Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Nya sommardäck


sts2006

Recommended Posts

Hej.Idag skulle jag äntligen ta tag i att köpa nya sommardäck till min sts-06.Har tittat runt lite på nätet på olika märken och priser,men så kom jag på att på Euromaster hade vi i klubben rabatt på.Sagt o gjort tog bilen ner till deras servicestation här i stan och hittade ett par Continental contact 3 som såg helt ok ut.Men priset var lite mycket tyckte jag 3350 kr per däck.Då säger jag att jag är medlem i klubben så vi har väl lite rabatt.Jo vänta säger han ska kolla,han kom tillbaka efter ett par minuter och sa att då var priset 3300 per däck,Va?? 50 kronor per däck? Det kan jag inte få till rabatten vi har .Enligt avtalet ska vi ju ha mellan 25-40% beroende vilket däck det var,så jag bad honom räkna igen och skitsur blev han.Men han förklarade att vi som får rabatter har ett högre pris då tar dom prislistan som Euromaster rekommenderar.Och då låg priset på 4410 kr.Men finns det någon som kan förklara om det ska vara så?Jag själv tycker väl att det inte låter klokt,Tycker det är bluff o båg,låter fint med rabatt men det blir ju ingen.Så nu blir det att leta runt på nätet igen

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites


4410kr är väldigt mycket för ett däck, www.dackonline.se tar 2480:- för ett 255/45-18 Continental SportContact3.

Sedan kostar monteringen några kronor, men det brukar vara överkommligt - en del firmor har avtal och då är det är cirka 125:-/hjul.

Ett tag trodde jag att däckbranchen hade sanerats lite, men mycket handlar om att de har olika avtal. En del däck kan de ha superbra pris på medan andra är dyra, och nästa handlare är tvärt om.

Som kund står man helt förvirrad över vilka däck som kan tänkas passa bra ihop med bilen. På min förra bil testade jag Good Year Eagle F1 GSD3 som jag gillade mycket bra, Pirelli P-zero Rosso fungerade inte alls lika bra, Good Year Eagle Assimetrico hade inte alls samma krispiga styrkänsla som GSD3. Falken FK-452 som satt på bilen när jag köpte den fungerade uselt, men hade säkert presterat bättre på på en lättare bil.

STS:en har vikten ganska väl fördelad, så man behöver inte lastbilsarmering i däcksidorna. Vet inte vad Cadillac rekommenderar för belastningindex, 98 kanske.

Men det är dåligt att lova rabatt och sedan inte hålla, du gör helt rätt som belyser det här!

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Undvik Euromaster, fruktansvärt dyra däck samt som du säger marginell "rabatt"! Kolla www.teletyre.se istället, köpte nya däck där i höstas till ett förmånligt pris!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för storlek på dina däck? Kommer inte ihåg våra exakta priser där jag jobbar men kan kolla runt vad vi har, tyvärr ingen rabbat hoss oss men vi ska nog kunna få tag på däck.

Link to comment
Share on other sites

Hej" sockna " Storleken är 255/45/18 och däcken jag letar efter ska ej ha v-spår utan längsgående mönster typ conti sport contact eller bridgestone.Mvh Anders

Hej! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att hitta billigare däck, men en fråga av ren nyfikenhet: varför vill du inte ha v-spår? Beror det på utseendet, eller finns det någon annan anledning? Hälsningar Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej" sockna " Storleken är 255/45/18 och däcken jag letar efter ska ej ha v-spår utan längsgående mönster typ conti sport contact eller bridgestone.Mvh Anders

Hejsan har kollat upp vad vi har.

Priser inklusive balanserat å klart på bil

Continental 255/45x18 3200:-

Alternativt så har vi Hankook i samma dimension för 2200:- styck, V mönster i mitten

Vi har lite andra alternativ men dessa är dem jag rekomenderar.

Du kan ringa till oss på Gummiverkstan i Bankekind så kan vi ta det på telefon.

01351060

Link to comment
Share on other sites

Hej" sockna " Storleken är 255/45/18 och däcken jag letar efter ska ej ha v-spår utan längsgående mönster typ conti sport contact eller bridgestone.Mvh Anders

Hej! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att hitta billigare däck, men en fråga av ren nyfikenhet: varför vill du inte ha v-spår? Beror det på utseendet, eller finns det någon annan anledning? Hälsningar Jonas

Hej det var hyggligt av dig att kolla på däck varför jag inte vill ha V mönstrat är för det det blir mera vägljud av dom och jag är noga med att det ska vara så tysta däck som möjligt

Mvh anders Gullstrand

Link to comment
Share on other sites

Hej" sockna " Storleken är 255/45/18 och däcken jag letar efter ska ej ha v-spår utan längsgående mönster typ conti sport contact eller bridgestone.Mvh Anders

Hej! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att hitta billigare däck, men en fråga av ren nyfikenhet: varför vill du inte ha v-spår? Beror det på utseendet, eller finns det någon annan anledning? Hälsningar Jonas

Hej det var hyggligt av dig att kolla på däck varför jag inte vill ha V mönstrat är för det det blir mera vägljud av dom och jag är noga med att det ska vara så tysta däck som möjligt

Mvh anders Gullstrand

Att V mönster ger mer ljud har jag aldrig hört nån av våra kunder klaga på, har Hankook med V mönster på vinterdäcken som har dubb, de är tystare än de andra jag hade som inte var V mönster.

Och då har jag ganska breda vinterdäck (205/70x15), du kanske hade dåliga däck från kina på bilen? De flesta nya däck är riktigt tysta har dock hört att Fullrun är riktigt bullriga oavsett om det är V mönster eller inte.

Mvh//Sockna

Link to comment
Share on other sites

Anders, du kanske redan har gjort det, men kolla ViBilägares däcktester. De ger omdöme om däckens bullrighet i sina tester. Tänk också på att det värsta bullret brukar komma på vår grova "skelettasfalt", och då är det inte däckets mönster utan snarare stommens uppbyggnad som avgör. En styv stomme som överför mer vibrationer ger starkare buller. Jag tror (men är inte säker) att däck med högre hastighetsindex är styvare och bullrar mer.

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Anders, du kanske redan har gjort det, men kolla ViBilägares däcktester. De ger omdöme om däckens bullrighet i sina tester. Tänk också på att det värsta bullret brukar komma på vår grova "skelettasfalt", och då är det inte däckets mönster utan snarare stommens uppbyggnad som avgör. En styv stomme som överför mer vibrationer ger starkare buller. Jag tror (men är inte säker) att däck med högre hastighetsindex är styvare och bullrar mer.

Jonas

Det stämmer, finns även ett index som talar om vad däcket tål för vikt ju högre den är desto starkare stomme.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...