Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Clear codes


scaryeyes

Recommended Posts

Hej.

Jag ska in och besiktiga bilen. Men ABS och TC lyser tillsammans med SES. Dom hade börjat lysa efter ett bromsrör sprack och blev bytt. Men klantskallen på verkstan tog aldrig reda på hur man resetar koderna..... Hur gör man??

Eller funkar det att rycka säkringar till ABS för att tillfälligt vara utan koder på SBP???

Bilen är en STS -97

Link to comment
Share on other sites


Hej,

Har du tittat på denna tråd? http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=29945

TC och ABS är inte sällan att styrboxen har tappat signal från något hjul om vilken hastighet det hjulet har. Uppkom problemet när bromsröret gick sönder eller i samband med reparationen?

En del felvarningar försvinner självt när felet är åtgärdat, ganska många rent av. Det brukar visas felmeddelandet därför att det är fel, försvinner felet försvinner varningen.

Att dra ur säkringar brukar orsaka ännu mer felvarningar, det första bilen gör när du vrider om nyckeln är att undersöka om det finns kommunikation mellan styrboxarna.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte. Jag hämtade bilen i dag. Men tror det uppkom med röret sprack.

Jo förmodligen är det en givare som gått på kaffe. Frågade om säkringen då det på min trans am var luftpumpen som hade lagt ner, då ryckte jag säkringen och drog ur kabeln, så försvann problemet. Men här är det ju en styrbox som klagar....

Men ses lampan lyser pga oljebytet som inte gjordes i tid. Men hur släcker man den? Kan inte hitta det i bilens diagnostics. Den frågar clear codes? Vad trycker man då??

Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte. Jag hämtade bilen i dag. Men tror det uppkom med röret sprack.

Jo förmodligen är det en givare som gått på kaffe. Frågade om säkringen då det på min trans am var luftpumpen som hade lagt ner, då ryckte jag säkringen och drog ur kabeln, så försvann problemet. Men här är det ju en styrbox som klagar....

Men ses lampan lyser pga oljebytet som inte gjordes i tid. Men hur släcker man den? Kan inte hitta det i bilens diagnostics. Den frågar clear codes? Vad trycker man då??

Du är helt fel ute.

Koder får man då något är fel, de försvinner av sig själva då felen är åtgärdade och det gäller samtliga koder utom några ytterst få kritiska koder (AIR-bag som löst ut t.ex).

Går du in på länken som Oscar postade så kan du se vilka koder som är "current" alltså vilka som är orsakade av NU FÖR ÖGONBLICKET gällande fel. Fel som är återställda står det "History" efter. Historykoder försvinner av sig själva även från den här undermenyn efter lite olika kriterier, oftast ett antal vridningar på tändningsnyckeln eller ett antal godkända beräkningar av någon av datorerna.

För att de inte ska ligga och skräpa till en framtida diagnos kan man rensa bort dem själv (enligt samma länk).

Koder som är "Current" kan du ALDRIG rensa bort utan att åtgärda felet.

Det där med oljebytet är också helt fel.

Jag citerar mig själv:

Apropå oljelivslängdsindikatorn, OLM (Oil Life Monitor). Om ni råkar ha någon servicebok för GM bilar så ska ni skita i den eftersom det är en generell bok skriven för en "typisk GM-bil". Tänker på dom där små häftena som brukar följa med bilen när man köper den. Där ser man ju t. ex. att oljebytena ska ske varje 800 mil.... En Cadillac STS har sin första stora service vid 16000 mil. Finns inget man behöver göra innan dess förrutom att byta olja och bromsbelägg..

OLM är en fungerande indikator till skillnad från BMW som har nåt system som tittar på oljans färg? OLM räknar på ett visst antal motorvarv mellan oljebytena och justerar minskningen på livslängden genom att kontrollera motorns varvtal, belastning och oljetemperatur.

Detsamma gäller automatlådeoljans livslängdsindikator. Den räknar i princip bara ner vid väldigt höga oljetemperaturer annar är det vanligt att den står på 100% vid första oljebytet som jag tror sker vid 16000 mil...

