Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Info Message


kurtis

Recommended Posts

Hello!

Är det ngn som vet hur man får bort meddelandet "Service ride control". Räcker det att koppla bort batteriet eller...?

Vet ej om det finns ridecontrol på min ETC-94.

Hälsn

Kurt

Link to comment
Share on other sites


Hej Kurt,

Det finns en tråd om hur man får fram servicekoder (läsa felkoder) på din bil under "Pinned" på forumet. Jag tror du ska börja där, försöka få bilen att berätta lite mer specifikt vad som är fel i ride control. Det räcker inte / behövs inte kopplas loss batteri, det går att radera koder från klimatanläggningen - förutsättningen är dock att felet avhjälpts.

Testa och se om du lyckas få fram felkoderna så ska vi se vad det kan vara som är på tok, blir så mycket spekulation utan att se vad den tycker är fel.

Cadillac var mycket tidigt ute med ställbara stötdämpare, däremot hade man på den tiden din bil är från ett lite mer avancerat system och ett simplare som mest baserade inställningen på hur snabbt man körde.

<Edit> ETC har det mer avancerade systemet som verkligen mäter hjulens rörelser och utifrån det kan justera stötdämparnas hårdhet individuellt.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej Kurt,

Det finns en tråd om hur man får fram servicekoder (läsa felkoder) på din bil under "Pinned" på forumet. Jag tror du ska börja där, försöka få bilen att berätta lite mer specifikt vad som är fel i ride control. Det räcker inte / behövs inte kopplas loss batteri, det går att radera koder från klimatanläggningen - förutsättningen är dock att felet avhjälpts.

Testa och se om du lyckas få fram felkoderna så ska vi se vad det kan vara som är på tok, blir så mycket spekulation utan att se vad den tycker är fel.

Cadillac var mycket tidigt ute med ställbara stötdämpare, däremot hade man på den tiden din bil är från ett lite mer avancerat system och ett simplare som mest baserade inställningen på hur snabbt man körde.

<Edit> ETC har det mer avancerade systemet som verkligen mäter hjulens rörelser och utifrån det kan justera stötdämparnas hårdhet individuellt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Oscar!

Har kört igenom testprog och det finns inga aktiva koder kvar. Jag tror kanske att "service ride control" kan vara koplat till körsträcka.

Ungefär som på min Audi där det kommer upp "service" efter ca 3000mil.

Tacksam för alla tips!

MVH

Kurt

Link to comment
Share on other sites

Hej Oscar!

Har kört igenom testprog och det finns inga aktiva koder kvar. Jag tror kanske att "service ride control" kan vara koplat till körsträcka.

Ungefär som på min Audi där det kommer upp "service" efter ca 3000mil.

Tacksam för alla tips!

MVH

Kurt

Hej Kurt,

Märkligt, jag tror inte det är körsträckeberoende utan mer att bilen säger att bilens aktiva chassi behöver service eftersom något tänkbart fel har identifierats. Det är egentligen bara stötdämpare, nivågivare och så en del andra sensorer. Man brukar begränsa bilens toppfart när service ride control indikeras. Klappar systemet ihop så finns fortfarande de "vanliga" stötdämparna kvar.

Jag är inte 100% insatt i systemen på djupet. Det skulle kunna vara så att den indikerar "service ride control" även fast det bara är history koder.

När felkoderna rullat klart brukar det stå PCM? tryck på fan down tills du ser RSS? istället (jag antar att det står så), sedan trycker du istället på fan hi(ger) för att välja den menyn. Sedan tryck på fan low(er) tills det står "clear codes" då trycker du fan hi. Man väljer först vilket delsystem man vill titta närmare på, sedan hoppar man ner till valen för det delsystemet och tittar vad man vill göra där. Fan lo växlar mellan valen, och fan hi bekräftar du valet.

Så var det någon annan knapp för att hoppa tillbaka, Off?

Det står i beskrivningen, se om det går att nolla den vägen. Det finns några enstaka koder som inte verkar gå att radera.

Vad var det för koder som var history?

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Märkligt, jag tror inte det är körsträckeberoende utan mer att bilen säger att bilens aktiva chassi behöver service eftersom något tänkbart fel har identifierats. Det är egentligen bara stötdämpare, nivågivare och så en del andra sensorer. Man brukar begränsa bilens toppfart när service ride control indikeras. Klappar systemet ihop så finns fortfarande de "vanliga" stötdämparna kvar.

På en 94:a finns ingen "hastighetsbegränsning" då man får "Service ride control"

Jag är inte 100% insatt i systemen på djupet. Det skulle kunna vara så att den indikerar "service ride control" även fast det bara är history koder.

Varningar fås bara under förutsättningen att en felkod är aktiv. Jag tror det är ett intermittent fel beroende på glappkontakt eller slitna stötdämpare.

Typiskt är då att man får en varning och att man ibland bara ser history-koder då man kollar systemet. Been there done that.

Det finns några enstaka koder som inte verkar gå att radera.

Att du inte får bort din airbag-kod beror på att du har en enhet någonstans som triggar din varning. Alla koder går att ta bort om felet är åtgärdat, annars är felet inte åtgärdat alternativt en styrdator som är paj.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...