Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

El bränslepump STS -99


Cruiserjkpg

Recommended Posts

Hejsan! Jag fick soppatorsk när jag skulle köra hemifrån, varning för låg bräsnlenivå funkar inte och jag kikar ju inte på bensinmäteran jämt...så bilen dog, jag försökte startat men såg bensinen var slut. Lyckades rulla till macken nerför backe, tankade men sen startade inte min bil. Vad för fel? Luft i systemet? Fastnat skit från tanken i bränslefiltret? Eller som Rt Jonsons bil i Jkpg tror det är elektiska soppapumpen som skurit!! Den är visst väldigt känslig för gå torrt då bensinen smörjer den. Måste jag byta elpumpen efter soppatorsk? Dom vill ha ca 7000:- för den, en klump med nivåmätare m.m. Går det köpa bara elpumpen och byta den? var billigast i landet? Tacksam för svar, är ingen expert p åskruva så det får jag hjälp med.

/ Stefan

Link to comment
Share on other sites


Hej,

Svårt att säga något utan att ha bilen tillgänglig. Att bränslepumpar går ner sig händer men ofta förvarnar de genom surra eller tjuta. Det kan ta ett antal försök innan du får fram bränsle. Jag tror inte din bil har det påfund som nyare STS har med enkel bränsleledning fram, där kan jag tänka mig att det tar en stund innan man fyllt ledningen.

Hur mycket bränsle fyllde du på? Gör bilen en antydan till att tända?

Hörs pumpen när du slår på tändningen? Ibland behövs någon som lyssnar och någon som vrider på tändningen.

Är pumparmaturen tillgänglig så kan man ibland få fart på en kärvad pump med ett rejält knytnävsslag. "Idiottest" koppla startkablar till bilen från en annan bil som fungerar och är igång. Då har du några volt mer än vad din egen bilar har med bara batteri - har man maximalt flyt kan pumpen komma loss.

Men ärligt talat tror jag på något annat jäkelstyg, undersök om du kan få ut felkoder via färddatorn.

Kolla på www.rockauto.com och även när frakt o moms är betalt så är det nästan halva priset mot det du fick. ACDelco brukar fungera fint, men det finns flera alternativ. Rockauto skickade delar till mig fredag kväll förra veckan, tisdag morgon fanns de hemma - men räkna med 5-6 arbetsdagar.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabbt svar. Jag tankade ca 30 liter och körde flera omgångar för få den starta utan röra gasen. Pumpen har inte låtit illa innan, men startar inte efter soppatorsk! Jag tycker pumpen surrar i ca 2 sek när man slår på tändning. Vi ska testa göra rent bensinfilter, kan dratt upp skit från tanken och sen försöka starta. Men som sagt så tror RT Jonsons bil i jkpg att pumpen gått....

Vet nån firma i sverige jag kan köpa den elpumpen ifrån? Tacksam för råd till glad amatör

Link to comment
Share on other sites

Testa med filtret.

Ett annat sätt på system med retur, är att lossa returen efter tryckregulatorn (sitter i närheten av fuelrail, förmodligen i framkant av motorn) och se om det kommer bränsle där när du gör ett startförsök. Då vet man att pumpen orkar ge avsett tryck, bränslesystemen jobbar efter normalt efter shuntprincipen. Överskottet returneras till bränsletanken.

Sitter säkerligen ett förfilter (sil) innan pumpen, sedan sitter filtret efter pumpen så att inte en trasig bränslepump sprider delar i resten av bränslesystemet.

30L borde räcka, det jag hade i åtanke var att ofta är det två pumpar i tankarmaturen. Den ena pumpen suger upp bränsle i en behållare som sedan högtryckspumpen badar i och skickar vidare framåt till bränslespridarna. Returen går sedan ner i byttan, när man svänger så finns det nog med bränsle i behållaren som tryckpumpen badar i. I en del fall så rasar förpumpen då den går torr långt före högtryckspumpen, men runt halv tank så kan bränslet rinna över direkt från tanken till "catchtanken". Typiskt är det så man bygger, om sedan Cadillac gjort så vet jag inte. Gunga kraftigt på bilen så kanske det skvalpar över...

Kommer du åt tankarmaturen så brukar det inte vara så stor affär att få upp den och felsöka lite närmare.

