Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Injector cleaners


Lars Langoy

Recommended Posts

Hei

Jeg er en norsk Cadillac eier, har en 1975 og en 1994 sedan DeVille.

1994 Cadillacen har kun 6000 mil og har litt urolig tomgang, iht shopmanualen

skyldes dette urene injectorer.

Så da lurer jeg på om flytene injector rens tilsatt i bensinen har noe for seg.

Har noen av dere forumbrukere noen erfaring å dele ang dette?

Mine nåværende og tidligere biler:

http://picasaweb.google.com/Cabillac/1994SEDANDeVILLE

http://picasaweb.google.com/Cabillac/1975SedanDeVille

http://picasaweb.google.com/Cabillac/PreviousOwnedCars

Hilsen

Lars

http://picasaweb.google.com/Cabillac/1994SEDANDeVILLE#

http://picasaweb.google.com/Cabillac/1975SedanDeVille#

http://picasaweb.google.com/Cabillac/PreviousOwnedCars#

Link to comment
Share on other sites


Hej,

Har bilen stått utan batteri ett tag?

Om det är så, behöver den ett antal mil innan den adapterat. Jag känner igen att efter vinteruppehållet så brukar bilen gå väldigt ojämt och växla lite ryckigt. Efter 10-20mil går den perfekt igen.

Det är inte helt ovanligt att främre (nedre) motorfästet är dåligt och det gör att gaswiren flexar, det är stor skillnad på att köra med trasigt fäste och ett riktigt fungerande.

Det är inte helt ovanligt (sägs det) att spridarna flödar lite ojämt, men vi har bra bränsle här i Europa så det är inte det första jag skulle tro.

Du kan även försöka leta efter olika former av vaccumläckage, spraya lite startgas runt spjällhuset och ner mot insugsrören (plattan). PCV ventilen, EGR kan det också vara.

Som sagt, har den stått ett tag så är nog det första att den behöver ut och köras lite.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

:welcomesmiley:

Jag köpte min DeVille -97 i Kalifornien och körde den där ett par år innan jag tog med den till Sverige. Där fick jag veta (av mekanikerna på ett Cadillac Dealership) att Northstar-motorerna kan få igensatta spridare om man kör mycket i stan och korta sträckor. De rekommenderade att använda Techron, vilket är samma tillsats som Chevron har i sin bensin i USA. De sa att man skulle använda en flaska Techron i samband med en långkörning, "minst 1,5 timme på motorvägen", för att det inte fick så mycket effekt annars. Jag tror dock inte att Techron finns i Sverige eller Norge.

Vad jag har läst på andra forum tidigare (när jag bara googlade på injector cleaners) är att Redline SI-1 kan vara bra. Jag har inte själv haft igensatta spridare, så jag vet inte av egen erfarenhet om det fungerar för det. Däremot har jag testat det för att ge WOT-proceduren lite hjälp på traven (om det gjorde till eller från vet jag faktiskt inte). För mig har det inte gett upphov till några läckage i bränslesystemet, något som annars har varnats för här på forumet. Om man inte vill använda en tillsats kan man ju alltid testa Shell V-Power. Den är, enligt Shell, formulerad för att göra rent gamla avlagringar.

I ditt fall gäller det en -94 som bara gått 6000 mil. Alltså har bilen stått still ganska mycket och kanske gått korta sträckor åt gången. Det borde kunna ge upphov till avlagringar i spridarna. Om du sedan inte gör regelbundna långkörningar blir de aldrig riktigt rengjorda av de tillsatser som finns vanlig bensin heller.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt ovanligt att främre (nedre) motorfästet är dåligt och det gör att gaswiren flexar, det är stor skillnad på att köra med trasigt fäste och ett riktigt fungerande.

Gäller endast STS/SLS 98-03 (SLS -04) och DeVillerna med mostvarande konstruktion. Har man "hundbenen", alltså momentstagen i överkant är det gummina där som kan ge sig.

