Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Problem efter manaders stillastående!


johro8

Recommended Posts

Hej på er

Jag har varit och rest i 5 månader och min sts från 99 har stått stilla under tiden. Batteriet har varit frånkopplat och den startade utan starthjälp efter att ha kopplat på batteriet!

Problemen som jag har är att Efter att ha startat den sa fungerade inte mätarna.Helt svart i displayen. blinkersen fungerade men indikatorn fungerade inte.

Förhoppningsvis kanske den bara behöver lite tid för att komma igång?

Det andra problemet jag har är att handbromsen inte släpper!Nu är jag ingen stormekare men hur löser jag det på enklaste sätt?

mvh Roger

Link to comment
Share on other sites


Hej Roger,

Parkeringsbromsen ska ha en emergency flärp som man kan använda sig av. Om du inte hittar den, konsultera manualen (finns även på nätet). Men det kan även vara så att något bromsok kärvat under tiden.

Att displayen är död är lite värre, antingen är det bara någon styrbox som inte vill. Koppla från batteriet en stund igen. Men jag vill också slå ett slag för vikten av att det finns nog med batterispänning, bilen kanske startar men det är ändå bra att toppa med en batteriladdare. Det kan vara allt från enklare fel som en säkring eller ett relä som kärvar. Men det kan självklart vara värre saker som att styrboxen är död. Generellt så brukar det inte strula. Så ladda batteriet, koppla av och på batteriet igen och hoppas på det bästa.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

Jag har varit och rest i 5 månader och min sts från 99 har stått stilla under tiden. Batteriet har varit frånkopplat och den startade utan starthjälp efter att ha kopplat på batteriet!

Problemen som jag har är att Efter att ha startat den sa fungerade inte mätarna.Helt svart i displayen. blinkersen fungerade men indikatorn fungerade inte.

Förhoppningsvis kanske den bara behöver lite tid för att komma igång?

Det andra problemet jag har är att handbromsen inte släpper!Nu är jag ingen stormekare men hur löser jag det på enklaste sätt?

mvh Roger

Hej!

Som vanligt så säger jag, kolla koder!

Får du någon information på displayen? T.ex. "Battery saver active", "Battery Volts low", "Battery no charge" etc? Några varningslampor tända?

Hur som helst verkar du ha problem med strömförsörjningen. Är polerna dragna riktigt? Laddar bilen? Observera laddningsspänningen på DIC (Digital Instrument Cluster). Har du pillat på knappen som växlar mellan de olika instrumentvisningarna? (Analog/digital)

Hur har bilen varit förvarad? Några möss som knaprat? Handbromsen lossar genom att en solenoid blir aktiverad. Det låter som om din systemspänning är för låg.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er och tack för svaren!

Handbromsen fick jag som sagt loss genom säkerhetsspärren och även de andra problemen löstes när batteriet fick sig en laddning.

Som svar på din fråga Jan så var displayen helt död, inga koder, no nothing...

Tack/ Roger

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt att höra!

Då är det bara ut och köra. Finns en tråd sedan i våras om batterier som kan vara läsvärd.

/Oscar

Hej på er och tack för svaren!

Handbromsen fick jag som sagt loss genom säkerhetsspärren och även de andra problemen löstes när batteriet fick sig en laddning.

Som svar på din fråga Jan så var displayen helt död, inga koder, no nothing...

Tack/ Roger

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...