Vet tyvärr ingen som kan ha pumpar, möjligen skroten. Men för cirka 1900:- har du en ny AIRTEX pump hemma om en vecka. Kolla om inte annat på bilen på rockauto så ser du hur pumpen ser ut.

(Raggarknep från verkstadsfolk som servat Svenska bilar med frekventa bränslepumpsproblem har tipsat om att en liten skvätt 2-takts olja kan rädda en pump, sedan är det förmodligen ingen hälsokur för katalysatorn)

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Bränslepumparna är känsliga för skärning om de går torra. Det finns en servicelucka i bagaget vilket gör bytet ganska lättsamt. Angående delar se överst på sidan bland de pinnade posterna. För övrig allmän information om bilen rekommenderar jag dig att läsa de andra posterna där med.

Apropå varningen som inte funkar kan jag säga att våra fina europeiska bestämmelser är boven i dramat. Jag har själv testat min -02:a för att se om jag får "fuel level very low" men det fick jag ju inte. Visst funkar varningen men det jag ville verifiera var om funktionen var aktiv och det var den ju inte. Sjukt att man nämner det i den svenska bruksanvisningen (som för övrigt bara duger som dasspapper).

Betänk att det året våra Seviller sålde som bäst i Sverige så såldes bara 26 st..därav "supporten" i Sverige och de dåliga bruksanvisningarna.

Missförstå mig rätt, bilen är underbar men GM i Europa vill bara kränga Opel. Startas ett tredje värlskrig så lär tyskarna vara inblandade igen, say no more.

Enlig en kille på moderforumet (som suckade över våra konstiga lagar här i Europa) är den funktionen avaktiverad eftersom europeerna inte vill ha den(!). Vi här borta är vana vid att få en varning då det börjar bli lite soppa kvar och då står ju färddatorn på "low range". Det är den enda varning man får förutom då man växlar över till heldigital visning och då säger bilen "check fuel gauge" då man har under 15 liter i tanken.

Min -93 STS jag hade innan betedde sig exakt likadant fast efter jag bytte ursprungsland i IPC (Instrument Panel Cluster) fick jag varningen "Fuel level very low" precis som man vill. Tacka de europeiska byråkraterna för det...

Jag rekommenderar inte att du byter ursprungsland på din -99:a eftersom det inter bara är programvarumässigt som det skiljer mellan länderna, hårdvaran skiljer också vilket gör att du kan sabba en hel del. På min -93:a var det bara belysningen som var annorlunda jämfört med USA-modellerna och det gjorde det hela till en riskfri affär.

Ett ytterligare fint exempel på våra lagar är den härliga pausen du har på 2-3 sekunder då du ligger i säg 90 km/h och trycker gasen i botten. Det som händer är att bilen växlar ner till 3:an för att efter en stund växla ner till 2:an.

Detta är för att klara ljudtesten, som utförs genom att man trycker gasen i botten då man passerar en mikrofon och mäta ljudet vid en andra mikrofon ett antal meter längre bort. Just den speciella egenheten har jag botat på min genom att tanka in ett annat VIN-nummer (Vehicle Identification Number) till min PCM (Powertrain Control Module) avsett för USA-marknaden. Så nu går bilen som den ska.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte din bil har det påfund som nyare STS har med enkel bränsleledning fram, där kan jag tänka mig att det tar en stund innan man fyllt ledningen.

Ledningarna är lika långa så jag vill påstå att det inte blir någon skillnad i tid.

Link to comment
Share on other sites

Dom vill ha ca 7000:- för den, en klump med nivåmätare m.m.

Vilka är de? Säg att du inte vill köpa en ny bil, bara en bensinpump...

Link to comment
Share on other sites

Jag tankade ca 30 liter och körde flera omgångar för få den starta utan röra gasen.

Suger den inte på 5 liter så är det inte lönt att krångla mer. Det spelar ingen roll om du rör gasen eller ej fast för att starta ska du inte röra gasen eftersom motorelektroniken sköter "gasandet" åt dig. Gasar du måste elektroniken kompensera för det och det kan bli besvärligare. Skulle din bil däremot bli sur någon gång trycker du gasen i botten, då aktiveras ett läge som är till för att starta en flödad bil. Ungefär som förr då man tryckte gasen i botten för att rensa ur en förgasarbil som blivit sur.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...