Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Rostskydd


Recommended Posts

Hej på er

Min undran är vad som egentligen är det allra optimalaste när det gäller rostskydd av gamla fordon såsom exvis min cadillac 64:a.

Hade bilen på koll hos en kille som rostskyddar som sitt yrke. Han tvättar balkar invändigt med hetvatten och sedan efter torkprocess använder hetvax i hålrummen.

Detta har jag hört lär vara bra på nyare bilar, men det kan ställa till problem på veteraner enligt någon som skulle fått sin bil rostskadad efter ett antal år efteråt. Möjligen bero på vattnet som kanske inte gått ur riktigt...?

Ialla fall så går ju inte bilen på vintern, men vårens och höstens lite fuktiga förhållanden ibland kanske kan föranleda åtminstone någon form av skyddsåtgärd.

Här kommer nästa teori in från hörsägen; spillolja ska användas! Men någon har då sagt att det är skillnad på spillolja från bensinare och diselmotor. Alltså någon av dessa innehåller ämnen som inte är så bra i rostskyddssammanhang.

Har hört att motorsågsolja blandat med tunnflytande rostskydd av något slag ska vara bra.

Undrar om någon har erfarenhet från lång tid tillbaka om rostskydd och sett vad som hänt genom åren.

Kanske vanligt Dinitriol duger gott? Vad gäller egentligen?

Vänligen

Bosse

Link to comment
Share on other sites


Hälften spilloja från en bensinmotor + hälften sågkjedsolja (Biltema) har gjort sin tjänst väl på dom bilar jag sprutat de senaste 10 åren! Provade linolja nån gång men blev inte tillfredsställd med resultatet! Har aldrig tvättat med hetvatten lr liknande innan behandling, bara stålborstat och dränkt in underredet med ovanstående blandning!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

Min undran är vad som egentligen är det allra optimalaste när det gäller rostskydd av gamla fordon såsom exvis min cadillac 64:a.

Hade bilen på koll hos en kille som rostskyddar som sitt yrke. Han tvättar balkar invändigt med hetvatten och sedan efter torkprocess använder hetvax i hålrummen.

Detta har jag hört lär vara bra på nyare bilar, men det kan ställa till problem på veteraner enligt någon som skulle fått sin bil rostskadad efter ett antal år efteråt. Möjligen bero på vattnet som kanske inte gått ur riktigt...?

Ialla fall så går ju inte bilen på vintern, men vårens och höstens lite fuktiga förhållanden ibland kanske kan föranleda åtminstone någon form av skyddsåtgärd.

Här kommer nästa teori in från hörsägen; spillolja ska användas! Men någon har då sagt att det är skillnad på spillolja från bensinare och diselmotor. Alltså någon av dessa innehåller ämnen som inte är så bra i rostskyddssammanhang.

Har hört att motorsågsolja blandat med tunnflytande rostskydd av något slag ska vara bra.

Undrar om någon har erfarenhet från lång tid tillbaka om rostskydd och sett vad som hänt genom åren.

Kanske vanligt Dinitriol duger gott? Vad gäller egentligen?

Vänligen

Bosse

Hej,

Är verkligen ingen expert på rostskydd men å andra sidan äger jag en halv gammal Alfa Romeo så… rost är inget obekant alls. Annars borde man kunna fråga Mercedes hur man inte ska göra, de har en del erfarenhet samlat.

Bilplåt rostar, det krävs syre och fukt, sedan kan man krydda med acceleratorer som salt. Knepet är att hålla fukten borta från plåten genom lack som är tät. Kapsla in metallen. På nya bilar har man dessutom offermetall som zink som skyddar även vid mindre skador på plåten.

Finns det rostskydd så kan man säkert tvätta med varmvatten, fördelen är att det inte löser upp det rostskydd som finns. Men på en så gammal bil så är det ju frågan om man verkligen kan lita på det. Häller man vatten på oskyddad metal så är det ingen hälsokur.

Linolja kryper extremt bra i tunna spalter, bättre än de gamla lösningsmedelsbaserad medlen. De nya vattenbaserade är inte alls lika genomträngande. Linoljan håller dock inte så länge.

Slitskydd har man på därtill lämpliga ställen.

Egentligen så spelar det inte så stor roll vad du har, i vart fall inte på en sommarbil. Men skyddet ska vara heltäckande och måste bättras regelbundet. Det som kryper bäst håller ofta kortast.