Alltså, man ska verkligen skilja på vad återförsäljarna tycker är normal service och vad biltillverkaren föreskriver. Det är två helt skilda verkligheter och biltillverkarens rekommendationer är det som gäller. Återförsäljare behöver absolut inte vara auktoriserade verkstäder till att börja med, skulle de vara det så ska de följa vad tillverkaren säger och inget annat.

Tyvärr är det så att man ofta använder en schablonmässig serviceplan som ska passa "alla bilar". Funkar väl om man har en Opel antar jag...

Alltså det är inte som på någon Volvo eller Audi där man får servicelampan tänd då det är dags att serva bilen. Räkna 1500 mil kan man väl göra själv? Det är ju helt värdelöst eftersom körningen varierar från person till person, bil till bil, klimat etc.

Du får en varning som säger "CHANGE OIL NOW" då det är dags. Då bör du byta olja inom 30 mil.

Förutsättningen är förstås att OLM:en var nollad vid förra oljebytet.

När motorlampan tänds på en Cadillac så är det något som är FEL, vilket det då finns koder på.

Felet i ditt fall som gör att SES lampan tänds har inte ett smack med något oljebyte att göra.

Link to comment
Share on other sites

Du förutsätter att koderna uppstår p.g.a. att datorerna i bilen fått fnatt. De är extremt driftsäkra komponenter men svenska "bilverkstäder" är

extremt glada i att byta ut så många de bara kan. Varför? Därför att de kostar kanske 5000 kr här i Sverige och att medelsvensson tyvärr tror på

"experten" som säger att det är fel på datorn.

När dina varningslampor tänds så är det som på vilken bil som helst, gammal eller ny. Något är fel.

Ofta är felet elektriskt betingat dvs. en givare har lagt av, dålig jord, skadad isolering etc. Kontentan är den samma. Systemet där givaren ingår kan då inte fungera som det ska och går in i antingen något slags nödläge med vissa bibehållna grundläggande funktioner aktiva eller helt urkopplade.

Rycka säkringar etc. är bara dumt. Inga fel är åtgärdade, däremot har du säkerställt att den funktionen som larmar är helt avaktiverad.

Då kan du lika gärna gå ut och shoppa efter en bil gjord innan 1970 eller så då allt var mekaniskt/elektromekaniskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nej nej. Jag tror inte alls att datorerna schabblar. Men jag provade att nolla olje livslängden, men det går inte. Jag trodde däremot att SES lyser pga oil life.... men måste kolla koderna noggrannare när jag kommer hem. Åkte till mexico ett par dagar efter jag köpt bilen, därför jag inte hann att kolla så noga då. Kommer hem i dec, så då ska jag besiktiga bilen.

Angående ABS och TC ör det ett fel, för bromsarna bygger tryck. Men så klart är en givare kass, då det inte är helt ovanligt. Har det på trans amen åxå. Tyvärr blir det väl att köpa en hub, då givarna inte verkar gå att byta? Eller om det blivit skit på givaren så den inte känner pulserna. I sistnämda, så är det ju då lager som är kass och huben måste bytas pga det, men har inte märkt nåt. KAN iofs vara givare bak med, men det går kanske att se med en OBD ll läsare?

Link to comment
Share on other sites

Det KAN vara så att man får hålla in knappen ett antal sekunder för att det ska nolla sig, vilket är normalt.

Men det kan också vara så att datorn vägrar att låta dig nolla OLM:en p.g.a. att det ligger "kritiska koder" som inte försvinner förrän felet är åtgärdat.

Kolla koder som sagt och återkom, allt annat är bara spekulationer som kostar dig både tid, frustration och pengar. Då du konstaterat felet kan du fortfarande få fatt i förhållandevis billiga delar genom att beställa via www.rock-auto.com.

Snabb expediering och cirka halva priset mot vår kära generalimportör av delar här i Europa.

Koder kan du som sagt kolla på din bil utan att ha någon extern läsare genom att följa de tidigare instruktionerna...alldeles gratis.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dessa är koderna. Finns fler, men dom är history, och många kom säkert när jag har kört med den gamle motorn utan vatten sen den frös sönder.

