Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Byta bilstereo DeVille -97


Lindstrom

Recommended Posts

Hejsan

Skulle byta ut orginalstereon med bandare, mycket bra ljud, men bandare och en radio som knappt funkar.

Beställde grejor från USA www.installer.com.

Men får inget ljud i högtalarna, nu säger företaget att jag måste köpa en kabel för $50 för att koppla förbi slutsteget som tydligen sitter i min bil.

Kan jag inte skicka lågnivåsignaler till det slutsteget, eller kan jag inte bygla det utan att köpa mer skit.

Link to comment
Share on other sites


Aftermarketnissarna vet som regel alltid mindre än de behöver veta. De gör en apparat som sen ska "funka i alla bilar" eller hur?

Nu har de rätt till viss del. Din stereo som var original bestod av en "fjärrkontroll" som satt i instrumentpanelen och en huvudenhet i bagaget. Slutstegen sitter i varje högtalare.

Det du behöver göra är att koppla in dig på högtalarna och de kablarna antar jag går från huvudenheten där bak.

På de lite äldre kunde man koppla in sig på högtalarna direkt framme vid radion.

Frågan är om deras kabel funkar till din bil, de måste kunna säga om de sålt/installerat till någon liknande.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för något du redan skaffat?

På DeVille -95 finns det "base" ljudsystem som har slutstegen i huvudenheten, sedan finns det en lyxigare stereo som bla har en högtalare mitt på instrumentbrädan installerad. Och detta system har separat slutsteg som jag antar sitter i bagageutrymmet bakom baksätets ryggstöd. Jag antar att det inte skiljer så mycket på en -97:a

Antingen drar du nya kablar på högnivåsidan och kopplar dig förbi slutsteget, jag antar att det är enklast. Annars kan du säkert använda slutsteget men då behöva det anpassningsdon. Det kan vara olika signalniver på lågnivå. 400mV är "standard" men en del har 2V eller 4V.

Bose har några lustiga distribuerade system där man satt slutstegen ute vid högtalarna. På STS:en är basarna (3st) sådana, medan allt annat får signal från huvudenheten. Då börjar det blir krångligt på allvar.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...