Har en liten invändning mot spillolja, visst är det billigt. Men skälet till att man inte ska låta gamla olja stå i motorn över vintern är att oljan blir aggressiv mot metal när man får ner förbränningsrester m.m. att sedan använda detta som rostskydd är inte optimalt.

Det är faktiskt bättre att använda NY olja, så dyrt är det inte om man köper den sniknaste oljan från Biltema eller liknande. Sedan är det välkänt att motorolja drar åt sig fukt (oil sludge) så ska man ha spillolja ska det vara från en bil som låtit oljan gå varmt.

Men lika viktigt är att förvissa sig om att fukt som väl kommer in, också kan komma ut. Undersök dräneringshål noga, håll dem rent.

Luftavfuktare i garaget?

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tipsa om 2 metoder, en dyr och en billig.

Dyr och bra:

Mina Cadillacs har alltid fått Tuff-kote Dinol (Dinitrols "toppval") och det är jag nöjd med, en helbehandling på min -02:a gick på kanske 7-8000 kr...

Den här metoden är ett vaxskydd och görs helst på frisk plåt.

Billig och ganska bra till "vardagsbilen":

Äldre bruksbilar där ytrost finns har jag skyddat underredena på med hammarlack (!). Bara att skrapa och borsta sedan på med hammarlack på den ytrostiga plåten. Hammarlacken i sig innehåller inget skydd men 2 lager ger ett tätt skikt som sedan kompletterat med 2 lager underredsmassa står sig fint. OBS, billig metod som måste förnyas regelbundet.

Min käre far testade två olika metoder på en bil han rostlagade för många år sen. Vänstersidan hade han "bra produkter" Tectyl och annat som fanns på den tiden, högersidan hade han en hemmablandning för hålrumsvätskan och hammarlack. Hammarlackssidan rostade inte fortare än sidan som var gjord "efter alla konstens regler"

Jag brukar också använda linolja där det redan är ytrost och där det inte är någon regelbunden avsköljning (Tankarmaturer, oljekylare etc).

Det där med spillolja hade jag låtit bli.

Spilloljan är som sagt aggressiv, vitsen med olja är att få ut ett skydd i spalterna, hålrumsvätska helt enkelt. Jag slutade laga rost efter jag sålde min sista Volvo men jag undrar om det inte hette Corrostabil...minns inte.

Jag hade inte varit orolig för att använda Tuff-kote-Dinol, det viktiga är att bilen är torr och att vaxet verkligen har letat sig ut i skarvarna. Finns det redan lite ytrost är en tunnare hålrumsvätska att föredra för att "täta" skarvarna, jag antar det var problemet med rosten på kompisens bil.

Tectyl är en gammal klassiker som många är nöjda med också.

Link to comment
Share on other sites

I övrigt för att skydda:

Tvätta bilen regelbundet, låt heller bli än att tvätta med bara vatten.

Använd aldrig högtryckstvätt undertill eftersom man pressar vatten igenom underredsmassan. Använd aldrig utanpå heller eftersom det sliter på lacken, fast det visste ni ju.

Torka alltid av dörrar etc där vatten samlas efter tvätt, är själv usel på det...

Använd ett bra vax, låt bilen stå torrt, byt olja innan avställning, koppla ifrån batteriet och hissa upp bilen så slipper du starta den mitt i vintern för att "underhålla", det genererar bara syror i oljan och kondens i avgassystemet.

Enris håller mössen borta tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! Och tack för alla tips!

Ja, det verkar ju vettigt att använda NY olja istället för spillolja.

Gäller det snålhet att använda just spillolja så är det inte många kronor för

lite ny motorolja. Bättre att använda detta förstås, den är ju ren.

En liten tankeställare som du sa Oscar; olja drar till sej vatten. Ungefär

dubbelt sin egen volym tror jag...men detta gäller väl inte om man sprutat

hålrummen med olja och det kommer in fukt efteråt? Oljan är ju det som ska

stoppa fukten att komma till plåten? Lite långtgående tankar kanske, men man undrar ju..

Bilen står förövrigt i ett torrt garage, så den har ganska goda förutsättningar

tror jag. Regnar det under utflykterna så får man väl ta det, gäller förstås

att vattnet har en chans att dunsta. Bor man i Sverige så känner man till regnets

förmåga allt för väl. Kan inte ens överraska längre....

Vänligen

Bosse!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...