Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Besiktningsproblem


Sockna

Recommended Posts

Hmmm hmmmm

Köpte ju en 97a DeVille för ett tag sen, och den har då fått anmärkning på den senaste besiktningen på att körriktningsvisare båda sidor saknas.

Tog då för givet att bilen var flyttgods då den besiktads med röda lyktor bak och vart godkänd med det och att det bara skulle va å köra igenom bilen, men icke.

Bilen är importerad för eget bruk och ska då ha sidoblinkers som syns bakifrån(?). Självklart vill jag inte sätta ditt nåra blinkers på framskärmen då det är oerhört fult!

Så är det nån smo har en bra lösning på problemet? Eller ska jag göra en fuling och åka till en annan station?

Link to comment
Share on other sites


Var visst lite för snabb för mitt eget bästa, de paragraferna gäller flyttsak, men det står längre ner

Detta gäller dem som är importerade före 2005

1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas ska lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna i stället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE

Så det betyder väl att min ska gå att besikta utan sidoblinkers?

Link to comment
Share on other sites

Var visst lite för snabb för mitt eget bästa, de paragraferna gäller flyttsak, men det står längre ner

Detta gäller dem som är importerade före 2005

1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas ska lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna i stället vara utförda i enlighet med amerikansk standard SAE

Så det betyder väl att min ska gå att besikta utan sidoblinkers?

Du har sidoblinkers, fast de är röda.

Jag tycker det är solklart att det ska vara helt ok med dina lampor enligt den nya bestämmelse du hänvisar till. Tycker gubbarna på bilprovningen inte det så tycker jag du ska visa bilen på vilken verkstad som helst som har rätt att godkänna bilar (monopolet är ju avskaffat) och visa dem papperet. Privata intressen brukar inte vara lika stelbenta som pappa staten.

Du har rätten på din sida, skönt att det äntligen är slut med tramset att det funkar att köpa en tattig lampa made in China och skruva på bilen bara den är orange, jag menar ser jag att det blinkar rött till höger så tror jag bilen ska svänga till höger, jag tror inte bilen försöker morsesignalera till mig.

Det här är ju glädjande för alla oss som importerar eller vill importera bilar utan att förstöra dem, ganska typiskt att en bil kan vara godkänd i länder med hundratals miljoner invånare, sen kommer den till Sverige och är helt livsfarlig såvida det inte är en flyttsak..

Min Eldorado var en flyttsak och då hade jag röda blinkers samt fast vitt sken fram som lyste upp trottoarerna så man kunde se cyklister och fotgängare tydligare i mörkret, skitbra men naturligtvis helt livsfarligt om bilen hade varit en bil och inte en rullande flyttsak.

Någon som vet vad man hade rökt den dan man hittade på den gamla bestämmelsen?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte de bakre jag menar utan sidoblinkers som sitter sitter på framskärmmarna på sidan (skulle vart lite mer tydlig med det), men dessa ska inte behöva finnas heller om man går på det som står på transportstyrelsens hemsida (Bilen går under Amerikanska SAE normer), åkte ner å påpeka detta för dem på bilprovningen och då fick jag prata med den enda där som har intresse för amerikanskt och han instämde med mig.

Han ändra då mitt besiktningspapper så det bara blev en etta så inget återbesök krävs :) Så vid nästa besiktning så ska det varken bli etta eller tvåa på det hoppas jag

Link to comment
Share on other sites

Det är inte de bakre jag menar utan sidoblinkers som sitter sitter på framskärmmarna på sidan (skulle vart lite mer tydlig med det), men dessa ska inte behöva finnas heller om man går på det som står på transportstyrelsens hemsida (Bilen går under Amerikanska SAE normer), åkte ner å påpeka detta för dem på bilprovningen och då fick jag prata med den enda där som har intresse för amerikanskt och han instämde med mig.

Han ändra då mitt besiktningspapper så det bara blev en etta så inget återbesök krävs :) Så vid nästa besiktning så ska det varken bli etta eller tvåa på det hoppas jag

Men vadå sidoblinkers, man ser ju de främre från sidan. Trams.

Du ska se till att få svart på vitt på att du inte har någon anmärkning.

Är bilen ok ska du inte få en etta som farbror blå sen kan hävda beror på "otillräcklig belysning.

Jag förstår inte att man envisas med att ge anmärkning då bilen ju är godkänd enligt deras egna papper m.a.p. belysning (SAE-norm följs)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte de bakre jag menar utan sidoblinkers som sitter sitter på framskärmmarna på sidan (skulle vart lite mer tydlig med det), men dessa ska inte behöva finnas heller om man går på det som står på transportstyrelsens hemsida (Bilen går under Amerikanska SAE normer), åkte ner å påpeka detta för dem på bilprovningen och då fick jag prata med den enda där som har intresse för amerikanskt och han instämde med mig.

Han ändra då mitt besiktningspapper så det bara blev en etta så inget återbesök krävs :) Så vid nästa besiktning så ska det varken bli etta eller tvåa på det hoppas jag

Hej

Det skall du inte hoppas på.

