Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Cadillac DeVille Nortstar -97'a Bu & Bä - köpesråd


Webbis

Recommended Posts

Hejsan alla underbara Cadillacägare!

Jag har letat nu under en längre tid efter en ny bil och det kommer till 100% bli en Cadillac.

Märket som jag mest har fastnat för är DeVille Northstar, har hittat ett par ifrån -97.

Jag har läst lite ang kylarvätska och oljeläckage och så man kan kolla efter.

Finns det något annat anmärkningsvärt om denna modellen som är bu eller bä?

Klassiska fel eller liknande? Eller är det ett bra modellval? :)

Tacksam för all hjälp man kan få så man kan bli en NÖJD Cadillacägare.. :)

Link to comment
Share on other sites


Hej,

Bilval handlar så mycket om vad man egentligen vill ha för bil och vad man gillar. DeVille är den lite mer ”gubbiga” versionen, där man värdesatt komfort och en behaglig färd, STS är något sportigare är det tänkt. Men de delar bottenplatta och många byggbitar. Sedan 2005 fick dock STS en annan platta än DTS.

DeVille & DTS toppar listorna i USA över de mest tillförlitliga bilarna enligt JD Power

Men, det är tekniskt avancerade bilar fyllda med teknik och sådan går sönder förr eller senare – oavsett märke. Annars är det som vanligt att mekanik kan man förvisso åtgärda även om det kostar, värre är det med ett skabbigt allmänskick. Men det är viktigt att man inser att det inte är en Volvo 240 man köper…

Jag är inte 100% insatt i problematiken med motorerna. Northstar V8:an är en mycket lätt motor högprestandamotor. Det betyder att det är tunt med gods här och var, när man slarvat med kylvätskebytet så korroderar lättmetallen runt pinnbultarna som håller toppen. Och börjar det släppa så blåser man snart toppackningen. Sedan var det lite debatt kring long-life kylvätskans vara eller icke vara. Det går att använda något ”helicoil-liknande” som kallas time-sert som återställer gängorna och gör det starkare än någonsin. Tyvärr är det en tidskrävande åtgärd och även materialet kostar en slant. Så man vill självklart ha en bil som redan blivit åtgärdad. Oljedräll i övrigt är nog inget värre än med något annat. Sedan en annan sak, Northstarmotorn ÄR en högprestandamotor och den ska inte gubbköras för mycket. När tillfälle ges, låt den jobba ordentligt.

Alla fel-meddelanden som dyker upp i färdatordisplayen är av ondo, service ride control är inte bra – stötdämpare är dyra och de elektroniska dämparna de hade på den tiden höll sådär och kostar en bra slant.

På det stora hela är Cadillac utmärka bilar, men märkesunika delar kostar en bra slant.

TIPS: Ladda ner en instruktionsbok på nätet och läs på hur bilen fungerar innan du ger dig iväg på provkörning – samma med hur man får fram felkoder.

En DeVille är inget dumt köp

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Oj! Vilket svar man fick Oscar!

Mycket trevligt och bra info!!!

Jag kan ju säga såhär, anledningen till att jag vill ha en DeVille Northstart är för att jag tycker den sticker ut mest, sedan att det är lite "gubbe" över den (och jag är inte i gubbåldern) gör inget, för jag älskar att vara lite udda och det passar mig fint! :)

Jag gillar att det är en såpass skarp motor i dessa så man kan både glida och även kunna smiska en och annan volvoraggare... :D

Sedan att kunna glida med lite stil är ju inte direkt något minus.

Ja, mycket elektronik brukar ju kunna innebära en del problem, men säg mig vilken bil i dagens läge som nästintill inte är enbart uppbyggt av att allt är elstyrt plus en massa extra lull-lull som är elbaserat..

Det som mest förundrar mig är att Cadillacen över lag ligger såpass lågt i pris för såpass "mycket" bil om man säger så, har ju visserligen inte mig emot att en kunglig bil av världsklass kostar knappt något i inköp. :)

Det ska bli spännande och se vad jag kommer fram till och när, då ska ni få reda på det här på forumet så man kan delta på alla "gubbträffar".. ;)

//Tobbe!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Man ska veta lite vad som ryms bakom ”Northstar concept”, det handlar om att bilens olika system ska interagera. Idag skryter man om att nya Saab 9-5 har system som justerar bilens respons inkl fjädring utifrån hur man kör. Sådana funktioner sitter i en DeVille från 1997. Powertrain modulen (PCM = Power train control module) förfogar över väldigt mycket data som slirning i lådan, beräknat vridmoment m.m. allt för att man ska kunna adaptera till bilens åldrande och svara på både god komfort och bra prestanda. På samma vis har man nivåreglering för att multilänkbakvagnen ska få perfekta arbetsbetingelser, och aktiva dämpare som justeras utifrån hastighet, acceleration i alla ledder. Det gamla systemet i DeVille klarar att ändra sig cirka 15ggr per sekund (om jag minns rätt). Nu finns det självklart gränser för vad man kan göra med att bara justera dämparna.

