Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Tändstft och lådolja


jorgen

Recommended Posts

Hej,

någon som vet när tändstiften skall bytas i en northstar motor från 2000? Bilen, STS, har rullat 15000 mil och har fått en egenhet att stanna efter ca 10 minuters körning från kallstart. Den startar snällt igen och tjyvstannar inte igen först 10 minuter efter nästa kallstart. Hur ofta skall automatlådeoljan bytas? den visar fortfarande på 100% kvar av livstiden efter så här lång tid.

MVH, Jörgen

Link to comment
Share on other sites


16000 mil (100000 miles) är bytesintervall för stiften, eftersom de har platinaelektroder. Ett tjyvstopp efter 10 minuter och sedan inga symptom låter inte riktigt som stift tycker jag, men med din körsträcka är det ju dags att byta dem i vilket fall. Jag har läst av andra på forumet att det kan bli problem om man inte håller sig till originalstiften. Förmodligen blir det billigast att beställa från Rockauto i USA.

Tändsiften sitter i ganska djupa brunnar, och jag kände mig nödgad att köpa en liten kompressor när jag skulle byta mina stift. De enstaka små sandkorn etc som lyckats leta sig förbi gummimuffarna i slutet av tändkablarna ville jag inte få ner i cylindrarna, men det var enkelt att blåsa bort med tryckluft (finns ju även att köpa på burk).

Link to comment
Share on other sites

Det här är ju något som alltid kommer upp, rätt använd är sökfunktionen i forumet guld värd.

Kolla länken här och se då mitt svar längst ner, automatlådeoljan behöver du alltså inte byta såvida inte särskilda skäl föreligger:

http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?showtopic=30659

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...