Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

331 går dåligt


BWHJ1

Recommended Posts

Hallå. Jag har en cadiilac-50(331) Motorn har börjat att gå dåligt. Felet artar sig så att motorn går bra på tomgång, men när jag varvar så vill inte motorn riktigt gå upp i varv. Jag har bytt fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, bensinfilter. Är det någon som har en bra ide´ vad det kan vara för fel?.

MVH

Bosse

Link to comment
Share on other sites


Hallå. Jag har en cadiilac-50(331) Motorn har börjat att gå dåligt. Felet artar sig så att motorn går bra på tomgång, men när jag varvar så vill inte motorn riktigt gå upp i varv. Jag har bytt fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, bensinfilter. Är det någon som har en bra ide´ vad det kan vara för fel?.

MVH

Bosse

Kolla acceleratorpumpen på förgasaren. Går bilen rent och drar jämnt och starkt i övrigt?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Det verkar som om motorn "tappar orken" när jag gasar, både när jag från stillastående kör iväg, och när jag kör i t.ex. 50 och gasar för att accelerera. Det känns som om den inte går på alla cylindrar när jag har högt motorvarv.Är det enkelt att byta pumpen och vad kostar en pump?. Tack på förhand.

MVH

Bosse

Link to comment
Share on other sites

Det där med att den inte går rent på högre motorvarv är intressant. Jag har ingen aning om hur din förgasare ser ut. Mitt svar grundar sig på ett generellt antagande att du har en "vanlig" stigförgasare med accelerationspump. Pumpen sprutar in extra bränsle då du gasar, vid konstant varvtal spelar den däremot inte in alls. Innan du bytte alla prylarna hade du samma problem då?

Jag funderar på om det är dags att plocka isär förgasaren och blåsa igenom munstycken. Dagens bensin ger mycket gärna avlagringar i förgasare, jag gissar på att den bensinen löser upp gamla avlagringar i bränslesystemet. Har du tillgång till manual så skulle jag kolla flottörnivå. Kolla om förgasaren flödar etc. Det är enkelt att kolla om accpumpen funkar, du ska lätt kunna se om det sprutar in extra bensin genom att ta av luftrenaren och dra i gaslänkaget. Ett sprutljud ska höras.

Vad är ditt minsta rekommenderade oktantal? Det kan vara så att din bil har så pass hög kompression att du bör använda blyad bensin, nu har det inte med det här att göra men om det krävs blyad bensin måste du ha blyersättning inblandat för att slippa onormal förslitning av ventiler/ventilsäten.

Diagnos först, köp delar sedan ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...