Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

cadillac 1955 hjälp med värdering


mocklarn

Recommended Posts

hej!

jag funderar på hur mycket en cadillac 1955 4d stolpe, kan vara värd om den är i rostfritt bruksskick? krom/inredning är ej i mint kondition men fungerar bra i motor och låda.

lacken är även den i bruksskick.

tack på förhand!

mvh

Link to comment
Share on other sites


Enligt en Cadillacbok från år 2000 bör priset i USA för en i "bruksskick" (körbart fordon i behov av småfix/åldrad renovering/väldigt dålig amatör renovering, körbar) ligga på ca. $5800 för en Fleetwood 75, $3100 för en Sixty special och ca. $3600 för en 4d Series 62.

I klassen närmast över, alltså "gott skick" (Komplett fungerande original/äldre renovering uppvisande slitage/bra amatörrenovering plus kombinationer av bra gjorda renoveringar och bra delar complett med alla delar för att färdigställa NOS delar (matching numbers)) hamnar du på det dubbla.

I klassen närmast under "renoverbar" (behöver komplett renovering av karosseri och inredning, går/går ej men är inte plundrad på delar eller smälld till den punkt att den endast duger som reservdelsbil) innebär ca. 2/3 av det ursprungliga priset.

I ditt fall antar jag att bilen är en 4d 62:a i vettigt skick. Priset här i Sverige beror ju på bl.a. hur många som finns här i landet. Personligen tror jag det är en bättre affär att plocka hem en från staterna eller anlita en firma som gör det framför att köpa en svenskrullande som antagligen blir dyrare och är i sämre skick. Penselrenoveringar finns det gott om men tyvärr också gott om bilar som borde ses över mekaniskt.

Skulle jag gissa på ett svenskt pris skulle jag säga kanske 35000 kr för en 4d Series 62 i vettigt bruksskick om man räknar om priserna till dagens värde baserat på en uppräkning av det amerikanska konsumentprisindexet med 30% för tiden 2000-2010 och en dollarkurs på ca 7,50kr/USD.

Skaffar du däremot bilen i Sverige har jag ingen tillförlitlig statistik. Där rekommenderar jag dig att kika på Classic motors och Nostalgias annonser. Hittade första årets Seville till salu för 195000kr på www.bytbil.com och en Series 62 Coupe till salu för 650000kr..

Hittade en Series 62 från -56 för 88000 på blocket och det känns som ett bra riktpris för modellerna runt de åren. Dubbla USA priset alltså.

"Rost finns, mycket dålig inredning"

http://www.blocket.se/gavleborg/Cadillac_series_62__56_26658768.htm?ca=18&w=3

Link to comment
Share on other sites

tack för ett uttömmande svar! bilen jag syftar på har rullat på svenska vägar och priset skall vara runt 75 000:-

detta verkar vara ett helrätt pris? det ända problemet är att motorn behöver gås igenom. det är dock inget problem för mig.

vad tror du om en sådan affär? ;)

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det låter som ett vettigt pris förutsatt att den är någorlunda komplett och fungerande i övrigt. Precis som du så pysslar jag hellre med mekaniken än att jag lagar rost etc, även om det har sin tjusning. Det är alltid svårt att säga något om värdet på en bil, utrustningsgrad påverkar bilens pris naturligtvis.

Viktigast är dock helhetsintrycket:

Är bilen lagad sedan innan? Lagad med plast eller med tenn? Är den krokig, bucklig dålig lack etc? Finns historiken?

Om vi utgår från att det är en 4d Series 62 finns följande options:

Radio and antenna ($132)

Heating and ventilation system ($129)

Power brakes ($48)

Four-way adjustable power seat ($70)

Vertically adjustable power seat ($54)

Power windows ($108)

Air conditioning ($620)

White wall tires

E-Z-Eye safety glass

Autronic Eye automatic headlamp dimmer

Ytterligare options tillgängliga, priserna inom parantes är vad optionen kostade 1955.

Standardmotorn var en 331:a med 250 bromsade hästkrafter vid 4600 rpm.

5 ramlager såklart, hydrauliska ventillyftare såklart och en 4-pipig förgasare från Carter eller Rochester, båda stora och duktiga förgasartillverkare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...