Jump to content
CaddyInfo Cadillac Forum

Byte av fjädringen på en Seville STS 1996


Benny

Recommended Posts

Häromdagen fick jag ett nödrop från en klubbmedlem, som har en fin Cadillac Seville STS 1996. Den går kanonfint men tyvärr gungar den som ett slagskepp. Fjädringen verkar helt slut. På en STS 1996 är fjädringen av typen Continuously Variable Road Sensing Suspension, som via sensorer och en styrdator ställer in fjädringen efter vägförhållanden och fart mm. Klubbmedlemmen hade kollat med K&W och fått ett paketpris på ett original Suspension-kit som låg i trakten av SEK 70.000:- för alla fyra stötdämparna. Till detta kommer verkstadskostnaderna. Kan det vara vettigt att lägga ut så mycket pengar för fjädringen på en STS 96:a? Njae det inser ju var och en att kostnaden ligger i trakten av bilens marknadsvärde, eller kanske rentav överstiger det. :huh:

Om man vill ha originalfunktionalitet kan man köpa ett OEM-kit från ACDelco på Rockauto. Det är svårt att direkt beställa rätt grejer, men det ser ut att kosta drygt $3000.00 plus ca $300.00 i frakt samt ca 4.500:- i införselavgift, dvs totalt c:a 25.000 SEK. Man behöver nog lite beställningshjälp för att veta att man får rätt grejer. ;)

Arnott Inc. www.arnottindustries.com erbjuder ett air suspension kit (alla fyra stötdämparna) som är passivt och har sk livstidsgaranti för $568.80. En fördel med detta kit är att det finns anlutningar till originalkontakterna som gör att man undviker felmeddelande av typen "Service ride control". Det finns bara en option för frakt till Sverige och det är express med UPS (kostnad knappt $300.00) och det går blixtsnabbt. Jag beställde ett kit i söndags (8/11) viket i praktiken innebar i måndags den 9/11. Den 10/11 ringde UPS och ville ha ytterligare SEK 1.262:- i sk införselavgift (tull + moms). Totalt blir det SEK 7.450,90 levererat hemma vid dörren för hela kitet. Leverans skedde den 11/9. Imponerande!! :D

Nu återstår det att hitta en verkstad som kan göra bytet. Återkommer med information om hur detta avlöper och hur fjädringen verkar fungera efter bytet.

Är det någon som har erfarenhet av Arnotts?

Mvh /Bengt B)

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites


Nu förstod jag inte frågan riktigt, själv hade du köpt från Arnott?

Och undrar om det är något du kan rekommendera andra att göra också?

Original vs pirat. En sak är säker, dämpare som är slut, är slut hur bra de än var som nya. Alla gånger av alla tar jag fyra frächa what-so-ever fungerade dämpare än något som inte fungerar. Är dessutom bara en dämpare sönder så börjar krängningshämmaren att försöka hjälpa upp situationen genom att förflytta kraft till den fungerande dämparen som får ett hårt liv.

DeVillen fick dämpare från Arnott för ett tag sedan, dämparna som sådant känns när man tittar på dem mer Biltema än Bilstein om man säger så. Made in China som det står stämplat på dämparna säger mig egentligen inget om kvalitén. En del Kinesiska dämpare håller i evigheter och andra antar cykelpumpsform tämligen omgående, men de verkar självsäkra med kvaliten med garantin de lämnar.

Hur som, bilen beter sig helt okej på vägen, natt och dag jämfört med en trasig framdämpare. Den fjädrar mjuk och fint, känns faktiskt bättre uppe i fart. Jag kanske skulle valt ett snäpp hårdare dämpare om det funnits. Det fungerar bra kort och gott.

Fram är det inget problem att byta dämpare, det är gjort på någon timme. Dock är det på DeVille ställbar camber och det hade däckfirman svårt att ställa in.

Bak sitter dämparna i en hjälpvagga och muttern till dämparen i ovankant sitter tämligen illa, muttermaskinen går nämligen inte in där. Jag tog helt resolut ner hela vaggan. När jag väl fått ner hjälpvaggan snurrade skruven - tills jag kom på att man får skära upp bälgen för nivåreglering med vinkelkap och göra ett spår i dämparkolven så att rörtången får fäste så gick det som smort. Det kanske låter knepigt, men det tog runt 5timmar bak och kanske 2timmar fram. Jämfört med en del annat jag skruvat med är det gott om svängrum.

Elektronikingreppet var inga större konstigheter, och har fungerat som avsett.

Hade jag fått valet idag igen, hade fortfarande köpt Arnott (eller liknande) och lagt pengarna på kontot "nästa bil", hellre än återställa till nyskick. På en riktig pärla hade jag kanske gjort annorlunda med. Jag har inte haft möjligheten att jämföra med riktigt fungerande originaldämpare.

Mvh

Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

Nu förstod jag inte frågan riktigt, själv hade du köpt från Arnott?

Och undrar om det är något du kan rekommendera andra att göra också?

Original vs pirat. En sak är säker, dämpare som är slut, är slut hur bra de än var som nya. Alla gånger av alla tar jag fyra frächa what-so-ever fungerade dämpare än något som inte fungerar. Är dessutom bara en dämpare sönder så börjar krängningshämmaren att försöka hjälpa upp situationen genom att förflytta kraft till den fungerande dämparen som får ett hårt liv.

DeVillen fick dämpare från Arnott för ett tag sedan, dämparna som sådant känns när man tittar på dem mer Biltema än Bilstein om man säger så. Made in China som det står stämplat på dämparna säger mig egentligen inget om kvalitén. En del Kinesiska dämpare håller i evigheter och andra antar cykelpumpsform tämligen omgående, men de verkar självsäkra med kvaliten med garantin de lämnar.

