Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Import & regbesiktning av DeVille 00-05


fredrik_rr

Recommended Posts

Är det någon medlem här som har importerat en DeVille 00-05?

Eftersom det är LED bakljus på den är det ju inte så enkelt som att bara koppla ur den röda blinkersglödlampan och sätta dig en gul extern...

Enklaste är väl att köpa nya original baklampor av EU-typ, men det kostar säkert något hutlöst som 5000 kr/st...

Någon som vet var jag kan hitta kopplingschema för bakljusen?

Link to comment
Share on other sites


Är det någon medlem här som har importerat en DeVille 00-05?

Eftersom det är LED bakljus på den är det ju inte så enkelt som att bara koppla ur den röda blinkersglödlampan och sätta dig en gul extern...

Enklaste är väl att köpa nya original baklampor av EU-typ, men det kostar säkert något hutlöst som 5000 kr/st...

Någon som vet var jag kan hitta kopplingschema för bakljusen?

Jag har absolut ingen koll, men kan säkert ge en bättre indikation om drygt en månad efter att STS:en varit till besiktningen.

Ryktet säger att bilar ska vara godkända enligt ECE normen, men om det är importerade för eget bruk så, om de inte följer ECE så måste de följa SAE. Och SAE accepterar röda blinkers bak.

Jag har det delikata problemet att min STS är importerad med röda blinkers bak och har blivit godkänd med det, enligt fd. ägaren i vart fall. Jag har även sett andra STS:er till salu som varit importerade och de har likaledes röda blinkers.

Så det är inte bergsäkert att du måste byta dina blinkers.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju bra, blir till att ringa Bilprovningen och försöka reda ut detta känns det som...

Men din STS är reggad med röda enligt förra ägaren? Står det något om undantag när du kollar på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ ?

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju bra, blir till att ringa Bilprovningen och försöka reda ut detta känns det som...

Men din STS är reggad med röda enligt förra ägaren? Står det något om undantag när du kollar på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ ?

F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK

T13K DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK ÄR UPPSKATTAT

T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV

FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN

(2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN.

T31SC BIL GODKÄND ENLIGT USA-KRAV. BENSINDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA

TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3,

DIESELDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA KRAV PÅ RÖKTÄTHET (OPACITET)

OCH KÖLDSTARTANORDNING.

Jag tror det är F99B som numera inkluderar SAE för ljus - MEN det kan säkert ge upphov till problem, för den enskilde besiktningsmannens "känsla" vinner ofta. Men som sagt besiktningsdags snart.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Oscar, en OT fråga:

Har du navigator på din STS?

Jag var och provkörde en STS -05 idag, med navi. Och frågan är om den fungerar i Sverige om man skaffar rätt kartor?

Hur är det med Xenon-strålkastarna, är automatisk nivå-reglering för xenon-strålkastarna standard på USA bilar?

(Sen lyste check engine lampan och tomgången var lite hård... men utrustningen (tror den har 1SF paketet) var rätt och priset med)

http://printitall3.gomacdonald.com/export_images/preview_221743.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oscar, en OT fråga:

Har du navigator på din STS?

Jag var och provkörde en STS -05 idag, med navi. Och frågan är om den fungerar i Sverige om man skaffar rätt kartor?

Hur är det med Xenon-strålkastarna, är automatisk nivå-reglering för xenon-strålkastarna standard på USA bilar?

(Sen lyste check engine lampan och tomgången var lite hård... men utrustningen (tror den har 1SF paketet) var rätt och priset med)

http://printitall3.gomacdonald.com/export_images/preview_221743.jpg

Hej,

Min navigator fungerar här i Sverige men skivan är dyr. 5300:- eller något sådant för 2010år skiva, men innan du köper så kan vi ordna så du får testa. Be dock - om du har möjlighet att de trycker i ny mjukvara för det är lite småbuggar om man kör nyare än 2007år skiva. Finns även att köpa i USA men den måste skickas till adress i USA har jag för mig.

Xenon, samma som med röda lampor. I USA anses det likvärdigt med Halogen och behöver inte höjdreglering, andra sidan har bilen nivåreglering så det löser sig ju med automatik ändå.

Check engine, kolla tanklocket. Blinkar lampan är något knas med motor(-styrningen), lyser den så har den indikerat att något med avgasreningen inte är 100%. Jag har bytt mitt tanklock när jag fick samma problem, och då försvann problemet - helt annan känsla i nya locket.

Tomgången har jag ingen aning om, men eftersom check engine lyser ska man nog kolla koder innan köp - och det kräver läsare.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Oscar, en OT fråga:

Har du navigator på din STS?

Jag var och provkörde en STS -05 idag, med navi. Och frågan är om den fungerar i Sverige om man skaffar rätt kartor?

Hur är det med Xenon-strålkastarna, är automatisk nivå-reglering för xenon-strålkastarna standard på USA bilar?

(Sen lyste check engine lampan och tomgången var lite hård... men utrustningen (tror den har 1SF paketet) var rätt och priset med)

http://printitall3.gomacdonald.com/export_images/preview_221743.jpg

Du har ju nivåreglering i bilen, då behöver inte strålkastarna någon kompensering.

Navin är tack och lov inte japansktillverkad längre så då kommer det att funka.

Kolla koderna antingen genom att låna en kodläsare på bilfirman eller genom att få dem via on-star om bilen har det eller genom att köpa en läsare billigt på typ Wal-mart.

Det var någon nyligen som inte fick bilen godkänd på bilprovningen här på forumet fast han borde fått igenom den. Det var angående nya ljusbestämmelser. Sök runt lite på det svenska forumet och se om du hittar nåt.

Link to comment
Share on other sites

Tack Jan :)

F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK

T13K DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK ÄR UPPSKATTAT

T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV

FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN

(2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN.

T31SC BIL GODKÄND ENLIGT USA-KRAV. BENSINDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA

TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3,

DIESELDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA KRAV PÅ RÖKTÄTHET (OPACITET)

OCH KÖLDSTARTANORDNING.

Jag tror det är F99B som numera inkluderar SAE för ljus - MEN det kan säkert ge upphov till problem, för den enskilde besiktningsmannens "känsla" vinner ofta. Men som sagt besiktningsdags snart.

/Oscar

Kollar man på transportstyrelsen vad som gäller vid Import för eget bruk: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Eget-bruk/

Så står det flummigt "Eget bruk är en importorsak som ger vissa undantag när det gäller de tekniska kraven som ställs på ditt fordon i samband med registreringsbesiktningen."

Så långt låter det ju bra. Sen hänvisar man till Bilprovningen för specifika frågor, har inte ringt dit än.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Idag ringde jag till Bilprovningen.

Fick prata med en trevlig herre, som dock hävdar att vid import för eget bruk så måste man ha orangea blinkers... suck.

Flyttgods så går det bra med röda blinkers.

Hoppas han har fel!

Det sitter ju blinkers i bakspegeln med, har ingen lust att koppla ur dessa med...

Oskar, fick du någon kommentar vid din senaste vanliga besiktning?

Link to comment
Share on other sites

Idag ringde jag till Bilprovningen.

Fick prata med en trevlig herre, som dock hävdar att vid import för eget bruk så måste man ha orangea blinkers... suck.

Flyttgods så går det bra med röda blinkers.

Hoppas han har fel!

Det sitter ju blinkers i bakspegeln med, har ingen lust att koppla ur dessa med...

Oskar, fick du någon kommentar vid din senaste vanliga besiktning?

Hej,

Nej de kommenterade inget ang. färgen.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...