Oavsett om det är hundbenen som är slut eller om det är främre motorfästet ger det iaf upphov till onormalt stor rörelse i hela motor/växellådepaketet. Det där med att gaswiren flexar är bara nys. Wiren har ju ett hölje som sitter fast i karossen i ena änden och i motorn i andra. Wirens längd är oförändrad oavsett hur prylarna rör sig inbördes. Alltså är också gaswirens läge oförändrat i förhållande till höljet. Experimentera gärna hemma....

Det som gör skillnad är att taskiga motorfästen och kuddarna i motorvaggan om de är slitna (vilket oftast bara händer det främre) ger upphop till egensvängningar som automaten får svårt att kompensera för, det ger en förändring i växlingskänslan som inte kan fixas med mer än att fästet byts...OBS 98-04, alltså alla bilar utan "hundbenen".

Obalanser/orundheter i däck (sök i moderforumet på "road force balance/balancing") ger samma fenomen fast inte i lika hög grad och naturligtvis också vibrationer.

Det är inte helt ovanligt (sägs det) att spridarna flödar lite ojämt, men vi har bra bränsle här i Europa så det är inte det första jag skulle tro.

Håller med.

Du kan även försöka leta efter olika former av vaccumläckage, spraya lite startgas runt spjällhuset och ner mot insugsrören (plattan). PCV ventilen, EGR kan det också vara.

Håller med

Som sagt, har den stått ett tag så är nog det första att den behöver ut och köras lite.

Håller med.

Sök på EGR rengöring och WOT-treatment.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min DeVille -97 i Kalifornien och körde den där ett par år innan jag tog med den till Sverige. Där fick jag veta (av mekanikerna på ett Cadillac Dealership) att Northstar-motorerna kan få igensatta spridare om man kör mycket i stan och korta sträckor. De rekommenderade att använda Techron, vilket är samma tillsats som Chevron har i sin bensin i USA. De sa att man skulle använda en flaska Techron i samband med en långkörning, "minst 1,5 timme på motorvägen", för att det inte fick så mycket effekt annars. Jag tror dock inte att Techron finns i Sverige eller Norge.

Techron och GM fuel injector cleaner är vad jag vet de enda som rekommenderas. Anledningen att man vill köra igenom den så fort är för att man vill minska exponeringstiden för packningar i bränslesystemet (löser upp gummit), har inget med effekten att göra. Koncentrationen styr.

Vad jag har läst på andra forum tidigare (när jag bara googlade på injector cleaners) är att Redline SI-1 kan vara bra. Jag har inte själv haft igensatta spridare, så jag vet inte av egen erfarenhet om det fungerar för det. Däremot har jag testat det för att ge WOT-proceduren lite hjälp på traven (om det gjorde till eller från vet jag faktiskt inte). För mig har det inte gett upphov till några läckage i bränslesystemet, något som annars har varnats för här på forumet. Om man inte vill använda en tillsats kan man ju alltid testa Shell V-Power. Den är, enligt Shell, formulerad för att göra rent gamla avlagringar.

Visst kan man göra fynd på andra forum men som jag brukar säga är det enda som funkar för mig prylar rekommenderade av GM av den enkla anledningen att man har testat de prylarna i våra bilar till skillnad från alla de femtielva andra märken som finns. Jag kan berätta om en rolig historia om en kille som skrotade sin dieselbil eftersom bränslesystemet skulle kosta 50000 att laga på verkstad :lol:

WOT-proceduren hjälper till för många saker, dock inte detta. Ett exempel är för att frilägga kolvringar som fastnat i sina spår (man har mjuka kolvringar och efter en viss årsmodell behandlat cylinderloppen så att kolvringarna tar tid att slitas in)

Anledningen till mjukheten är att vi ska kunna få ett lägre internt motstånd i bilen, även vid högre hastigheter (alltså bränsleekonomi).

Andra anledningar är för att blåsa bort avlagringar i cylindrarna och en tredje för att få ner oljeförbrukningen som en del klagar på och menar är för hög.