Hur som, bilen beter sig helt okej på vägen, natt och dag jämfört med en trasig framdämpare. Den fjädrar mjuk och fint, känns faktiskt bättre uppe i fart. Jag kanske skulle valt ett snäpp hårdare dämpare om det funnits. Det fungerar bra kort och gott.

Fram är det inget problem att byta dämpare, det är gjort på någon timme. Dock är det på DeVille ställbar camber och det hade däckfirman svårt att ställa in.

Bak sitter dämparna i en hjälpvagga och muttern till dämparen i ovankant sitter tämligen illa, muttermaskinen går nämligen inte in där. Jag tog helt resolut ner hela vaggan. När jag väl fått ner hjälpvaggan snurrade skruven - tills jag kom på att man får skära upp bälgen för nivåreglering med vinkelkap och göra ett spår i dämparkolven så att rörtången får fäste så gick det som smort. Det kanske låter knepigt, men det tog runt 5timmar bak och kanske 2timmar fram. Jämfört med en del annat jag skruvat med är det gott om svängrum.

Elektronikingreppet var inga större konstigheter, och har fungerat som avsett.

Hade jag fått valet idag igen, hade fortfarande köpt Arnott (eller liknande) och lagt pengarna på kontot "nästa bil", hellre än återställa till nyskick. På en riktig pärla hade jag kanske gjort annorlunda med. Jag har inte haft möjligheten att jämföra med riktigt fungerande originaldämpare.

Mvh

Oscar

Jag håller med. Planerar man att behålla bilen i ett antal år/mil till så blir man gladast av originaldämpare om man vill ha den fina mixen mellan komfort och väghållning beroende på fart och kurvtagning. Tänk såhär: 25000 på kanske 12500 mil till (som man behåller bilen) ger en merkostnad på 2 kr/mil.

Om man å andra sidan inte är intresserad av att bilen styvar upp markant vid inbromsningar, accelerationer, hårda kurvtagningar och höga farter eller om man inte planerar att lägga många mil eller år på bilen så köp pirat. Det kan även vara värt att kolla om inte GM har en billigare ersättning som då blir "OEM". Tidiga 90-talare t.ex. har vanliga passiva GM-dämpare.

Låt bli K&W.... För 70000 kan du köpa originaldämpare, få hem en mekaniker från USA som gör jobbet och ändå ha pengar över.

Link to comment
Share on other sites

...

Låt bli K&W.... För 70000 kan du köpa originaldämpare, få hem en mekaniker från USA som gör jobbet och ändå ha pengar över.

Bra kommentar! :P

Link to comment
Share on other sites

...

Bak sitter dämparna i en hjälpvagga och muttern till dämparen i ovankant sitter tämligen illa, muttermaskinen går nämligen inte in där. Jag tog helt resolut ner hela vaggan. När jag väl fått ner hjälpvaggan snurrade skruven - tills jag kom på att man får skära upp bälgen för nivåreglering med vinkelkap och göra ett spår i dämparkolven så att rörtången får fäste så gick det som smort. Det kanske låter knepigt, men det tog runt 5timmar bak och kanske 2timmar fram. Jämfört med en del annat jag skruvat med är det gott om svängrum.

...

Förstör man inte nivåregleringen om man skär upp bälgen? Hur fixade du det? Eller ingår det en ny bälg med den nya stöddämparen? Jag vet inte riktigt hur de där delarna ser ut...

Link to comment
Share on other sites

...

Bak sitter dämparna i en hjälpvagga och muttern till dämparen i ovankant sitter tämligen illa, muttermaskinen går nämligen inte in där. Jag tog helt resolut ner hela vaggan. När jag väl fått ner hjälpvaggan snurrade skruven - tills jag kom på att man får skära upp bälgen för nivåreglering med vinkelkap och göra ett spår i dämparkolven så att rörtången får fäste så gick det som smort. Det kanske låter knepigt, men det tog runt 5timmar bak och kanske 2timmar fram. Jämfört med en del annat jag skruvat med är det gott om svängrum.

...

Förstör man inte nivåregleringen om man skär upp bälgen? Hur fixade du det? Eller ingår det en ny bälg med den nya stöddämparen? Jag vet inte riktigt hur de där delarna ser ut...

Det ingår ny bälg till nya dämparen.

/Oscar

STS 2005 V8 (1SF)

Sedan DeVille 1995 4.9L

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Nu är stötdämparbytet genomfört vid Fagersjö Bil & Motor i Farsta (Stockholm). Hugo Dahlgren, som är chef för verkstaden är en klippa som är mån om att göra ett bra jobb. Kunden, vår medlem Peer Stålhammar, är lyrisk, se nedan utdraget ur Peers mail till mig. Fagersjö Bil & Motor utförde viss ytterligare service medan bilen var inne på verkstaden.

Mvh /Bengt B)

"Har fått min Cadillac levererad nu i dag. Den är i nyskick lika bra som då jag körde ut den sprillans nya bilen från Svenska Bil i Skärholmen !!!!!! Från största misströstan .... kostnader ... var jag nog ganska övertygad om att det endast är Europeiska bilar som i fortsättningen gäller ! Sista halmstrået ... kontakten & hjälpen med Bengt Olsson och Fagersjö Bil & Motor verkar mer dröm än verklighet ! För mig gäller endast Hugo Dahlgren - vilken service omtanke - toppenverkstad - man känner sig lyrisk - Körde hem den "nya bilen" - kunde inte vända innan Södertälje bara njööööt av färden. Tusen tusen tack för all hjälp nu är Cadden aldrig mer till salu !!!!!!"

Bengt Olsson

Cadillac Club Sweden

99 STS Vogue Gold Edition

Corsa cat-back w gold tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...