Lindstrom Posted October 22, 2010 Report Share Posted October 22, 2010 Hejsan Något tips på bra vinterhjul till en DeVille -97? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Olsson Posted October 23, 2010 Report Share Posted October 23, 2010 Hejsan Något tips på bra vinterhjul till en DeVille -97? Nokian HP. Lätt att hitta dimensioner som passar. Tänk på att du ska kompensera med ökad profilhöjd om du av någon anledning skulle vilja ha smalare hjul. Jag har alltid kört med Nokian HP i rätt dimension på mina bilar, i de fall profilbredden inte riktigt stämt har jag kompenserat det med en något högre profil. Hjulets diameter i millimeter = Profilbredd*profilhöjd*2 + Fälgdiameter i tum*25,4 Vill du lösa ut profilhöjden från en känd diameter får du då: Profilhöjd = (Hjulets diameter i millimeter - Fälgdiameter i tum*25,4) / (Profilbredd*2) Jag ser ingen anledning att köra runt på extra smala hjul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sockna Posted October 24, 2010 Report Share Posted October 24, 2010 Kör just nu på Michellin, en nödlösning då jag föredrar Hankook då de är tystare, sen finns som sagt Nokian HP som är ett redigt bra däck. 215/65x16 har jag på vintern, 225/60x16 på sommaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.