En fullgasning i veckan rekommenderas iaf. Ett bra tips är att kolla om det blir ett svart gasmoln när du gasar fullt, då gör du för lite WOTs

En gjutjärnsspis tar generellt sett ingen olja, men en välbyggd aluminiummotor tar gärna lite olja..mera om man fegkör året om.

Precis som du säger häller i alla bensinleverantörer i motsvarande medel i bensinen från början (fast i låg dos). I de flesta fall räcker det bra.

I ditt fall gäller det en -94 som bara gått 6000 mil. Alltså har bilen stått still ganska mycket och kanske gått korta sträckor åt gången. Det borde kunna ge upphov till avlagringar i spridarna. Om du sedan inte gör regelbundna långkörningar blir de aldrig riktigt rengjorda av de tillsatser som finns vanlig bensin heller.

Nu vet jag inte hur Norsk bensin ser ut i sin sammansättning men jag tror generellt sett att det inte är någon fara med att ha en bil avställd längre perioder med insprutningssystem. Förgasarbilar är en annan femma. Där ser man allt som oftast tjocka avlagringar i flottörhuset t.ex. Själv har jag haft bilar stående i ca 1 års tid (eller flera månader i stöten) utan att ha gjort mer än att koppla ifrån batteriet och bytt olja innan avställning. Uppstarten är avancerad...I med batteriet, vrid om nyckeln och kör ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Forrige eier kjøpte bilen da han var 70 år og hadde den til sin død tidlig i 09,

så jeg vil tro det stort sett bare har vært kjørt småturer.

Det fulgte med en tykk bunke med kvitteringer fra verksted og oljeskiftbesøk,

så jeg ser at det er skiftet ett motorfeste.

Da jeg allerede har byttet plugger, ledninger, rotor og lokk får jeg prøve å få noen langturer.

Kanskje det hjelper på.

Hilsen

Lars

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Forrige eier kjøpte bilen da han var 70 år og hadde den til sin død tidlig i 09,

så jeg vil tro det stort sett bare har vært kjørt småturer.

Det fulgte med en tykk bunke med kvitteringer fra verksted og oljeskiftbesøk,

så jeg ser at det er skiftet ett motorfeste.

Da jeg allerede har byttet plugger, ledninger, rotor og lokk får jeg prøve å få noen langturer.

Kanskje det hjelper på.

Hilsen

Lars

Det verkar vara en fin bil du har fått tag i, jag gillar den gamla stötstångs V8:an. Man ska inte vara rädd för att låta den jobba lite då och då, det mår den bara bra av! Det som händer med med DeVille när de blir gamla är att stötdämparna slutar fungerar och de är ganska dyra. AC-pumpen brukar skära men det finns nya från t.ex. Rockauto i USA för billiga pengar (mycket billigare än till andra bilar). Men fungerar det så är det bara att njuta :)

Jan har säkert rätt med wiren nedan, jag noterade bara att den kändes mycket mer "svajig" i pedalrespons när fästet var av. Förmodligen torkar gummit och och så rycks det av, är nog inget speciellt vanligt utan sådant som kommer med åldern.

Behöver du bussningar till framvagnen så har jag sådana över :)

Lycka till med bilen...

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanskje det ikke var injectorene?

I dag tok jeg den på langtur, og etter ca 2 timer begynte den å fuske ganske mye.

Ved en anledning lyste Service Engine Now ca 10 sekunder.

Den til og med stanset ved etpar anledninger.

Da jeg sjekket kodene fikk jeg:

P041 History ((E041) No Cam Reference Signal from Ignition Control Module)

Kan dette medføre ustabil tomgang og fusking?

Jeg har sjekket kodene tildliger og da har det ikke vært noen code hverken Current eller History.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det ikke var injectorene?

I dag tok jeg den på langtur, og etter ca 2 timer begynte den å fuske ganske mye.

Ved en anledning lyste Service Engine Now ca 10 sekunder.

Den til og med stanset ved etpar anledninger.