C1242 - Pump Motor Circuit Open, betyder väl att pumpmotorn går konstant och bygger tryck i bromssystemet? Och den andra C-koden betyder nog att givaren är kass.

Vidare behöver jag nog byta tempgivare, eller kablage? Sen B-koden har jag inte den blekaste aning om..... Vad betyder Tamper?????

P0118 - Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor Circuit High Voltage

C1232 - Left Front Wheel Speed Circuit Open or Shorted

C1242 - Pump Motor Circuit Open

B2719 - CTD-Trunk Tamper Switch Fault

Men detta förklarar ändå inte inte varför den bygger tryck i systemet. jag vet vad det gäller med C1224, pumpmotor, för jag komjust på att jag fick klippa jorden till pumpmotorn. Men ska löda ihop den i morgon.

Men att den bugger tryck när man använder bromsen är egendomligt. Ju mer man använder den, desto mer tryck byggs upp. Kolvarna går lätt och oken löper bra. Koden på pumpmotorn bör göra att den inte går alls, alltså är det inte den som bygger upp trycket. Efter att ha kört lite och använt bromsen, typ i stan, så ligger bromsen på så mycket att den nästan tvärstannar när man bara släpper gasen. Kan det inte vara ett fel i huvudcylindern tro? Har aldrig sett ett liknande fel.

(fast jag får alltid såna fel ingen kan förklara och ingen nånsin haft på mina bilar)

Link to comment
Share on other sites

SÅ...... Nu benar vi ut detta en gång för alla!

C1242 - Pump Motor Circuit Open är släckt.

P0118 - Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor Circuit High Voltage. Denna är kvar. Var sitter den tempgivaren rent fysiskt? Går den att komma åt med motorn i bilen? Jag har en överbliven kabel som jag inte hittar kontakt till. kabeln kommer ut ur härvan på samma ställe som kabeln till kuggstången (steering sensor? Kanske denna kabel ska kopplas till en tempgivare som jag missat? Ger den då en kod på high voltage?

B2719 - CTD-Trunk Tamper Switch Fault. Vad är detta??? har letat men inte funnit vad det kan vara för nåt.

Link to comment
Share on other sites

P0118 - Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor Circuit High Voltage (kan vara en gammal kod)

C1232 - Left Front Wheel Speed Circuit Open or Shorted (avbrott eller kortis)

C1242 - Pump Motor Circuit Open (avbrott i den kretsen)

B2719 - CTD-Trunk Tamper Switch Fault

I övrigt så var det ju din huvudcylinder som du kom fram till i din andra post.

Vill du vara säker på att bara ha koder som har att göra med din nya motor så rensar du koderna och återkommer efter du kört en del med de koder du har då, eller om motorlampan tänds för P0118 kan ju höra till den gamla motorn.

Trunk tamper switch, har aldrig hört om den förrut, får leta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

P0118 - Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor Circuit High Voltage

Vad kan det vara? Givaren som är kass? Var på motorn sitter den givaren i så fall? Denna kod finns för närvarande. Vet inte om den fanns på gamla motorn då jag inte brydde mej att kolla koderna eftersom den inte hade nåt vatten då.

Jag har ju en kabel som jag inte hittade var den skulle hän. Kan den kanske ge ett sånt meddelande om den inte är kopplad? I så fall skulle datorn tro att motorn aldrig kommer upp i temp, eller att den alltid är tok.varm. Detta skulle i så fall förklara varför olje livslängden är nere på 21%, redan efter ett par hundra mil.

Kupens tempmätare funkar som den ska och står rakt upp efter nån km körning. Så motorn är inte överdrivet varm på nåt sätt......

Link to comment
Share on other sites

Hittade kontakten tack vare översyn av den gamla motorn. Vilket jobb att få på kontakten alltså!!!!

Nu finns bara history koder, men ändå lyser SES. Kan det vara så att den slocknar efter ett visst antal felfria start-stopp cykler? Måste man radera history koderna?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...