Ettor blir automatiskt en tvåa vid nästa besiktning om den inte är åtgärdad.

Den är lagrad i deras dator.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag faktiskt :)

Då min bil ska gå efter SAE normer så ska det inte ens bli en etta, så om de får för sig att ge en tvåa så får man visa dem att de gjort fel

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt begripa mig på texten hos transportstyrelsen, men är dålig på byråkratiska eller vad språket de skriver på heter.

Det anges brukande före 1 januari2005, och så anger man att SAE kraven ska gälla. Skulle även min DeVille omfattas, eller går det på när den reggades in på något vis? För jag "råkade" visst koppla tillbaka de röda blinkerserna baktill och det gillade inte bilprovaren alls - som i övrigt verkade ha gott öga till USA bilar.

STS:en är till punkt och pricka USA spec, med röda blinkers och inga sidoblinkers på framskärmarna. Och på min fråga till förre ägaren så säger han att den är i exakt det skick som den regbesiktigades (minus varningstriangel dock).

Och jag har grunnat på vilken bil som är fel. Och den enda besiktningsman jag känner privat sade "Hur kan de vara så dumma i USA att de har röda blinkers" så jag tänkte att det kanske var fel att ta upp ämnet med honom. Men det finns andra besikningsmän som har hjärtat på rätta stället och säger "Man vill ju gärna att det ska vara såsom tillverkaren har tänkt sig det hela", även om han kanske mest tänkte på sönderskruvade rice-racer-bilar.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej!

Ny här på forumet.

Jag är inne på att importera en (93-96) Fleetwood Brougham ifrån USA, finns det några givna saker som man kommer att bli tvungen att addera/förändra på en sån bil för att få den godkänd hos bilprovningen?

Hastighetsmätaren tex, den är ju i miles/h. Hur gör man där?

Tacksam för tips och information.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hejsan

Det verkar som länken till Transportstyrelsen är död för jag kommer inte in till någon paragraf sammling men gäller detta bara bilar som importerats som flyttsak har en 96 Sls som har röda blinkers bak och måste vid varje besikning sätta dit påhängda gula .

Mvh Maths

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Det verkar som länken till Transportstyrelsen är död för jag kommer inte in till någon paragraf sammling men gäller detta bara bilar som importerats som flyttsak har en 96 Sls som har röda blinkers bak och måste vid varje besikning sätta dit påhängda gula .

Mvh Maths

Testa med följande istället:

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202010-106.pdf?epslanguage=sv

Om man läser följande paragraf:

"3 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importerat för eget bruk,

ska vid tillämpningen av Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar

och släpvagnar som dras av bilar eller Transportstyrelsens föreskrifter och

allmänna råd (TSFS 2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar,

anses ha tagits i bruk före den 1 januari 2005 utom i fråga om hastighets-

begränsande anordningar enligt 14 kapitlet. Trots kraven i VVFS 2003:22

får ett sådant fordon brukas i trafik även om

1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag

tillämpas ska lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna i stället vara

utförda i enlighet med amerikansk standard SAE,"

.. räknas då blinkers som lykta? Denna paragraf gäller alltså fordon importerade för eget bruk.

Men om man kikar på paragraf #3 under fordon som räknas som flyttgsak så står följande:

"3 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som utgör flyttsak eller har

förvärvats från utlandet genom arv eller testamente, ska vid tillämpningen

av Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som

dras av bilar eller Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS

2010:2) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, anses ha tagits i bruk

före den 1 januari 2005 utom i fråga om hastighetsbegränsande anordningar

enligt 14 kapitlet. Trots kraven i VVFS 2003:22 får ett sådant fordon brukas

i trafik även om

1. bakifrån synliga körriktningsvisare kan visa rött ljus,

2. framifrån synliga körriktningsvisare kan visa vitt ljus,

3. från sidan synliga körriktningsvisare saknas,

4. belysnings- och reflexanordningar inte är av godkänd typ,"

Så hur tolkar man detta? Som flyttgods så beskrivs det ju hur tydligt som helst att röda blinkers är helt okej samt att man ej behöver synliga blinkers på sidoskärmarna fram. Men .. om man räknar blinkers som lykta så ser det ju onekligen ut som om röda blinkers borde fungera då de naturligtvis är SAE godkända i staterna.

Vore skönt om folk slapp klippa och klistra med elen. Är ju lustigt detta med "helbilsgodkännande", man får inte ändra något men ändå är det helt OK för vilken klåpare som helst att idiotkoppla elen i bilen med risk för kabelbrand. Detta kan resultera i katastrof. Hur många olyckor sker på grund av att en bil blinkar rött istället för gult?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också att läget ligger just så, men för den delen så tycker jag ändå att det är rätt så otydligt. Om jag ej hade läst paragraferna gällande flyttgods så hade min syn kanske varit lite annorlunda.

I mitt fall så är mina bakre körriktningsvisare även lyktor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...