Da jeg sjekket kodene fikk jeg:

P041 History ((E041) No Cam Reference Signal from Ignition Control Module)

Kan dette medføre ustabil tomgang og fusking?

Jeg har sjekket kodene tildliger og da har det ikke vært noen code hverken Current eller History.

Hej Lars,

Jag är dåligt påläst om motorstyrningen till dessa bilar. Detta är vad jag förstår en varvtalsgivare eller lägesgivare till styrdatorn, och något som i allra högsta grad kan påverka tändningen eller bränsleinsprutningen. På en del bilar, framförallt de med separata tändspolar för varje cylinder (ej 4.9 alltså) brukar man ha två givare, en som anger motorns läge med hög upplösning och som sitter på vevaxeln. Sedan har man en annan som berättar om motorns arbetsfas som sitter på kamaxeln. Äldre motorer nöjde sig ofta med bara kamaxel/fördelare.

Om signalen är svag eller uteblir brukar motorstyrdatorn slå ifrån temporärt tills felet verkar borta, att tända vid fel tillfälle kan vara skadligt för motorn. Finns flera givare brukar man sänka tädningen och gå ner i limp-home och låta motorn fortsätta att gå.

Jag tycker absolut du ska undersöka detta lite närmare, det kan ha något med dina problem att göra.

Det finns länkar liknande denna http://caddyinfo.ipbhost.com/index.php?sho...rt=#entry117906

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Givaren som fungerar som en kamaxelgivare sitter i fördelaren. Kolla anslutningarna där så det är kontakt.

Oavsett om det är bra kontakt eller inte har du ditt problem där! Alltså kontaktproblem eller givareproblem.

Link to comment
Share on other sites

Givaren som fungerar som en kamaxelgivare sitter i fördelaren. Kolla anslutningarna där så det är kontakt.

Oavsett om det är bra kontakt eller inte har du ditt problem där! Alltså kontaktproblem eller givareproblem.

Takk til Jan og Oscar.

Jeg fant denne på nettet:

http://ww2.justanswer.com/uploads/Autotech...9_liter0001.pdf

Kamakselgiveren er vel den på siste side, også kalt hall effect switch?

Kan denne skiftes uten å ta ut fordeleren?

Den koster $75 på rockauto.com.

Jeg har bare P041 i History, så kanskje jeg får sjekke for dårlig kontakt før jeg bestiller.

Link to comment
Share on other sites

Givaren som fungerar som en kamaxelgivare sitter i fördelaren. Kolla anslutningarna där så det är kontakt.

Oavsett om det är bra kontakt eller inte har du ditt problem där! Alltså kontaktproblem eller givareproblem.

Takk til Jan og Oscar.

Jeg fant denne på nettet:

http://ww2.justanswer.com/uploads/Autotech...9_liter0001.pdf

Kamakselgiveren er vel den på siste side, også kalt hall effect switch?

Kan denne skiftes uten å ta ut fordeleren?

Den koster $75 på rockauto.com.

Jeg har bare P041 i History, så kanskje jeg får sjekke for dårlig kontakt før jeg bestiller.

Det är den givaren som är på sista bladet, precis som du skriver (hall-givaren)

Jag vet inte säkert men det ser ut som (och det borde vara så) att den kan bytas genom att ta bort fördelarlock och fördelare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

En update.

Jeg har skiftet den såkalte Hall Switch, har kjørt en liten tur og det virker bedre nå.

Får håpe det var den som årsaket feilen.

Her er et bilde av den gamle, som det vises er det ganske mye korrosjon på den.

http://picasaweb.google.com/Cabillac/1994S...321546205177026

Hilsen

Lars

post-12713-1261086159_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

En update.

Jeg har skiftet den såkalte Hall Switch, har kjørt en liten tur og det virker bedre nå.

Får håpe det var den som årsaket feilen.

Her er et bilde av den gamle, som det vises er det ganske mye korrosjon på den.

http://picasaweb.google.com/Cabillac/1994S...321546205177026

Hilsen

Lars

Roligt att det funkar som det ska! Ta det lugnt på vintervägarna ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...