna att jag (om jag startar bilen och kör direkt hemifrån) ser att kupefläkten startar så fort jag kommit up på 136:an ca 1 km bort. Motorn är genomvarm efter ca 6 kilometer och automaten känns helt ok efter 1,5 mil (inga "hårda" växlingar vid fullgas). 4:an och lock-up går i efter nån kilometer.

Köp Nokian HP så kör du snålare på vintern än på sommaren.

Både den här STS:en och min förra (93:an) gick snålare på vintern, ca 1 dl/mil. Dels kör man ju lugnare men framförallt mätte jag förbrukningen i två riktningar på samma sträcka, dels via "avg. mpg" och via "instant economy" mätaren och jämförde vägmätaren mot min GPS. På min -02:a justeras vägmätaren automatiskt efter GPS:en som kalibreras om automatiskt då man trycker på en knapp (lämpligen vid däckbyte). Den kalibrerar såklart om sig konstant men för att det inte ska ta för lång tid innan den visar rätt om man har fel däckdimension så ska man nollställa kalibreringen. Efter ett par mil så visar den rätt igen.

Resultatet var rätt slående :)

Det är ju inte särskilt konstigt heller eftersom bra sommardäck för oss som kör lite entusiastiskt har ett högre rullmotstånd än ett utpräglat vinterdäck som ska funka på både barmark och is i lägre farter. I högre hastighet är mina dubbdäck törstigare (140+ eller så).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...