Jag har (/förfogar över) en -95 DeVille med stötstångd V8:an och på många sätt är det en helt utmärkt bil, det som framförallt är lite skönt är att man fokuserar på komfort. Måste verkligen alla bilar vara så sportiga? Jag menar, det är ju ändå så att man kör snabbare runt rondellerna än medelföraren gör ändå. Som folk kör i gemen så behöver man inte detta ”sportiga” chassi som så många standardbilar nuförtiden är försedda med. Men även om chassisättningen är åt det softa hållet så är det inte gungigt, bara en viss värdighet värdigt. Man kan stå på rätt bra innan det känns sådär.

DeVille har mycket attityd och drar 10ggr mer blickar till sig än den nyare STS:en. Det märks att det är en sådan bli som folk drömmer om att ha men (förmodligen) inte vågar äga.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

när man slarvat med kylvätskebytet så korroderar lättmetallen runt pinnbultarna som håller toppen

Fel.

Det är packningarna som ger sig p.g.a. dåligt skötta kylsystem eller p.g.a. utmattning av packningen med tiden. Det händer inte oftare än på vilken bil som helst fast det är lite bökigt att fixa. Man kan göra det på plats i motorrummet men det underlättar om man plockar ur motorn eller sänker ner hela paketet motor+växellåda och jobbar med det vid sidan om. Felaktiga lagningar och fall där motorblocket till följd av långvarig överhettning eller p.g.a. defekter i gjutningen samt borrdjup/gängdjup gör att vissa block inte håller efter lagning.

Som sagt, det låter värre än vad det är. För varje blåst topplockspackning rullar det tusentals motorer ute på vägarna år efter år. Hittills har jag inte sett ett enda fall (eller för den delen "gurun" som jobbr på GM high perfomance division där bultarna har släppt eller där de rekommenderade lagningnarna inte har hållt...rätt utförda.

Pinnbultarna är behandlade med ett material som fungerar som gänglåsning och för den delen också fungerar som tätningsmedel, dessutom sitter det brickor som är avtätade så det är fysiskt omöjligt för bultarna att släppa p.g.a. någon slags korrosion. Däremot växer bultarna fast i aluminiumet med tiden vilket är helt normalt. Det hela beror på tid och spänning i materialet.

När sen packningen tappar spänsten kan bultarna lossna genom att de gängar upp sig och/eller att gängorna går åt skogen p.g.a. stötbelastningar. Ett vanligt fenomen på motorer där man blåst topplockspackningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Man ska veta lite vad som ryms bakom ”Northstar concept”, det handlar om att bilens olika system ska interagera. Idag skryter man om att nya Saab 9-5 har system som justerar bilens respons inkl fjädring utifrån hur man kör. Sådana funktioner sitter i en DeVille från 1997. Powertrain modulen (PCM = Power train control module) förfogar över väldigt mycket data som slirning i lådan, beräknat vridmoment m.m. allt för att man ska kunna adaptera till bilens åldrande och svara på både god komfort och bra prestanda. På samma vis har man nivåreglering för att multilänkbakvagnen ska få perfekta arbetsbetingelser, och aktiva dämpare som justeras utifrån hastighet, acceleration i alla ledder. Det gamla systemet i DeVille klarar att ändra sig cirka 15ggr per sekund (om jag minns rätt). Nu finns det självklart gränser för vad man kan göra med att bara justera dämparna.

Jag har (/förfogar över) en -95 DeVille med stötstångd V8:an och på många sätt är det en helt utmärkt bil, det som framförallt är lite skönt är att man fokuserar på komfort. Måste verkligen alla bilar vara så sportiga? Jag menar, det är ju ändå så att man kör snabbare runt rondellerna än medelföraren gör ändå. Som folk kör i gemen så behöver man inte detta ”sportiga” chassi som så många standardbilar nuförtiden är försedda med. Men även om chassisättningen är åt det softa hållet så är det inte gungigt, bara en viss värdighet värdigt. Man kan stå på rätt bra innan det känns sådär.

DeVille har mycket attityd och drar 10ggr mer blickar till sig än den nyare STS:en. Det märks att det är en sådan bli som folk drömmer om att ha men (förmodligen) inte vågar äga.

/Oscar

Så sant så sant. Fast en del använder faktiskt den inbyggda sportigheten även att vi är få ;)

Man kan trösta sig med att en sportig Cadillac är skönare på vilken väg som helst jämfört med de flesta bilar. Lågprofildäcken är den största boven i komfortdramat. Fast de kommer till pass för den som köper bilen för avsett användningsområde.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...