Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Kylarbyte


rust

Recommended Posts

Hej Janne!

Tack för brevet. Jag förstår dig. Såvitt jag förstått du bor långt ifrån Stockholm, då finns inga möjligheter för mig att hämta kylaren. Det är bara frakt som gäller

eller hur? Kan tänka mig köpa kylaren för 1500 kr. då frakten betalar jag själv, annars det blir fördyrt för mig.

Jag har en Cadillac STS som står på en bilverkstad. Där man har bytt topplockspackningar, men vatten kokar ändå. De plockade isär bilens kylare och sköljade

ordentligt med vatten, men efter den plockades ihop vatten började läcka utt ur kylaren. Därför det behövs en annan kylare för att testa motorn. Det finns kanske en annan orsak till att vatten kokar förutom en trasig kylare? Kort sagt att jag är mycket trött på reparationer för att den står på en verkstad från den 27 juli.

Det slösades bort massor av pengar för att laga motor, men bilen fortfarande är inte klar...

Mvh/ Rustan

Link to comment
Share on other sites


Jag skapade en ny tråd med ditt svar. Detta för att det ska bli lättare med att spåra vilka svar som hör till vilka frågor.

Det är ett vanligt "nybörjarfel" att man svarar på ett gammalt ämne som varit dött i kanske ett års tid, ta som regel att alltid börja en ny fråga med en ny tråd (topic).

Dessutom svarar du här på mitt svar på dina mail vilket inte tillför något till läsarna mer än de övriga omständigheterna kring ditt problem med din bil.

Hursomhelst vill jag välkomna dig till forumet och kan bara tycka det är synd att du inte hörde av dig tidigare! :welcomesmiley:

Nu har jag en del frågor:

1) Är verkstaden auktoriserad?

2) Om de inte är auktoriserade, har de tillgång till fabriksmanualen?

3) Har de grejat med en Cadillac med Northstar innan?

Först och främst tycker jag du ska vägra att betala. Du som kund ska inte betala deras brist på felsökning. De har inte gjort någon felsökning vilket är uppenbart, en felsökning leder fram till vad som är fel, det man sysslar med på den här verkstaden är att man greppar efter halmstrån utan att veta vad man sysslar med.

Detta säger jag baserat på det faktum att de dels:

1) Bytt topplockspackningar

2) Bytt kylare

3) Inte löst problemet

En seriös verkstad hade läcktestat kylsystemet genom att blåsa in tryckluft in i cylindrarna och letat efter bubblor i kylsysstemet samt analyserat kylvätskan efter spår av förbränningsrester.

Det testet hade avslöjat en blåst topplockspackning och besparat dig en kylare åtminstone (plus arbete).

Jag gissar på att "duktigt" folk på verkstaden trott sig veta vad som är felet direkt. Det finns gott om fall på moderforumet där verkstäderna tvärsäkert pratat om topplockspackningarna då det varit frågan om brustna slangar, kassa vattenpumpar, kassa termostater, igenkorkade slangar etc.

De sprängde alltså din gamla kylare, vilket de tycker du ska betala...varför?

Det finns angivna maximala tryck som man ska provtrycka med, det är inte ett tryck som gäller för all världens bilar, säger de något i stil med "det gör vi på alla andra bilar och det funkar" så är det skitsnack.

Det man skulle kollat vore:

1) Kylvätskenivå och om locket till expansionskärlet håller trycket

2) vattenpumpsrem (slirning)

3) läckage vid vattenpump

4) om slangen till expansionskärlet är igenkorkad (den lilla slangen som går till throttle-bodyn)

5) termostaten

Sen kunde man börjat fundera på om kylaren vore igenkorkad, efter det vore det då läge att kolla packningarna.

Nu vill jag inte strö salt i såren ännu mera men jag är tämligen övertygad om att samma verkstad inte heller följt de angivna reparationsföreskrifterna vid byte av topplockspackningar. Vid byte SKA man använda sig av time-serts som är lösa gänginsatser (ej att förväxla med Heli-coil!!!) annars kommer det att börja läcka efter något halvår eller så.

Jag hade inte betalat en spänn till verkstaden, däremot hade jag sett till att ta bilen därifrån. Om de hade löst problemet hade det varit motiverat med en betalning men som jag ser det har de bara orsakat dig extra kostnader och framtida reparationer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...