Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Dörrproblem


sts2006

Recommended Posts

Hej alla Cadillac vänner, Som jag har skrivit tidigare om alla mina bekymmer med det ena efter det andra så har vi nu kommit fram till dörr problemet.Det var så att jag inte kunde öppna dörren med att ta i handtaget utan var tvungen att använda nyckel för att komma in. Har nu haft bilen hos den enda verkstaden i Norrköping som kan skruva cadillac och dom kopplade upp den mot sin dator och vipps så visste vi vad det var för fel på dörr eländet . Det var ett sprucket kretskort eller snarare 2 för det sitter ett i varje dörr, meken förklarad så här för mig " dörren är både mekanisk och elektrisk. När du öppnar med nyckel så är det mekanik som öppnar, lika så när du öppnar dörren inifrån bilen. Men när du bara trycket på fjärkontrollen och sedan tar i handtaget så är det elektoniken som öppnar för då går det en impuls till låset som låser upp dörren" .Har nu beställt nya kretskort a 1,875 respektive 1,789 höger /vänster sida + jobbet som jag inte vet vad det kommer att kosta.Han sa även att man INTE ska programera bilen så att det bara går att öppna dörrarna i p-läge.Då är det lätt att kretskorten spricker för man rycker ju till i handtaget..Bilen är ju förprogramerad för det p,g.a alla " bilkapningar" i USA

Mvh A. Gullstrand

Link to comment
Share on other sites


Hej alla Cadillac vänner, Som jag har skrivit tidigare om alla mina bekymmer med det ena efter det andra så har vi nu kommit fram till dörr problemet.Det var så att jag inte kunde öppna dörren med att ta i handtaget utan var tvungen att använda nyckel för att komma in. Har nu haft bilen hos den enda verkstaden i Norrköping som kan skruva cadillac och dom kopplade upp den mot sin dator och vipps så visste vi vad det var för fel på dörr eländet . Det var ett sprucket kretskort eller snarare 2 för det sitter ett i varje dörr, meken förklarad så här för mig " dörren är både mekanisk och elektrisk. När du öppnar med nyckel så är det mekanik som öppnar, lika så när du öppnar dörren inifrån bilen. Men när du bara trycket på fjärkontrollen och sedan tar i handtaget så är det elektoniken som öppnar för då går det en impuls till låset som låser upp dörren" .Har nu beställt nya kretskort a 1,875 respektive 1,789 höger /vänster sida + jobbet som jag inte vet vad det kommer att kosta.Han sa även att man INTE ska programera bilen så att det bara går att öppna dörrarna i p-läge.Då är det lätt att kretskorten spricker för man rycker ju till i handtaget..Bilen är ju förprogramerad för det p,g.a alla " bilkapningar" i USA

Mvh A. Gullstrand

Stämmer det där med elektroniken, dörrhandtaget är kopplat till en elektrisk brytare, som skickar en impuls till styrboxen i dörren som i sin tur skickar en förfrågan om det finns någon elektronisk nyckel (FOB) i närheten och om så är fallet drar den en liten elmotor som påverkar själva dörrspärren. Man märker ganska tydligt att det tar några tiondelar från att man drar i handtaget till att servomotorn börjar jobba.

Man sparar in ett ordinärt on/off lås, utan det räcker med en dörrspärr eller vad man ska kalla det. Bakdörrarna är ordinära lås på.

Antennen till det hela sitter inne i handtaget har jag läst mig till, och det som händer är att antingen antennen/mottagaren som går sönder eller att servomotorn kärvar. I mitt fall så tror jag det är servomotorn. Tydligen ska samma mottagare även användas för TPMS.

De tar bra betalt för elektroniken.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Hej alla Cadillac vänner, Som jag har skrivit tidigare om alla mina bekymmer med det ena efter det andra så har vi nu kommit fram till dörr problemet.Det var så att jag inte kunde öppna dörren med att ta i handtaget utan var tvungen att använda nyckel för att komma in. Har nu haft bilen hos den enda verkstaden i Norrköping som kan skruva cadillac och dom kopplade upp den mot sin dator och vipps så visste vi vad det var för fel på dörr eländet . Det var ett sprucket kretskort eller snarare 2 för det sitter ett i varje dörr, meken förklarad så här för mig " dörren är både mekanisk och elektrisk. När du öppnar med nyckel så är det mekanik som öppnar, lika så när du öppnar dörren inifrån bilen. Men när du bara trycket på fjärkontrollen och sedan tar i handtaget så är det elektoniken som öppnar för då går det en impuls till låset som låser upp dörren" .Har nu beställt nya kretskort a 1,875 respektive 1,789 höger /vänster sida + jobbet som jag inte vet vad det kommer att kosta.Han sa även att man INTE ska programera bilen så att det bara går att öppna dörrarna i p-läge.Då är det lätt att kretskorten spricker för man rycker ju till i handtaget..Bilen är ju förprogramerad för det p,g.a alla " bilkapningar" i USA

Mvh A. Gullstrand

Nu ska vi se. Vad jag vet har du haft en dörr som spökat och ett strålkastarglas soom tagit in vatten. Förargligt men fixbart. Har du fått några andra problem?

Som jag tidigare sagt verkar det som att de tidiga årsmodellerna av din generation av STS (-05 och framåt) har "dörrproblemet". Visst är delarna inte gratis men jämför det med att bya MAF-sensor på en gammal Volvo V70. Då får du räkna med 5000:-, byte av ett st kedjehjul, kamkedja och diverse packningar till en Volkswagen Golf kostar ca 25000:- på verkstad. Allt är ju relativt.

Du kan enkelt ändra hur dörrlåsen ska fungera om du nu inte vill ha det på det här viset genom att ändra inställningarna själv. Jag kör alltid med dörrarna låsta eftersom det är en säkerhetsgrej. En låst dörr vill inte gå upp så lätt som en olåst. Det borde finnas uppdaterade prylar att montera på din bil för att du inte ska få problemet tillbaka, var noga med att verkstaden tar hem rätt delar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...