Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

vinande ljud


Mats Jangdal

Recommended Posts

Eldorado Northstar 1995, 28000 mil.

Har börjat höra ett varvtalsberoende vinande ljud. Hörs när man kör och när man står stilla.

Har kollat under huven (stillastående med motorn igång, vad trodde ni ;) ). Ljudet kommer från höger sida, i färdriktningen, någonstans på gaveln på motorn där serpentinremmen går.

Någon som haft liknande erfarenhet?

Jag funderar på följande orsaker:

sliten rem

lagerfel på löphjul

generator (lager, kol)

Vilket är mest troligt, var skulle ni börja leta felet?

Har inte märkt något ökning av soppaförbrukning, motorn är rapp och stark som vanligt.

Link to comment
Share on other sites


Troligen ac kompressorn!

Är det ett rasslande ljud vid uppstart? Isåfall skulle jag rekommendera att kolla kompressorn!

Annars kan du använda en bit gummislang,typ vattenslang, och föra ner denna vid området och avlyssna vartifrån vinandet kommer ifrån!

Roger Martinsen

Link to comment
Share on other sites

Det blir gärna att söka fel på måfå genom att gissa, men ett köp av stetoskop hos Biltema eller liknande (skruvmejsel) kan vara till god hjälp. Annars plocka av remmen och snurra på det som går att snurra på och känn om något glappar eller känns konstigt. Jag har nog bytt det mesta på DeVille.

Remmen i sig brukar inte låta om inte stora bitar är borta eller sträckaren klappat ihop. Gör ekonomiläge någon skillnad på AC:n?

Titta också på oljenivå på styrservon.

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla goda tips!

De kommer säkert till användning om felet dyker upp igen. När jag försökte lokalisera ljudet var det borta. Typiskt!

Det var mycket snö när jag var ute och körde och hörde ljudet. Trodde först det var snö i hjulhusen. Men eftersom det var varvtalsberoende så uteslöt jag det. Vid en snabb koll när jag kom hem kunde jag inte upptäcka felet, ljudet var kvar och jag kunde inte upptäcka någon snö i motorrummet. Jo, jag kollade för säkerhets skull.

Men tydligen var det något som låg emot någonstans i alla fall. Nu är det hur som helst borta utan åtgärd. Hoppas bara att det verkligen är borta, så att inte tystnaden är ett tecken på att felet blivit värre och avancerat till nästa stadium. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...